Pandemia de COVID-19 și internaționalizarea învățământului superior în Republica Moldova: provocări și perspective

asem

Apariția pandemiei de COVID-19 a pus lumea învățământului superior, în Republica Moldova și în întreaga lume, sub o mare presiune. Această criză a forțat instituțiile de învățământ superior (IÎS) să își schimbe rapid statu-quoul, modurile lor de lucru și mediul înconjurător, agitând dramatic comunitățile noastre. În același timp, această situație a adus la lumină și rigiditatea actualului nostru sistem de învățământ superior, o rigiditate cu care ne confruntăm acum și care va trebui inevitabil să se schimbe ca o consecință a blocărilor actuale sau viitoare. Mobilitatea internațională, așa cum o știm, este amenințată din cauza restricțiilor de deplasare și a măsurilor preventive care ar putea fi în vigoare pentru o perioadă lungă de timp.

În timpul blocării, universitățile au trebuit să își adapteze rapid oferta educațională într-un format online. Predarea online nu înseamnă pur și simplu adăugarea de sunet la o prezentare PowerPoint: necesită o pregătire temeinică, adaptarea conținutului la instrumentul utilizat și investiții. Academia de Studii Economice din Moldova împreună cu alte instituții de învățământ superior din Republica Moldova au fost nevoie să se adapteze rapid provocărilor. Folosind cunoștințele obținute în cadrul proiectului COMPASS – Către modelul de învățare continuă a universității europene în Moldova, (numărul de referință: 597889-EPP-1-2018-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP, cofinanțat de programul Erasmus+ al Programului Uniunii Europene), personalul academic al ASEM a adoptat rapid programele de studiu în mediul online. Colaborările interdepartamentale, prelegerile online transmise în direct, organizarea sesiunilor și consultărilor orale, organizarea examenelor online au permis ASEM să înceapă anul universitar 2020/2021 fără întârzieri.

Explozia pandemiei a pus o presiune asupra internaționalizării: studenții internaționali au fost printre primii afectați de blocare. Mai mult, toate instituțiile de învățământ superior din Moldova au avut așteptări scăzute în ceea ce privește admiterea din 2020 pentru studenții internaționali și se așteptau la o scădere semnificativă a cererilor. Cu toate acestea, datorită strategiilor de internaționalizare elaborate de IÎS din țară, în particular cazul Academiei de Studii Economice din Moldova, în cadrul proiectului ELEVATE – Elevating the Internationalization of Higher Education in Moldova (numărul de referință: 573921-EPP-1-2016-1-MD-EPPKA2-CBHE -SP, cofinanțat de Programul Erasmus+ al Uniunii Europene), dar și mulțumită aplicării metodologiilor specifice transpuse în Planurile de acțiuni ale Strategiilor de internaționalizare instituțiile au reușit să depășească așteptările. În particular, ASEM a reușit să atingă cifra de peste 100 de studenți internaționali înmatriculați din țări, precum: România, Ucraina, Azerbaidjan, India și Nepal. Organizarea și realizarea mobilităților la fel au fost puse în pericol, dar folosind cunoștințele obținute în cadrul seminarelor de formare internațională, organizate în cadrul proiectului ELEVATE de către partenerii internaționali ai proiectului, au permis birourilor de relații internaționale să rezolve cu ușurință orice problemă.

Liderii universităților se confruntă cu decizii dificile de luat cu privire la provocările provocate de COVID-19. Doar comunicarea și leadership-ul pot fi elementele cheie pentru soluția în abordarea acestei crize atât de complexe.


Acest material a fost scris și redactat de echipa ASEM. Informațiile prezentate în acest material nu reflectă nici într-un mod opiniile echipei #diez.

Taguri: #promoASEM
Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente