În urma unui chestionar online lansat pe 18 noiembrie, au participat peste 1 000 de elevi, părinți și profesori din întreaga țară, care au răspuns despre felul cum accesează, cât de des și cât de utilă este biblioteca digitală, educatieonline.md.
La întrebările chestionarului au răspuns peste 1 000 de respondenți, dintre care:
# Elevi – 44,8 %, (elevi în clasa I – XII, vorbitori de română și rusă);
# Părinți – 34,8 %;
# Profesori – 20,4 %, (învățători de clase primare și profesori de toate disciplinele școlare).
Utilizatorii bibliotecii sunt din Chișinău și suburbiile acestuia, precum și din întreaga țară, evidențiate fiind raioanele: Anenii Noi, Drochia, Bălți, Comrat, Cahul, Hâncești, Ungheni, Orhei, Criuleni, Dondușeni. Totodată, instrumentul este folosit și de către participanții la procesul de învățare din România.
Din 1 000 de respondenți, 56,8% apreciază biblioteca digitală fiind „utilă”, 22,4% o apreciază drept „foarte utilă”, iar 20,8% apreciază ca „puțin utilă”.
De asemenea, la întrebarea cum utilizatorii accesează platforma, 46,7 % din respondenți au răspuns că accesează platforma Educație Online de pe smartphone și telefon, 44,2 % de pe calculator sau laptop, 4 % de pe tabletă, iar 5.1% combină instrumentele de utilizare.
În același timp, participanții la chestionar au răspuns că, folosesc platforma Educație Online de 2-3 ori pe săptămână – 23,4 % din respondenți, utiliează aproape zilnic, de 4-5 ori pe săptămână – 19,2 %, o dată în săptămână – 14,7 %, iar 42,7 % din respondenți o utilizează mai rar de o dată pe săptămână.
Cum este apreciată experiența în folosirea platformei?
# Apreciată cu „bine” – 50,3 %;
# Apreciată cu „satisfăcător” – 22,4 %;
# Apreciată cu „foarte bine” – 15,9 %;
# Apreciată cu „nesatisfăcător” – 11,4 %.
La fel, utilizatorii au răspuns și despre cum au aflat despre bibliotecă. De la profesori – 62,4 %, de pe rețele de socializare – 26,5 %, de la colegi – 7,7 %, iar din alte surse – 3,4 %.
Dintre dificultățile întâlnite, 42,4 % menționează lipsa lecțiilor video sau a materialelor educaționale necesare. 29,2 % evidențiază dificultățile de navigare, iar 14,9 % menționează design-ul graphic încărcat.
O parte din respondenți mai menționează conexiunea slabă a internetului, care îi împiedică uneori la conectare; alții menționează complicată conectarea pentru elevii care nu dispun de tehnologii informaționale, o altă problemă întâlnită este muzica de fundal și vocea la un volum prea încet a profesorului.
Printre sugestiile de îmbunătățire sau perfecționare a platformei au fost sugerate: introducerea notificărilor înainte de lecție, mai multe teme incluse și pregătire pentru teste de evaluare, limbaje de programare pentru informatică, lucrări de laborator, ore cu referire la învățământul profesional tehnic, pregătire pentru BAC, etc.
Totodată, beneficiari platformei și respondenții chestionarului au ținut să mulțumească organizatorilor pentru munca depusă și pentru ideea utilă, mai ales în condiții de pandemie și nu doar.
Etapa a doua a proiectului Educație Online este implementată de către Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova și Primăria Municipiului Chișinău, cu suportul Direcției generale educație, tineret și sport, Universitatea Tehnică a Moldovei, Centrul Tehnologiilor Informaționale și Comunicaționale în Educație, Clasa Viitorului, Tekwill, Crunchyroll și Academia de Inovare și Schimbare prin Educație.