Impactul pandemiei de COVID-19 asupra pieței turistice din Republica Moldova. ASEM vine cu recomandări

ASEM_turism

Printre cele mai afectate domenii economice din sfera serviciilor se regăsește și turismul. Apare întrebarea: la ce trebuie să se aștepte reprezentanții businessului turistic și la ce trebuie să se aștepte consumatorii turiști?

Pentru a răspunde la această întrebare, este necesar de a efectua o analiză succintă a datelor statistice ce se referă la businessul turistic. De referință – anul 2019, perioada ianuarie-iunie.

Din totalul de 151 586 de turiști, participanți la turismul organizat de agențiile de turism și de tur operatori, după scopul vizitelor, turiștii s-au repartizat astfel:

  • turism receptor (primirea cetățenilor străini în țară) – 8 408, ceea ce înseamnă 25 879 de turiști/zile, suma constituind 35,1 milioane de lei;
  • turism emițător (deplasarea rezidenților Republicii Moldova în străinătate) – 121 215, ceea ce înseamnă 761 253 de turiști/zile, suma constituind 948,1 milioane de lei;
  • turismul intern (deplasarea rezidenților Republicii Moldova în interiorul țării în scop turistic) – 21 963 de turiști și excursioniști, ceea ce înseamnă 133 788 de turiști/zile, suma constituind 94,9 milioane de lei.

Pentru toate tipurile de turism organizat, cifra de afaceri realizată de agențiile de turism constituie 1,1 miliarde de lei. Luând în calcul comisionul minim aplicat de agențiile de turism și de tur operatori, care reprezintă în medie 7 %, atunci pierderile pentru șase luni, înregistrate de agenții pieței turistice, vor constitui 77 milioane de lei (fără domeniul HoReCa). 

În anul 2019, cifra de afaceri înregistrată de agenții pieței turistice a constituit 2,17 miliarde de lei. Făcând același calcul la comisionul de minimum 7 %, pierderile estimate pentru anul 2020, raportate la anul 2019, ar fi de minimum 151,9 milioane de lei (fără domeniul HoReCa).

Începutul anului 2020 pentru industria turistică a țării se previziona a fi unul destul de bun. Rezervările prealabile, care erau în creștere cu 10-15 % față de anul precedent, reflectau această tendință. Însă, odată cu migrarea pandemiei COVID-19 către continentul european, apoi către alte continente, toate previziunile și prognozele s-au dat peste cap.

Ce trebuie să întreprindă agenții pieței turistice la moment și cum trebuie să se comporte turiștii în situația de criză?

Recomandări pentru agenții pieței turistice

  1. Pe durata perioadei situației excepționale, când este imposibilă activitatea comercială a agenției de turism, conform articolului 80 din Codul Muncii al Republicii Moldova, prin ordinul directorului entității, personalul poate fi plasat în șomaj tehnic, beneficiind de o indemnizaţie ce nu poate fi mai mică de 50 la sută din salariul lor de bază.
  2. Este necesară renegocierea contractelor de arendă a spațiului comercial închiriat de agenții turistici. Pentru perioada situației excepționale, locatorii și locatarii trebuie să găsească o soluție de compromis în vederea stabilirii prețului de arendă a bunului închiriat.
  3. Reprogramarea vacanțelor pentru consumatorii turiști. După experiența anilor precedenți, prima rută charter este programată la mijlocul lunii aprilie, adică foarte curând. În situația creată cu pandemia de COVID-19, sezonul estival 2020 pare a fi compromis. Chiar dacă pandemia va avea trend descendent, în cel mai bun caz, sezonul estival ar putea începe în luna iulie pentru turismul emițător. În această situație, este necesară începerea tratativelor cu agențiile din străinătate, privind eventuale reprogramări.

Recomandări pentru turiști

  1. Nu insistați asupra recuperării imediate a banilor achitați pentru vacanță de la operatorul turistic. Banii care au fost achitați pentru rezervările operate (inclusiv rezervările prealabile) au fost transferați către prestatorii de servicii din țara de destinație turistică. Agenția de turism local, la moment nu dispune de aceste mijloace financiare. Litigiile înaintate ar putea plasa agentul turistic în incapacitatea de plată și drept consecință – în faliment. Odată cu falimentarea întreprinderii, posibilitatea de a vă recupera mijloacele financiare va fi minimală.
  2. Odată cu anularea stării de urgență, luați legătura cu agenția de turism unde vă deserviți, pentru a vă reprograma vacanța. Reprogramarea vacanței se va realiza după posibilitățile unității de cazare din țara de destinației turistică, reieșind totodată și din posibilitățile dumneavoastră.
  3. Conform articolului 1602 din Codul Civil al Republicii Moldova, turistul are dreptul la rezilierea contractului de prestare a  serviciilor turistice/de călătorie în orice moment înainte de începerea călătoriei. În cazul în care declară rezilierea în temeiul enunțului anterior, turistul poate fi obligat să plătească organizatorului un comision de reziliere. În cazul rezervărilor prealabile, suma dată poate să constituie 100 %, deoarece conform politicii Early Booking suma plătită în avans nu se restituie.
Taguri: #promoASEM
Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente