John Cotterell, CEO Endava: „De 20 de ani reinventăm relația dintre oameni și tehnologii”

john (1)

John Cotterell, directorul general Endava, are peste trei decenii de experiență în domeniul tehnologiei. Și-a început cariera prin înființarea unei diviziuni de externalizare a proceselor de afaceri pentru Cap Gemini – o companie de IT. Ulterior a înființat o companie de consultanță în IT. Endava este o afacere de succes pe care a dezvoltat-o în ultimii 20 de ani. În timpul liber, John face plimbări, navighează și călătorește cu familia. Citiți mai jos un interviu cu directorul general Endava la 20 de ani de la înființarea companiei.

– Ziua de 8 februarie a anului 2000 este una semnificativă pentru dumneavoastră. Ce s-a întâmplat atunci?

– Este ziua în care am pus semnătura pe toate actele necesare pentru fondarea Endava UK – cea mai mare entitate din Endava Group. Apoi, Grupul Endava a fost înființat în 2006, când am unit forțele companiei Compudava, inițiate la Chișinău și AGS din Cluj.

– De ce atunci?

– Avem o glumă în familie, precum că tata a pășit în noul mileniu fără un loc de muncă. Vândusem de curând un startup în tehnologie, pe care îl fondasem cu un an și jumătate mai devreme și reflectam ce să fac în continuare. Voiam să creez o organizație care va reinventa relația dintre oameni și tehnologii. Endava a apărut din această ambiție.

– Cine a fost primul mare client?

– Primul gigant a fost o companie de servicii financiare din Marea Britanie. Acel client a fuzionat ulterior cu o altă companie importantă, iar mai târziu a fost achiziționat de o companie cu sediul global în SUA. Datorită calității soluțiilor tehnologice pe care le-am oferit și a relațiilor pe care le-am construit, am pășit împreună pe parcursul anilor și el rămâne până în prezent unul dintre cei mai mari clienți ai noștri.

Această relație definește de fapt compania Endava. Ajutăm clienții să creeze noi afaceri interesante prin intermediul tehnologiei și pe măsură ce afacerile lor au succes și se extind, noi oferim soluții inovative.

– Care este ținta afacerii Endava?

– Scopul nostru se concentrează, în mod prioritar, pe acele industrii care sunt influențate de noile tehnologii. Evident, serviciile financiare și plățile sunt printre domeniile pe care tehnologia le-a transformat cel mai mult, iar acest fapt a creat o mulțime de oportunități pentru clienții noștri de a construi noi produse și servicii și noi îi ajutăm să se dezvolte.

– Povestiți-ne despre industriile pe care Endava intenționează să le dezvolte.

– O altă industrie care înregistrează aceleași transformări este cea a asigurărilor, care va evolua prin utilizarea mai adecvată a datelor și înțelegerea acestora, astfel încât să fie create produse și soluții de asigurare mai bune. Provocarea tehnologică de a satisface cerințele domeniului asigurărilor este la fel de mare ca și crearea mașinilor autonome. Așadar, dacă o mașină autonomă este implicată într-un accident, atunci care companie de asigurări plătește: cea care l-a asigurat pe producător, care a scris programul și a greșit sau proprietarul mașinii sau pasagerul? Așadar, asigurarea ca și produs va suferi transformări masive. Și aici e cazul în care noi putem interveni și susține producerea acestei schimbări.

– Care sunt tendințele în domeniul IT care vor avea impact asupra Endava și industriei în general?

– Automatizarea, machine learning și inteligența artificială au un potențial imens și există o mulțime de incertitudini cu privire la modul în care se va transforma societatea în următorii 20-30 de ani. De exemplu, odată ce mașinile autonome vor deveni disponibile pe scară largă, oamenii nu vor avea nevoie de 95 % din mașinile necesare astăzi, iar acest fapt va transforma complet producerea auto.

Un alt domeniu interesant este cel al realității augmentate și celei virtuale și modul în care acest lucru poate schimba interacțiunea cu consumatorii. În general, există o mulțime de noi tehnologii, cum ar fi tehnologia bazată pe date (data driven technology) care transformă modalitățile prin care afacerile pot înțelege și direcționa soluții pentru fiecare consumator.

Toate acestea ne oferă un peisaj interesant nouă, celor de la Endava, pe măsură ce ne dezvoltăm capacitățile în tehnologiile emergente și începem să lucrăm la noi soluții pentru clienții noștri.

Acest lucru ne permite, de asemenea, să atragem și să recrutăm oameni talentați: avem soluții tehnologice interesante și asta ne ajută să realizăm scopul nostru principal, pentru că putem atrage oameni buni, putem face o treabă bună pentru clienții noștri. Toate contribuie la scopul nostru principal – de a avea grijă de clienții noștri și de a permite oamenilor noștri să devină cea mai bună versiune a lor.

– Care este cel mai important moment pentru dvs. la Endava?

– Evident, oferta publică inițială (IPO) a fost un moment special. SUA se pricep foarte bine să celebreze succesul. Când am făcut oferta publică inițială la Bursa de valori din New York, ei au creat un eveniment pentru echipa noastră; a fost o ocazie foarte specială și recunoașterea a ceea ce am obținut împreună.

– Cine v-ar plăcea să joace rolul lui John Cotterell într-un film despre viața dvs.?

– George Clooney.

– Care a fost cel mai înfricoșător moment la Endava?

– Îmi amintesc foarte bine. Au trecut 10 sau 11 luni după ce am început; am avut un proiect foarte dificil cu un client din domeniul bancar. Tot ceea ce putea merge prost a mers prost: tehnologia nu a funcționat, echipa era stresată. Îmi amintesc că m-am trezit în prima zi din anul 2001 și am aflat că proiectul avea bug-ul Y2K, acel bug renumit de la începutul mileniului, care a creat panică în masă și pierderi de milioane de dolari. Ar fi trebuit să se manifeste la 1 ianuarie 2000, doar că nouă ni s-a întâmplat exact un an mai târziu. Dar am supraviețuit și am învățat multe din asta.

– Cum ați descrie Endava într-un singur cuvânt?

– Puternică. Numele companiei are o rădăcină dacică (en dava) și înseamnă „în forță” sau fortăreață. I-am dat acest nume pentru că am vrut să construim o afacere puternică și consider că am reușit să facem acest lucru.

– Dacă v-am putea trimite înapoi în timp, ce ați schimba la Endava?

– Ador ideea de a fi trimis înapoi în timp. Ceea ce îmi vine imediat în minte este că aș putea investi în Google înainte ca gigantul să devină celebru și de succes.

Sincer să fiu, nu cred că aș vrea să schimb ceva exact din acest motiv. Dacă te întorci în timp și începi să schimbi lucrurile, probabil vei ajunge la rezultate cu totul diferite de cele preconizate și sunt foarte fericit de rezultatele pe care le avem acum. Nu aș schimba nimic.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente