La finalul lunii august, autoritățile publice centrale și cele locale au luat mai multe decizii şi au întreprins măsuri pentru pregătirea de redeschidere a instituțiilor de învățământ din capitală, dar și din întreaga țară. Obiectivul principal urmărit a fost ca școlile și grădinițele să corespundă tuturor normelor și măsurilor de protecție atât pentru siguranța copiilor cât și a cadrelor didactice, a managerilor și a angajaților din sistemul educațional.
Interviu cu Angela Cutasevici, viceprimară de ramură a municipiului Chișinău.
– Cum a început noul an școlar?
– Pentru participanţii la procesul educaţional – elevi, părinți și profesori – percepţia despre începutul anului de studii 2020/2021 este diferită. Începând cu 1 septembrie 2020, se vor respecta alte reguli sanitare impuse de Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică pentru protecţia sănătăţii copiilor şi angajaţilor în contextul situației pandemice COVID-19. Școala trebuie să fie un loc sigur pentru fiecare copil și angajat, de aceea insistăm pe responsabilizarea tuturor celor implicați în procesul educaţional.
– Au fost dificultăți cu care managerii școlilor s-au confruntat în prima zi?
– În urma unui sondaj, majoritatea managerilor au declarat că, în general, au putut asigura respectarea tuturor procedurilor organizatorice. Totuși, cu părere de rău, în unele instituții de învățământ primar și secundar, ciclul I și II, au fost întâmpinate unele dificultăți, cum ar fi:
- refuzul părinților de a semna declarația pe propria răspundere;
- refuzul părinților de a supune copilul termometriei;
- solicitarea unor părinți de a organiza procesul educațional doar online, în pofida modelului selectat de instituție;
- nemulțumirea părinților față de lipsa prezenței fizice la școală a tuturor elevilor;
- realizarea triajului epidemiologic necesită mult timp, fapt ce a dus la nerespectarea orarului sunetelor și a lecțiilor.
– Cum s-a negociat soluționarea acestor probleme?
– Comunicăm foarte mult cu managerii şi cadrele didactice şi încercăm să găsim împreună soluţii viabile care să răspundă necesităţilor şi realităților. Suntem gata să susținem toți managerii de școli şi grădiniţe pentru ca împreună să soluționăm orice problemă. Acum, îi încurajăm și îi ajutăm să comunice cât mai corect, direct și sincer cu copiii și părinții, să asigure accesul la informaţii, să le explice cum trebuie să acționeze și cât de precauți trebuie să fie la școală, dar și în afara acesteia. Directorii și profesorii îndeamnă părinții să-i învețe pe copii regulile de protecție și igienă care trebuie respectate.
– De ce a fost redus programul grădinițelor? Unii părinți sunt nemulțumiți de acest lucru și afirmă că nu văd rostul acestei decizii.
– Activitatea instituțiilor de educație timpurie va reveni la regimul normal în mod etapizat. În perioada 1-4 septembrie, la grădinițe merg copiii din grupele preșcolare, iar de luni, 7 septembrie, va fi extins numărul de grupe în grădinițe (în limitele spațiilor și a resursei umane disponibile) și vor putea veni și copiii cu vârsta cuprinsă între patru și șase ani, conform prevederilor instrucțiunilor.
Programul de activitate al grădinițelor va fi extins pentru intervalul 7.30-17.30, începând cu ziua de luni, 7 septembrie, în toate grădinițele din Chișinău unde fondator este CMC. Din păcate, avem și instituții care vor admite copiii în spațiul grădiniței prin alternarea frecvenței: peste o zi, peste o săptămână ori din două în două săptămâni, fapt impus de limitele suprafețelor grupelor și a numărului mare de copii în grupă.
– De ce activitatea grădinițelor nu se desfășoară în regim obișnuit? Unii afirmă că sunt copii care fac boala asimptomatic sau în formă ușoară și nu prezintă pericol pentru cei din jur. În același timp, mulți copii se îmbolnăvesc acasă de la rudele și părinții care merg la serviciu.
– Sunt constatările medicilor. Din acest motiv, au fost elaborate anume aceste reguli de protecție și igienă și, mai ales, purtarea măștilor de protecție, în special, în spațiile aglomerate și unde nu este posibil de respectat distanța fizică. În cazul în care copilul se infectează acasă, de la părinți sau alte rude, atunci când vine la grădiniță/școală există riscul să infecteze colegii și profesorii. Și invers.
– Cum au fost pregătite școlile pentru reluarea anului de studii?
– Cunoașteți că fiecare școală din capitală și-a ales modelul educațional potrivit condițiilor și posibilităților individuale, în urma consultărilor cu părinții și profesorii. Toate instituțiile de învățământ au întreprins acțiuni privind respectarea cerințelor sanitare pentru minimizarea riscurilor de îmbolnăvire cu COVID-19.
Totodată, pentru crearea condițiilor sigure pentru copii și angajați, DGETS și DETS din sectoare, suplimentar la produsele igienice procurate și utilizate în regim obișnuit, conform Regulamentului sanitar, anul acesta au fost achiziționate pentru școlile din subordine și alte tipuri de produse sanitaro-igienice și echipamente. Cantitatea de produse igienice procurată pentru instituțiile de învățământ primar și secundar constituie:
- 981 de termometre electronice;
- 19 275 de unități de dozatoare pentru dezinfectant pentru mâini;
- 18 373 de litri de dezinfectant pentru mâini;
- 49 538 de litri de dezinfectant pentru suprafețe;
- 234 de unități de covorașe dezinfectante;
- 52 de dispensare automate pentru dezinfecția mâinilor;
- 305 recipiente cu dezinfectant pe bază de clor (pastile).
Școlile cu autonomie financiară fac achiziții în mod individual ținând cont de standardele incluse în instrucțiuni.
– Cum abordează și argumentează autoritățile purtarea măștilor faciale?
– Cunoaștem că sunt foarte multe comentarii în acest sens, însă a fost o decizie luată la nivel național. La rândul nostru, ne-am conformat și noi să fim corecți și precauți. În temeiul Hotărârii Comisiei Naționale Extraordinare de Sănătate Publică numărul 26 din 21 august 2020, punctul 8.3: „În funcție de situația epidemiologică din regiune, în baza deciziilor Comisiei teritoriale extraordinare de sănătate publică, condițiile de purtare a măștilor faciale de protecție de către elevi/studenți în cadrul instituției de învățământ pot fi revizuite”.
În acest context, Comisia Extraordinară de Sănătate Publică a municipiului Chișinău, prin Hotărârea numărul 18 din 26 august 2020, punctul 8, a stabilit: „Purtarea măștilor faciale de protecție (cu acoperirea nasului și a gurii) în cadrul instituției de învățământ este obligatorie pentru personalul instituției. Ca măsură de prevenire și control a infecției cu COVID-19, elevii sunt încurajați să poarte mască de protecție în sălile de clasă și în situația în care nu poate fi respectată distanța fizică sau la indicații medicale. Este obligatorie purtarea măștilor de protecție (de orice tip, inclusiv din materiale textile) pentru elevii din clasele a V-a-a XII-a în spațiile de uz comun din incinta instituției de învățământ (coridoare, holuri, bibliotecă etc.)”.
– De ce transportul public destinat copiilor și părinților care-i însoțesc este folosit și de către ceilalți pasageri?
– Am sesizat responsabilii despre această problemă și am analizat-o. Astfel, continuăm să comunicăm cu reprezentanții Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie pentru ca ei, la rândul lor, să instruiască taxatorii să permită intrarea în unitatea de transport numai copiilor și părinților cu copii. La necesitate, începând cu 7 septembrie, se va extinde programul rutelor şi după amiază, destinate copiilor care învaţă în schimbul II sau care revin după schimbul I.
– Cum comunicați cu managerii instituțiilor de învățământ?
– Înțelegem foarte bine cât de grea și stresantă este această perioadă pentru managerii instituțiilor de învățământ. Încercăm să ne punem în locul lor și să conștientizăm ce responsabilități mari au pe umerii lor. De aceea, facem tot posibilul ca să le fim alături și să-i ajutăm.
În ultimile două săptămâni înainte de 1 septembrie, am avut o comunicare foarte intensă cu ei. Le-am oferit suporturi informaționale cu un limbaj accesibil, elaborate în baza deciziilor luate, astfel încât să le poată prezenta copiilor, părinților și profesorilor în cel mai ușor și corect mod posibil.
De exemplu, la finalul zilei de 1 septembrie, le-am oferit directorilor instituțiilor școlare un chestionar online pe care l-au completat. Unele răspunsuri chiar ne-au emoționat într-un mod plăcut.
– Ați putea să ne dezvăluiți câteva dintre răspunsurile pe care le-ați primit?
Cu mare drag… Ne mândrim nespus de mult cu managerii și cadrele didactice, pentru că sunt atât de curajoși, răbdători, muncitori și solidari.
Exemple, mai jos.
„A fost o zi cu totul altfel pentru toți, dar ne-am descurcat.”
„Suntem bucuroși să revedem elevii în incinta școlii. Făcând bilanțul zilei, considerăm că vom putea asigura un proces educațional la nivel în contextul situației epidemiologice.”
„Prima zi a fost obositoare, dar ne vom obișnui cu toate regulile noi.”
„Impresii plăcute după întâlnirea cu copiii, organizatoric – foarte încărcată, dar ne vom descurca. Ne așteaptă o muncă cu responsabilități enorme.”
„После огромных приложенных усилий нами взята первая высота. Надеемся, что все получится, как задумано, если будем стараться.”
„Este greu, dar posibil. Profesorii și elevii s-au bucurat mult că s-au revăzut la școală.”
– Un mesaj scurt pentru participanţii la procesul educaţional?
– Situaţia epidemiologică COVID-19 este, pentru noi toți, o experiență complicată, cu diferite lecții de viață. Avem însă o misiune comună: să protejăm copiii noștri. Și nu vorbim doar de sănătatea fizică, ci și de cea morală. Trebuie să facem în așa fel, încât această pandemie să rămână pentru ei o istorie din care au ieșit învingători. Fiecare actor la procesul educaţional (viceprimar, șef de direcție, manager, cadru didactic, angajat auxiliar, copil, părinte etc.) este important şi de fiecare dintre noi depinde cum vor evolua lucrurile. Cu toții trebuie să fim responsabili şi să avem grijă de sănătatea copiilor şi a celor din jur.