Decizia finală de astăzi a parlamentului cu privire la anularea examenelor de bacalaureat nu a surprins elevii, părinții și cadrele didactice, care deja s-au resemnat cu ideea că sesiunea 2020 nu va avea loc. Dezbaterea însă continuă, iar societatea civilă se întreabă dacă aceasta era unica soluție în circumstanțele în care ne aflăm. În acest articol, vă povestim ce se întâmplă și în alte țări.

# Cronologia luării deciziei

În data de 13 mai, la propunerea Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, guvernul a aprobat o hotărâre prin care anulează examenele de BAC în anul curent de studiu din cauza situației pandemice din țară și a pericolului răspândirii virusului COVID-19. Pe 15 mai, Comisia parlamentară pentru cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media a dat aviz pozitiv proiectului de lege, care în cele din urmă a fost aprobat astăzi de către plenul parlamentului.

Astfel, 17 459 de candidați vor absolvi liceele și instituțiile profesionale tehnice postsecundare moldovenești cu notele medii generale.

simbol

# Situația în statele vecine

Țările învecinate au adoptat însă tactici diferite.

În România, examenele de bacalaureat se vor desfășura începând cu data de 22 iunie, excepție fiind probele orale ce au fost anulate de guvern.

În Ucraina, testarea de la final de școală (Зовнішне Незалежне Оцінювання) va avea de asemenea loc, după cum afirmă Ministerul Educației și Științei vecin. În funcție de situația din domeniul sănătății publice, aceasta va fi organizată fie la sfârșit de iunie, fie la sfârșit de august/început de septembrie.

În ambele state, examenele vor avea loc cu respectarea normelor de protecție și prevenire a virusului. Numărul de cazuri pozitive depistate în aceste două țări este de 17 387 (196 noi) și respectiv 19 706 (476 noi).

Astfel, putem remarca trei strategii implementate în privința examenelor de absolvire: anularea (Moldova), amânarea (posibil Ucraina) și susținerea (România). Fiecare alternativă este adoptată în diferite părți ale lumii.

# Anularea

Norvegia a anulat toate examinările în scris de la final de școală. Este însă imperios de menționat o particularitate a sistemului norvegian – examenele constituie doar 20 % din nota finală, restul fiind alcătuit din reușita din timpul cursului. În SUA, examenele SAT (Suite of Assessments) din luna mai nu au mai avut loc, iar cele din iunie sunt anulate. Nici examinarea în cadrul sistemului de bacalaureat internațional (IB) nu va fi organizată. În schimb, elevii vor primi o diplomă/certificat al cursului construit pe baza succesului deja atestat în timpul anilor de studii.

Cazul Angliei

La sfârșit de luna martie, Regulamentul Oficiului pentru Calificări și Examinări, un departament al guvernului britanic, pe lângă decizia de a închide toate școlile în regiunea Angliei, a anulat de asemenea și examenele de A-levels (echivalentul BAC-ului). În săptămânile ce au urmat, oficialii au adoptat un regulament comprehensiv referitor la evaluarea elevilor. Astfel, notele de final de școală vor fi puse de către profesori la fiecare obiect. După obținerea tuturor rezultatelor, departamentul va standardiza notele, luând în considerare reușitele precedente ale școlilor, succesul la nivel național și alți factori importanți. După efectuarea acestui proces de mărire sau micșorare la necesitate a notelor finale, ele vor fi comunicate în august, iar elevii le vor putea contesta.

Numărul de persoane infectate la momentul actual – 248 293.

# Amânarea

Testele West African Senior School Certificate Examination (WASSCE) ce erau planificate pentru lunile mai/iunie au fost amânate pentru o perioadă nedeterminată de timp sau până când situația din domeniul sănătății publice se va ameliora. Examinarea finală din învățământul general secundar oferită de Caribbean Examinations Council, ce acoperă 16 țări și teritorii din Indiile Occidentale, a fost mutată pe luna iulie. În această secțiune pot fi remarcate de asemenea țări precum Cehia, Irlanda, China și Columbia.

Cazul Federației Ruse

Examenul de final de școală (Единый Государственный Экзамен) ce trebuia să aibă loc la finele lunii mai în Rusia a fost mutat de două ori: prima dată – pentru începutul lui iunie, a doua oară – pe o perioadă nedeterminată. Vicepremiera a declarat recent că data va fi stabilită în viitorul apropiat și că majoritatea regiunilor sunt pregătite și echipate corespunzător. Dificultatea exercițiilor nu va fi redusă.

Numărul de persoane infectate la momentul actual – 317 554 (+8 849).

# Susținerea

În Germania, testarea Abitur deja a avut și încă are loc, în condiții de maximală securitate igienică și distanțare socială obligatorie. Examenele americane Advanced Placement (AP) sunt, la fel, organizate, doar că în regim online.

Cazul RAS Hong Kong

În luna aprilie, mii de elevi din Hong Kong au fost printre primii din lume care au susținut examenele finale ale treptei educaționale secundare. După o amânare de patru săptămâni, atunci când autoritățile au confirmat o scădere drastică a numărului de noi persoane infectate, zeci de centre de examinare au fost redeschise. Măștile, verificarea temperaturii corpului și mesele plasate la o distanță de 2 metri erau obligatorii, iar soluții antiseptice pentru mâini erau accesibile tuturor. Elevilor le-a fost de asemenea cerută prezentarea unui certificat medical. Testarea încă nu a încetat, 52 000 de candidați fiind așteptați în total.

Elevi susținând examene în Hong Kong. Foto: Jerome Favre/Pool Photo via AP

Numărul de persoane infectate înainte de începerea examinării (24 aprilie) – 1 036.

Numărul de persoane infectate la momentul actual (20 mai) – 1 056 (+20).

Fiecare dintre aceste trei alternative își are dreptul la existență, iar deciziile adoptate de ministere și consilii de examinare trebuie să ia în calcul trăsăturile sistemelor de educație domestice, precum și situația pandemică în regiunile respective. Cert este faptul că schimbările intervenite în procesele de examinare finală vor avea impact asupra alocării locurilor de universitate și a burselor de studii. Astfel, în cazul oricărei strategii, valori precum meritocrația și corectitudinea trebuie să ghideze factorii de decizie.

Dezbaterea pe tema anulării bacalaureatului pentru anul 2020 a reînceput discuțiile despre problemele stringente cu care se confruntă sistemul educațional moldovenesc: lipsa de resurse umane și informaționale, corupția, cumătrismul, subiectivismul artificial etc. Educația este fundamentul unei societăți prospere, iar noi avem nevoie de o reformă radicală a învățământului, însă aceasta poate fi realizată numai în contextul unei stabilități economice și politice. Bugetul de stat pentru 2020 asigură peste 13 miliarde de lei domeniului educației, ceea ce constituie doar 5,7 % din PIB. Așadar, prețul anual al unui locuitor din punct de vedere educațional e de numai 3 923 de lei.

Autor: Valentin Josan