Garanţia reprezintă perioadă de timp, stabilită de lege care curge de la data livrării produsului, serviciului şi în cadrul căreia vânzătorul, prestatorul sau producătorul se angajează faţă de consumator, fără solicitarea unor costuri suplimentare, de a restitui preţul plătit, de a înlocui, de a repara sau întreține produsul cumpărat. Uneori, vânzătorii apelează la șiretlicuri pentru a nu-și onora obligațiile, iar clienții sunt nevoiți să scoată o sumă de bani pentru repararea produsului neconform.
Pentru ca astfel de situații să se întâmple mai puțin, Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieții vine cu explicații.
Răspunderea vânzătorului privind garanția legală de conformitate este angajată dacă neconformitatea apare într-un termen de 2 ani, calculat de la livrarea produsului. În cazul în care vânzătorul a stabilit un termen de garanţie comercială mai mare decît cel de garanţie legală de conformitate de 2 ani, răspunderea vânzătorului, conform prevederilor art. 18, este angajată dacă neconformitatea apare în cadrul termenului de garanţie comercială oferit.
În cazul produselor second-hand, vânzătorul poate să nu acorde garanție.
Perioada în decursul căreia produsul nu a fost utilizat din cauza remedierii deficiențelor prelungeşte, în mod corespunzător, termenul de garanţie. Curgerea termenului de garanție se suspendă din momentul sesizării vânzătorului până la aducerea produsului în stare de funcţionare corespunzătoare.
În cazul produselor electrice de uz casnic în termen de garanție, vânzătorul este obligat, la înaintarea de către consumator a cerinţei întemeiate de remediere a neconformităților, să pună la dispoziţia acestuia gratuit, în termen de trei zile, pe perioada remedierii, un produs similar, suportând cheltuielile de transport.
Orice reparaţie sau înlocuire a produselor, în termenul de garanție, este făcută în cadrul unei perioade de 14 zile calendaristice de la data la care consumatorul a adus la cunoştinţă vânzătorului neconformitatea produsului. Acest termen poate fi prelungit numai cu acordul consumatorului şi este stipulat în contract.
În cazul serviciilor de reparaţie a produselor de folosinţă îndelungată în perioada postgaranţie, termenul minim de garanţie constituie șase luni.
În atenția consumatorilor care procură produse electronice (telefoane mobile).
Vânzătorul poate veni cu propunerea de a încheia un contract de asigurare a bunurilor electronice, în cazul în care defecțiunea apărută la produs nu este acoperită de garanția legală sau comercială, care va putea produce efecte juridice doar dacă a fost încheiat în ziua procurării bunului asigurat.
Consumatorul, la încheierea contractului, are următoarele drepturi:
# de a beneficia de o redactare clară şi precisă a clauzelor contractuale, inclusiv a celor privind caracteristicile principale, indicarea exactă a preţului sau tarifului, precum şi stabilirea cu exactitate a condiţiilor de asigurare;
# de a lua cunoştinţă, în prealabil, de textul contractului pe care intenţionează să îl încheie;
# de a citi cu atenţie toate informațiile primite cu privire la caracteristicile contractului de asigurare și la costurile pe care le implică
# înainte de a semna contractul de asigurare, este important să citeşti cu atenţie condiţiile contractuale pentru a te asigura că acestea sunt corecte și ți se potrivesc.
Mai multe detalii vezi AICI.