De data aceasta revenim cu subiectul examenelor, însă dintr-o altă perspectivă, a unui alt oraș. Caroline Dascal ne-a relatat despre sistemul de notare de la Facultatea de Administrare a Afacerilor, care sunt orele de desfășurare a examenelor și care sunt diferențele dintre examenele susținute la universitățile din republica noastră și cele susținute la Management Center Innsbruck (MCI) din orașul Innsbruck, Austria.
Finalizezi cursul, susții examenul, începi un nou curs
„Aceasta este partea cea mai bună a programului meu de studiu. Un curs durează o lună sau două, după care susținem examenele și începem un nou curs. Astfel, nu există o perioadă anumită în care le susținem, ele pot avea loc atât în noiembrie, în primele luni de la începerea semestrului, cât și în ianuarie-februarie, la final de semestru.
La facultatea mea, de Business Management, există mai multe metode de a evalua studenții, iar fiecare examen se desfășoară în mod diferit.
Majoritatea examenelor sunt constituite din două, în unele cazuri chiar și din trei părți: partea orală, care de obicei constituie 40 % din nota finală, și partea scrisă, ce constituie 60 %.
Partea orală
Majoritatea profesorilor optează pentru sarcinile de grup; câte patru sau maximum șase persoane trebuie împreună să prezinte o temă sau un proiect timp de 10-20 de minute. Prin intermediul acestor prezentări profesorul observă și apreciază atât creativitatea produsului finit, modul de vorbire/prezentare, cât și colaborarea de grup.
Partea scrisă
Se realizează la aproximativ 10-14 zile după partea orală. Aici fiecare profesor își alege propria metodă de evaluare. Printre variantele posibile se enumeră:
# scrierea unui articol de aproximativ două-trei pagini, pe care studenții îl expediază profesorului până la data-limită (o copie se expediază pe e-mail, iar altă copie profesorului direct. În contextul pandemic, studenții trimit doar o singură copie pe care o încarcă pe platforma de studiu);
# teste cu întrebări „deschise” la care studentul își expune propria viziune răspunzând la câteva întrebări. Această rundă de întrebări/răspunsuri durează de obicei 45-60 de minute, în dependență de numărul întrebărilor;
# teste cu întrebări cu complement simplu și multiplu, la care studentul primește un număr anumit de întrebări la care doar alege varianta corectă de răspuns. Acestea, de obicei, conțin aproximativ 45 de întrebări pentru care se dă în jur de o oră;
# de asemenea, există și teste combinate care includ întrebări deschise, plus cele cu complement simplu/multiplu, care la fel durează o oră.
Atunci când examenul este alcătuit din trei părți, structura este următoarea:
# 40 % – partea scrisă;
# 40 % – partea orală;
# 10 % – activitatea în clasă pe parcursul întregului curs;
# 10 % – sarcinile propuse de profesor, pe care studentul le face voluntar.
De asemenea, la majoritatea cursurilor poți obține puncte bonus dacă ai avut o activitate bună la curs și ai îndeplinit toate sarcinile. Astfel, dacă o dai în bară la răspunsurile examenului, aceste puncte bonus te pot salva.
La facultatea noastră există și cursuri la care nota finală este constituită 100 % în baza examenului, de exemplu matematica sau contabilitatea financiară. Aici studentului i se oferă un set de exerciții pe care acesta le rezolvă timp de o oră. Adițional, se oferă un exercițiu bonus care nu este obligatoriu, dar care constituie 20 % din notă. Astfel, dacă studentul a comis o greșeală sau nu a reușit să rezolve exercițiile obligatorii, acest exercițiu poate salva situația.
Universitatea nu acceptă nicio formă de plagiere, iată de ce toate lucrările elevilor sunt verificate electronic prin programul Turnitin. Una dintre regulile de bază ale universității este că poți fi exmatriculat pentru plagiere.
La final, după ce examenele au fost susținute, procentajul acumulat la fiecare obiect în parte este transformat în notă. Sistemul de notare este total diferit de cel din Republica Moldova. Aici notele pozitive se numără de la unu la patru.
Sistemul de notare
# 100-90 % = nota unu
# 90-80 % = nota doi
# 80-70 % = nota trei
# 70-60 % = nota patru
Conform sistemului de notare, studenții trebuie să acumuleze minimum 60 % la examen pentru a putea finaliza cursul. În caz contrar, studentului i se oferă a doua șansă de a susține examenul, iar acesta poate să fie diferit de metoda abordată la primul examen. Dacă și la a doua încercare studentul eșuează acumulând mai puțin de 60 %, lui i se oferă și o a treia șansă. Cea de a treia șansă este realizată oral, în prezența profesorului, a doi-trei asistenți și a șefului de catedră. Aici, este evaluat atât elevul, cât și profesorul care pune întrebările.
Încă o situație diferită de examenele din Republica Moldova este faptul că la noi ele se desfășoară de la 7.30 până la 8.30. De la ora nouă, studenții au cursuri. Examenele sunt planificate atât de devreme, deoarece rectorul susține că nu ar trebui anulate cursurile doar din cauza examenului.
Personal deja am susținut proba orală la două cursuri, iar la moment sunt în procesul scrierii de articole. În perioada apropiată, urmează să susțin alte patru examene până la vacanța de Crăciun. Fiind în situație pandemică, absolut toate examenele sunt susținute online. Nu știu care va fi metoda de desfășurare a acestora, mai ales a examenului de matematică la care nu îmi imaginez cum vom face calculele online sau care va fi metoda aleasă de profesoară pentru acesta, dar un lucru îl știu sigur, trebuie să studiez cât mai mult și să stau calmă indiferent de modul de abordare a examenelor.”
Autoare: Caroline Dascal