În cei 10 ani de activitate a Telefonului de Încredere pentru Femei și Fete, Centrul Internaţional „La Strada” a adunat o experiență unică despre care se poate trage concluzii referitoare la fenomenul violenței domestice în Moldova. În acest sens, a fost elaborat jurnalul „Telefonul de Încredere pentru Femei și Fete. 10 ani de încredere. 10 ani de ajutor”, în care sunt prezentate statistici și istoriile victimelor violenței domestice.
În acest deceniu, la telefonul de încredere au apelat 18 683 de tineri, femei, bărbați, copii, bătrâni care au împărtășit cu specialiștii fricile și disperarea cu care se confruntă.
Lansat la 2 noiembrie 2009, Telefonul de Încredere a înregistrat, în doar două luni, 247 de apeluri. În anul 2010, numărul apelurilor a crescut de cinci ori. În anul 2018, Telefonul de Încredere pentru Femei și Fete a înregistrat număr maxim de apeluri – 3 044.
Despre mituri
Unul dintre miturile răspândite despre violență în familie este faptul că acest fenomen are loc, preponderent, la sat. Alături de cercetările în domeniu, și cifrele înregistrate la Telefonul de Încredere confirmă încă o dată că acesta este un mit.
Cu toate acestea, nu se poate afirma că violența în familie este mai răspândită la oraș decât la sat. Este vorba aici mai degrabă de o mai bună informare a celor care locuiesc în mediul urban.
Faptul că sunt înregistrate cele mai multe apeluri din municipiul Chișinău nu înseamnă deloc că cele mai multe cazuri se întâmplă anume aici – în capitală este concentrat cel mai mare număr al populației care, de obicei, este și mai bine informată și mai activă.
Când preferă victimele violenței în familie să telefoneze?
Tendința înaltă de înregistrare a apelurilor la Telefonul de Încredere este înaintea zilelor de odihnă, în intervalul de timp 10.00 și 14.00.
Persoanele care se confruntă cu violența în familie preferă să telefoneze atunci când sunt departe de agresor, atunci când acesta este la serviciu, copiii sunt la școală sau la grădiniță, iar ele – singure acasă. Numărul mai mare de apeluri în orele dimineții se explică și prin faptul că unele femei preferă să sune de la serviciu, de la rude sau vecini, simțindu-se acolo mai în siguranță. După ora 20.00 se înregistrează de regulă apeluri SOS care necesită o intervenție de urgență. Seara de cele mai multe ori subiecții violenței în familie sunt împreună.
Care sunt tipurile violenței în familie?
Violența în familie se prezintă ca o combinație a diferitelor forme de manifestare comportamentală abuzivă din partea agresorilor. Conform mărturiilor victimelor, violența în familie îmbracă forme diverse, mai mult sau mai puțin vizibile, precum violența fizică, psihologică, sexuală, economică sau spirituală. Persoanele violente manifestă o serie de comportamente agresive sub forma unui amestec de acte coercitive și de atacuri de mai multe tipuri. Sunt preponderente, totuși, cazurile în care violența fizică este îmbinată cu cea psihologică.
Celelalte forme au fost menționate cu o intensitate mai mare sau mai mică, în funcție de obiectivele campaniilor de sensibilizare desfășurate.
Cine anunță despre violență în familie?
De regulă, rudele semnalează cazuri de violență în cadrul familiei extinse, solicitând ajutor și asumându-și răspunderea pentru
Telefonează preponderent mamele cu vârsta de peste 45 de ani, care se simt incapabile să intervină în viața fiicelor sau a nepoților care suportă consecințele violenței. La celălalt pol, abonatele-fiice sunt tinerele care s-au detașat de atmosfera violentă (fac studii în altă localitate/sunt căsătorite) și vor să-și ajute mama să rupă cercul violenței, care se menține de mulți ani. Victime sunt proactive și acționează în numele acestora. Rudele încearcă, de asemenea, să-și convingă rudele-victime să rupă cercul violenței.
Majoritatea apelurilor recepționate de la bărbați au avut ca scop sesizarea unor cazuri de violență în care victimele sunt rudele lor apropiate – sora, mama, fiica, cumnata, prietena sau vecina. Aceste sesizări se referă la cazuri grave, deoarece aici este în pericol viața persoanelor. Iar victimizarea este atât de înrădăcinată, încât femeile nici nu încearcă să schimbe ceva, sunt dependente de agresor, și după fiecare tentativă de a părăsi abuzatorul femeia sau este abuzată grav, sau se reîntoarce benevol, invocând diferite cauze. Apelanții-bărbații sunt, de obicei, laconici, unii inhibați, cer ajutor „concret”, cu solicitarea de intervenție directă a noastră sau cu indicarea pașilor concret de urmat.
În cazul vecinilor, aceștia solicită intervenția directă a Telefonului de Încredere – fie că aud strigăte de la vecini și roagă specialiștii să intervină direct sau să le ghideze acțiunile, fie că întreabă ce să facă și unde să se adreseze.
Vă amintim că, azi, La Strada Moldova și Serviciul Național Unic pentru Apelurile de Urgență 112 au semant un acord de colaborare menit să fortifice eforturile celor două instituții și să îmbunătățească asistența acordată victimelor violenței în familie.