În fiecare an, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și partenerii săi marchează, pe 31 mai, Ziua Mondială fără Tutun (ZMFT). Această zi are menirea să reflecte riscurile pentru sănătate cauzate de consumul de tutun și de a susține politici eficiente de reducere a consumului de tutun sub orice formă.

În anul 2020, această zi se desfășoară cu tema „Protejarea tinerilor de manipularea industriei tutunului și prevenirea consumului de tutun”, axată pe sporirea gradului de conștientizare privind impactul negativ pe care îl are consumul oricărui produs din tutun asupra sănătății – de la cancer la bolile respiratorii cronice. Industria tutunului și a produselor conexe încearcă permanent să găsească consumatori noi, în deosebi în rândul tinerilor, care să-i înlocuiască pe cei decedați pentru a-și menține veniturile.

În acest sens, Agenția Națională pentru Sănătate Publică susține că tutunul este periculos sub orice formă de consum și că toate produsele din tutun și cele conexe (țigări electronice, narghilea, tutunul care nu arde etc.) afectează grav sănătatea. La nivel global, consumul produselor din tutun este responsabil de peste opt milioane de decese anual. Peste un milion de oameni mor din cauza expunerii la fumul de tutun sau la aerosolii din produsele conexe. Consumul de tutun este responsabil pentru 25 % din totalul deceselor provocate de cancer la nivel global. Utilizarea nicotinei și a produselor din tutun crește riscul de cancer, boli cardiovasculare și pulmonare.

În Republica Moldova, consumul tutunului, expunerea la fumul de tutun şi al produselor conexe sunt factorii principali de risc pentru cel puţin şase boli cronice devastatoare, cu o incidență globală în creștere lentă: bolile cardiace, cancerul (îndeosebi cancerul pulmonar), bolile cerebrale, diabetul zaharat, bolile pulmonare distructive cronice, ateroscleroza.

În Republica Moldova, conform Studiului Global al Adolescenților despre Fumat (GYTS, 2019) 16,3 % dintre adolescenți cu vârstele cuprinse între 13 și 15 ani sunt fumători activi și circa 10 % dintre ei consumă alte tipuri de produse din tutun decât țigaretele obișnuite. Mai mult de un sfert dintre adolescenți sunt expuși la fumul de tutun la domiciliu.

Copiii și adolescenții care utilizează e-țigarete cel puțin își dublează șansele de a fuma țigarete mai târziu în viață. Nicotina din e-țigările este un aditiv extrem de dependent și poate deteriora creierul și dezvoltarea copiilor. De asemenea, utilizarea țigaretelor electronice crește riscul de boli de inimă și de afecțiuni pulmonare.

Companiile de tutun bombardează copiii și adolescenții cu mesaje pe media socială, care au fost vizionate de peste 25 de miliarde de ori. Genul acesta de mijloace de comunicare socială trebuie să dispară.

Cum manipulează industria tutunului tinerii?

Pentru a atrage noi consumatori, industria tutunului cheltuiește peste 8 miliarde de dolari anual pentru marketing, publicitate și promovare, crearea produelor noi, etc., inclusiv:
# utilizarea de arome atractive care încurajează tinerii să subestimeze riscurile aferente sănătății și să înceapă să le folosească;
# desene elegante și produse atractive care pot fi ușor de transportat și înșelătoare (de exemplu, produse în formă de stick USB sau bomboane);
# promovarea produselor ca „daune reduse” sau alternative „mai curate” la țigările convenționale, în absența cercetărilor obiective care să ateste aceste afirmații;
# sponsorizări de celebrități/formatori de opinie și concursuri sponsorizate de brand pentru promovarea tutunului și a produselor conexe (de exemplu, formatori de opinie de pe Instagram, Facebook etc.);
# comercializarea la punctele de vânzare frecventate de copii, inclusiv poziționarea în apropiere de dulciuri, jucării, cărți etc.;
# vânzarea produselor din tutun în apropierea instituțiilor de învățământ;
# comercializarea indirectă a produselor din tutun în filme, emisiuni TV și emisiuni online;
# litigii pentru slăbirea tuturor tipurilor de reglementări legislative privind controlul tutunului, inclusiv etichete de avertizare, afișare la punctul de vânzare, limitarea accesului etc.

În Republica Moldova, din data de 20 mai 2020, este interzisă plasarea pe piață a produselor din tutun cu aromă caracteristică de mentol. Produsele din tutun altele decât țigaretele și tutunul de rulat sunt exceptate de la interdicțiile de plasare pe piață a produselor din tutun cu aromă caracteristică. Prin urmare, locul țigaretelor și al tutunului de rulat cu arome de mentol va fi preluat de produsele din tutun care nu arde și de țigaretele electronice pentru care sunt permise aromele caracteristice. Aceste prevederi fac ca unele produse cu tutun aromat să nu dispară de pe piață, ci dimpotrivă să crească. Astfel, unele produse din tutun vor rămâne a fi disponibile într-o gamă largă de arome care parcă ar fi dintr-un magazin de bomboane sau de înghețată – e-țigări cu arome de ursuleții din jeleu, vată dulce, desert din unt de arahide, biscuiți cu cremă și acadele și trabucuri cu arome de ciocolată, pepene verde, limonadă și cireșe.

Produsele cu tutun aromatizat sunt concepute intenționat pentru a atrage copiii. Țigările cu arome contribuie la creșterea numărului de copii care experimentează cu țigările și la numărul de copii care devin fumători obișnuiți, sporind astfel numărul total de tineri fumători. 81 % dintre tinerii care au folosit vreodată produse din tutun au inițiat fumatul cu un produs aromatizat.

Ca răspuns la tactica sistematică, agresivă și susținută a industriei tutunului pentru a atrage o nouă generație de consumatori de tutun, de ZMFT țările sunt încurajate să se implice în campania globală de antimarketing pentru industria tutunului și oferirea posibilităților pentru tineri să se implice în lupta împotriva tutunului.

Obiectivele Zilei Mondiale fără Tutun 2020:

# dezmințirea miturilor și a tacticilor de manipulare a industriei tutunului, în special tactici de marketing ce vizează tineretul, inclusiv prin introducerea de noi produse, noi arome și alte caracteristici atractive;
# informarea și educarea tinerilor despre riscurile consumului produselor din tutun, evitarea capcanelor de marketing a industriei tutunului.