Victor Chironda a explicat de ce este practic imposibil ca trecerile subterane să devină accesibile pentru oameni

subterană-cărucior-diez-1

După ce ieri a fost anunțat despre finisarea lucrărilor de reabilitare a pasajului subteran de la Shopping MallDova, pe parcursul zilei, internauții au criticat felul în care s-a renovat panta. Cu o reacție în acest sens a venit viceprimarul responsabil de urbanism și mobilitate urbană, Victor Chironda. El a explicat de ce este practic imposibil ca trecerile subterane să devină accesibile pentru oameni.

„Vreau să fac câteva clarificări referitoare la accesibilitatea trecerilor pietonale subterane din Chișinău. Trebuie să pornim de la faptul că aceste treceri au fost proiectate și construite în perioada sovietică, în baza principiului priorității transportului motorizat. Așa era urbanismul sovietic: străzile erau proiectate cu centrare pe capacitatea de trafic și nu pe comoditatea pietonilor.

De atunci, prioritățile și abordările s-au schimbat, însă în majoritatea orașelor postsovietice trecerile au rămas. În unele orașe ele au fost reparate și întreținute, în altele au degradat. Însă nicăieri ele nu au devenit mai comode și mai accesibile.

În cazul trecerilor pietonale subterane din Chișinău, când și-a propus să le repare, primăria a avut de ales între câteva opțiuni.

#1. Reparația scărilor în forma inițială, fără amenajarea pantei. Pentru un om tânăr și sănătos, 25-30 de trepte nu reprezintă mare impediment, dar oricum e inconfortabil. Pentru cei care au un cărucior, o bicicletă, o geantă sau pur și simplu are probleme cu genunchii, treptele reprezintă o mare problemă.

# 2. Reparația scărilor cu amenajarea unei pante cu înclinația existentă. Da, este o pantă care contravine normelor și este practic inaccesibilă pentru persoanele în cărucior cu rotile, care se deplasează singure. Însă pe o astfel de pantă e mai ușor să ridici sau să cobori scările cu orice fel de cărucior, cu bicicleta sau chiar cu o geantă cu rotile. Pentru oamenii în vârstă, la fel, e mai simplu să ridice o pantă decât 25-30 de trepte.

#3. Reparația scărilor cu amenajarea pantei de opt grade, conform normelor. În așa situație, panta trebuia să înceapă în subterană și să se termine la 30 de metri de trecere. Asta înseamnă intervenție în trotuare, pereți de sprijin și lucrări care ar contravine oricăror norme de securitate, dar ar costa milioane de lei. Întrebați orice arhitect sau constructor.

#4. Reparația scărilor cu amenajarea ascensoarelor. Asta ar presupune că pentru fiecare trecere ar trebui două ascensoare (pe ambele părți ale străzii). Indiferent dacă sunt escalatoare, lifturi verticale sau lift-platformă, costurile unei astfel de instalații variază între 30 000-100 000 de euro, plus costurile de exploatare (dispecer, electrician, reparații etc.), iar cei care spun că «asta nu ar fi costat atât de mult» nu au idee despre ce vorbesc. Trebuie de menționat că pentru acest an au fost alocați zero lei în bugetul municipal pentru reparația trecerilor subterane.

În această situație, unica soluție rațională a fost renovarea trecerilor pietonale subterane cu amenajare unei pante pentru:
# a asigura condiții decente în aceste treceri (curățenie, iluminare, scurgere pluvială);
# a oferi un minim de accesibilitate posibil în condițiile specificului tehnic al acestor construcții.

În linii mai simple, deși e o mare greșeală de dezvoltare urbană, o trecere subterană cu trepte stabile, curată, iluminată și cu o pantă (abruptă) cu balustradă, e mai bine decât o trecere pietonală murdară, întunecată, cu trepte degradate, fără pantă în genere, fără balustradă și plină cu gherete. Aceste lucrări de reparație au costat bugetul municipal zero lei.

Dar chiar și renovate fiind, trecerile pietonale oricum rămân a fi o mare problemă a orașului. Existența lor arată că orașul încă nu a trecut de la planificarea transportului la planificarea mobilității urbane, iar acest proces este unul îndelungat și dureros (vezi reacțiile șoferilor și inginerilor de drumuri).

Viziunea primăriei pe termen lung este ca aceste treceri să fie închise sau cel puțin dublate cu treceri pietonale semaforizate la suprafață (ca la Budapesta, Praga, Varșovia și mai recent Moscova).

Însă pentru asta este nevoie de timp și buget pentru lucrări de reproiectare a Schemelor de organizare a circulației rutiere, apoi pentru lucrării de semaforizare, calmare a traficului și amenajare a trecerilor pietonale de suprafață. Deja am planificat includerea acestor lucrări în bugetul 2021.

Iar după finalizarea și aprobarea noului Plan de Mobilitate Urbană, municipalitatea va putea, treptat, să renunțe la aceste reminiscențe ale urbanismului centrat pe automobil și să ofere condiții mai comode și mai sigure pentru pietoni, bicicliști și persoane cu mobilitate redusă”, a declarat Victor Chironda.

Vezi și: Cum arată trecerea subterană de la Shopping MallDova după renovare


Dacă dorești să fii mereu la curent cu cele mai populare și actuale știri de pe #diez, ești mereu binevenit(ă) și pe canalele noastre de Telegram: RO și RU.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente