PAS propune soluții pentru a reduce corupția în domeniul naval. „Înregistrarea unei nave este mai ieftină decât devamarea unei mașini”

Radu Marian

Deputatul PAS Radu Marian a prezentat două soluții care ar reduce corupția la etapa de înregistrare a navelor străine sub pavilionul Republicii Moldova. Potrivit deputatului, statul pierde mult din punct de vedere economic și din prestigiu, deoarece navele se află într-o stare deplorabilă.

„Țara noastră are înregistrate, în acest moment, sub pavilionul ei peste 300 de nave, spre comparație cu România care are sute de kilometri de acces la Marea Neagră, are înregistrate sub pavilionul țării până la 10 nave comerciale. Moldova este cunoscută în întreaga lume pentru scheme frauduloase și activități ilegale în care sunt implicate navele cu numere moldovenești, de exemplu:
# în septembrie 2016, trei nave sub pavilionul Republicii Moldova au fost folosite de contrabandiști de ființe umane pentru a transporta ilegal peste 2 000 de refugiați din Orientul Mijlociu în țările UE;
# în octombrie 2018, pe o navă înregistrată sub pavilionul Moldovei a fost înregistrată o tonă de cocaină;
# în noiembrie 2019, o navă a circulat ilegal sub pavilionul Republicii Moldova și a naufragiat la Odesa, cauzând o catastrofă ecologică;
# în 2013, o navă aflată sub pavilionul moldovenesc care transporta 2 000 de tone de nitrat de amoniu a fost oprită și sechestrată la Beirut, din cauza problemelor tehnice.

De ani buni, Republica Moldova se află în lista neagră a țărilor care nu respectă convențiile maritime internaționale. Din acest motiv, navele înregistrate sub pavilionul nostru sunt mereu inspectate și sechestrate la orice pas. Majoritatea dintre ele sunt extrem de vechi și se află într-o stare deplorabilă, reprezentând un risc sporit de scufundare.

Oferirea numerelor moldovenești navelor străine este o afacere profitabilă. Taxele oficiale sunt extrem de mici (20 000 de lei). Oricine poate veni în Moldova să obțină această înregistrare. Înregistrarea unei nave este mai ieftină decât devamarea unei mașini.

PAS propune două soluții simple pentru a reduce numărul de nave înregistrate ilegal sub pavilionul țării noastre. Prima soluție este de a oferi controlul asupra înregistrării navelor organizațiilor recunoscute de Comisia Europeană. În acest sens, vom veni un un proiect de lege de modificare a Codului navigației maritime. A doua soluție este de a majora costul înregistrării navelor străine sub pavilionul Republicii Moldova”, a declarat Radu Marian.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente