„Învățământul la distanță poate deveni o alternativă pentru viitorul educației”, interviu cu Rodica Bețișor, profesoară de fizică

poza 1

În cadrul proiectului Educație Online, etapa I și II, au fost și sunt implicate cadre didactice de pe întreg teritoriul Republicii Moldova. Învățători de clase primare și profesori la diferite discipline școlare au activat în cadrul proiectului atât în calitate de autori de lecții, cât și în calitate de avizori, fiind protagoniștii lecțiilor video disponibile în biblioteca digitală și pe canalele de Youtube în limba română și rusă.

Rodica Bețișor activează, deja de 17 ani, în calitate de profesoară de fizică în Instituția Publică Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din municipiul Bălți. Doamna profesoară afirmă că această profesie îndrăgită și practicată de mult timp, i-a adus multe provocări noi, care au făcut-o să se mobilizeze și mai mult în procesul de predare.

Activitatea în proiectul Educație Online

În cadrul acestui proiect m-am implicat atât la elaborarea scenariilor didactice a conținuturilor curriculare la disciplina de fizică, pentru clasa a X-a profil real, cât și la filmarea în cadrul lecțiilor video. Uneori m-am implicat chiar și pe partea de montare a materialelor. Este o muncă enormă, dar această investiție de timp și efort se merită, pentru a face accesibil procesul de învățare la distanță a elevilor, părinților și profesorilor.

A fost o provocare…

Provocarea data a fost foarte tentantă, dar care, totodată, presupune o responsabilitate imensă! Proiectul Educație Online reprezintă o nouă abordare, o altă etapă în dezvoltarea profesională a tuturor celor care s-au implicat și încă continuă să o facă.

Prima experiență în procesul de filmare

Cred eu, că această experiență a fost unică, care a impus manifestarea unei concentrări sporite și minuțioase asupra procesului de elaborare a demersurilor didactice. Totodată, a fost și o oportunitate de a ieși din zona de confort, prin faptul că am îmbinat abilitățile digitale cu competențele profesionale specifice disciplinei predate.

Emoțiile mă țin în suspans până și în prezent. Aici, aș face o analogie cu momentul când vizionezi un film și anume momentul când la vizionarea repetată poți descoperi noi și noi momente. În cazul unei lecții este la fel, profesorul, elevul sau oricare alt participant la procesul educațional, poate observa și alte aspecte care ar necesita perfectare, modelare, substituire sau chiar înlăturare, atunci când au posibilitatea de a studia lecția de mai multe ori.

O bibliotecă digitală pentru viitorul educației

În această perioadă, deloc simplă, fiecare profesor care a utilizat măcar odată resursele din biblioteca educatieonline.md, poate menționa beneficiile acesteia. Cred că această platformă conține la bază conceptul de „agent al schimbării”.

Printre beneficiile acestei inițiative, aș enumera următoarele:

  • Posibilitatea învăţării continue;
  • Posibilitatea elevilor de a învăța independent într-un alt mod, în ritmul lor, în locul şi timpul pe care ei îl aleg;
  • Lecțiile conțin, datorită diversității de instrumente, mai multe componente multimedia – grafică, animaţii și sunete, care sporesc considerabil modul, nivelul de percepere și înțelegere de către elevi asupra conținuturilor prezentate.

Ne-am conformat pandemiei COVID-19

Chiar dacă consider că posed bune abilități digitale, sarcina de a realiza un proces educațional calitativ și eficient, n-a fost deloc ușoară. Nu am lăsat l-a voia întâmplării. Am recurs la mobilizare rapidă.

Pregătirea pentru lecție, adaptarea mesajelor și conținuturilor în funcție de vârstă, selectarea instrumentelor potrivite pentru clase, colaborarea cu părinții, pregătirea și încurajarea copiilor pentru o altfel de lecție; toate acestea au necesitat cu mult mai mult timp decât în formatul cu care eram obișnuiți. Cu toate acestea, cred că ne-a reușit.

Învățământul la distanță 

Cred că, în ultima perioadă, ne-am convins că învățământul la distanță a fost un concept revoluționar. Cu siguranță, învățământul la distanță are multe avantaje, însă această modalitate de instruire nu poate înlocui total o instruire face to face. 

Această experimentarea practică, în cadrul proiectului, ne oferă în continuare posibilitatea de a atinge şi a menține nivelul de „pregătire pentru secolul XXI” destinat tuturor celor implicați în procesul educațional. Învățământul la distanță poate deveni o formă atractivă de învățare pentru viitorii studenții care vor dori să studieze și să aibă un job în același timp.

Profesoara de fizică, Rodica Bețișor a transmisă multă sănătate tuturor colegilor, elevilor și părinților. „Știu, că oricare n-ar fi provocările, suntem cei care datorită inteligenței, perspicacității, motivației, devotamentului și respectului reciproc vom face față, dragi elevi, părinți și profesori!”

Etapa a doua a proiectului Educație Online este implementată de către Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova și Primăria Municipiului Chișinău, cu suportul Direcției generale educație, tineret și sport, Universitatea Tehnică a Moldovei, Centrul Tehnologiilor Informaționale și Comunicaționale în Educație, Clasa Viitorului, Tekwill, Crunchyroll și Academia de Inovare și Schimbare prin Educație.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente