A început o nouă săptămână de lucru în condiții speciale, când mulți angajați din sectorul public și privat operează de la distanță cu datele confidențiale ale instituției pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu. Respectiv, este foarte important să se cunoască și să se respecte cerințele minime de securitate, din moment ce doar o conexiune compromisă este suficientă pentru a afecta întreaga activitate instituțională.

În acest sens, Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică a elaborat șase recomandări pentru securizarea datelor în mediul online:

#1. Utilizați rețeaua privată virtuală VPN

VPN-ul oferă acces de la distanță la rețeaua instituției, criptează tot traficul de date, astfel încât acesta este imposibil de citit, inclusiv de furnizorii de servicii Internet, hackeri etc.

#2. Folosiți parole puternice

În cazul în care folosiți aceeași parolă pentru mai multe conturi, este suficient să fie compromisă doar o parolă, pentru ca un infractor să preia toate conturile. Parolele trebuie să fie unice pentru fiecare cont și să cuprindă un șir lung (minimum opt caractere) de litere mari și minuscule, numere și caractere speciale.

#3. Efectuați copii de rezervă ale datelor

Datele pot fi pierdute în mai multe moduri, inclusiv erori umane, daune fizice a hardware-ului sau un atac cibernetic. Ransomware-ul și alte tipuri de malware pot șterge sisteme întregi fără a putea fi detectate.

Copia de rezervă hardware este prima opțiune, iar opțiunea alternativă și printre cele mai convenabile și mai eficiente metode de stocare a datelor este în Cloud. Serviciile de backup Cloud oferă o multitudine de opțiuni care vă permit să vă personalizați programul de backup și opțiunile de stocare.

#4. Atenție la e-mailuri și site-uri phishing

Din cauza focarului de COVID-19, este foarte probabil ca e-mailurile de tip phishing să vizeze lucrătorii care muncesc la distanță în scopul de a le fura informațiile personale sau de a avea acces la conturile companiei. Semnele obișnuite ale unui e-mail sau site de phishing sunt erori gramaticale în subiect, lipsa unui simbol al lacătului HTTPS, nume de domeniu scris greșit, lipsa unei pagini „despre” și lipsă de informații de contact.

#5. Securizați routerul de acasă!

După cum arată experiența, foarte multe persoane nu schimbă parola router-ului atunci când este instalat/configurat pentru prima dată (folosind parola implicită de la producător), lăsând astfel rețeaua de la domiciliu vulnerabilă. Pentru a evita acest lucru, este necesar de schimbat parola router-ului și de configurat criptările WPA2 sau WPA3 pentru Wi-Fi. Limitați traficul de intrare și de ieșire, utilizați cel mai înalt nivel de criptare disponibil și opriți WPS.

#6. Blocați dispozitivul!

Lucrul de acasă în prezența membrilor de familie, în special a copiilor care nu frecventează grădinițele și școala, este o provocare. Pentru a evita situații neplăcute, este important să vă păstrați dispozitivul în siguranță, accesul fiind posibil doar prin parolă. În caz de părăsire a mesei de lucru, blocați în mod obligatoriu ecranul dispozitivului (prin apăsarea Windows+L).