Ce cumpără moldovenii în carantină? Analiza pieței de electrocasnice și electronice

enter

Din 17 martie 2020, din cauza agravării situației epidemiologice din Moldova, toate punctele de vânzare cu amănuntul sunt închise, cu excepția farmaciilor, magazinelor alimentare și benzinăriilor. Primele două săptămâni de suspendare au afectat deja serios piața de electrocasnice și electronice.

Potrivit reprezentantului unuia dintre cei mai mari jucători ai industriei – rețeaua Enter –, în perioada 17-31 martie, volumul vânzărilor totale a scăzut cu 60 % față de începutul anului 2020, în schimb vânzările online au crescut semnificativ. Rezultatele încercărilor de adaptare la condițiile actuale și reorientare a afacerii către segmentul online sunt deja vizibile. Conform datelor furnizate de Enter, volumul comenzilor online ale companiei a crescut de 2,5 ori comparativ cu nivelul de dinaintea introducerii carantinei.

În această situație, bineînțeles, cei care aveau deja un sistem de livrare au de câștigat. „Pentru mulți, carantina a fost un stimul bun de a face într-un termen scurt ceva care, având în vedere disponibilitatea magazinelor fizice și distanțele relativ scurte pentru acestea, a fost amânat pe mult timp – stimularea vânzările online și condițiile de livrare la noi, serviciul de livrare gratuită în toată Moldova era valabil și înaintea carantinei. Prin urmare, într-o perioadă de criză, am rezolvat alte probleme: reducerea timpului de procesare a comenzilor, creșterea numărului consultanților și curierilor online, monitorizarea zilnică a stării de sănătate a acestora. Dar a fost nevoie de puteri și resurse mult mai puține decât dacă ar fi trebuit să construim logistica de la zero”, a comentat Iulian Bîlici, manager vânzări Enter.

Creșterea vânzărilor, direct legată de transferul locurilor de muncă la domiciliu de către multe companii, a fost remarcată în segmentul de laptopuri și accesorii pentru calculatoare. Aici, sumele au crescut de trei ori în comparație cu perioada precarantină. Petrecerea timpului acasă a provocat de asemenea o creștere a achizițiilor pentru gospodărie – în două săptămâni s-a înregistrat un salt de 30 % în vânzările de aparate mici de bucătărie și tehnică pentru curățare a locuinței.

Boomul este supus și unei categorii de produse de divertisment. Cererea pentru PlayStation, jocurile pentru ele și alte periferice a crescut de trei ori. Televizoarele Smart TV au devenit cu 30 % mai solicitate. O consecință directă a epidemiei și carantinei impuse de autorități a fost creșterea vânzărilor de congelatoare și frigidere cu congelatoare. Probabil, unii cetățeni au apreciat totuși comoditatea de a avea stocuri de alimente congelate într-o situație de trafic stradal limitat.

În același timp, nu există încă motive pentru optimism. „Este dificil să spunem cum se va dezvolta situația în continuare. Depinde mult de cât timp se va lupta Moldova cu epidemia de coronavirus care, desigur, va afecta puterea de cumpărare a populației. La rândul nostru, facem tot posibilul pentru a asigura în această perioadă tehnică cât mai accesibilă și livrare în conformitate cu standardele de siguranță. La momentul actual, acesta este singurul mod în care afacerile moldovenești pot rezista crizei”, adaugă Bîlici.

Cu toate acestea, moldovenii fac cumpărături în credit. Și aici, cererea a crescut semnificativ. Enter a adaptat această opțiune conform condițiilor de carantină – se întocmește un contract de împrumut online, ulterior curierul îl aduce cu comanda la locul de livrare. Este probabil ca locuitorii țării noastre să privească cu mult mai mult optimism în propriul viitor decât reprezentanții comunității de afaceri.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente