Astăzi, 24 ianuarie, a fost convocată prima ședință a grupului de lucru pentru analiza și monitorizarea evoluției prețurilor. Acest grup va răspunde de urmărirea prețurilor la cele mai importante produse și servicii, în special la cele cu importanță socială mare.

Din cadrul grupului de lucru fac parte conducătorii MEI, MADRM, MSPSM, CNA, ANRE, ANSA, Serviciului Vamal, Serviciului Fiscal de Stat și alte structuri. Periodicitatea recomandată a ședințelor e bisăptămânală. În cadrul primei ședințe, a fost discutată ridicarea prețurilor la carburanți din luna ianuarie.

Ștefan Creangă, director ANRE, a menționat că 123 de agenți economici dispun de licență pentru comercializarea produselor petroliere și 710 stații de alimentare cu produse petroliere în țară. În structura vânzărilor 70,3 % e motorina, 20,8 % e benzina și 8,9 % e gazul lichefiat. ANRE verifică doar un parametru, respectarea ratei de 10 % de rentabilitate anuală pe activitate a titularului de licență. Domnul Creangă a menționat că rentabilitatea stabilită de lege poate fi ușor evitată prin creșterea exagerată a diverselor costuri administrative, iar ANRE nu are nicio pârghie să intervină.

ANRE a informat că modificarea abordării de reglementare a fost implementată începând cu 1 ianuarie 2019, dar mecanismul de plafonare a prețurilor de către ANRE, aplicat anterior, a fost mai eficient.

Tot referitor la prețurile ridicate a carburanților, reprezentantul Consiliului Concurenței a informat că CC are în vizor piața produselor petroliere. CC a intervenit prin colectarea informațiilor pentru a identifica probe de existență a înțelegerilor de cartel, dar până în prezent nu sunt. CC cunoaște aspecte care demonstrează indirect că înțelegeri pot exista.

Premierul Ion Chicu s-a anunțat îngrijorat de eficiența activității CC, care deține o echipă de 130 de specialiști, dar nu este capabilă să identifice și să combată eficient înțelegerile de cartel.

Premierul a solicitat ministrului Anatol Usatîi să prezinte o informație referitoare la progresul pe implementarea planului de acțiuni pentru resuscitarea industriei serviciilor de transport interurban de pasageri și creșterii calității și siguranței serviciilor.

Ministrul Economiei și Infrastructurii a informat că din 2013, anul din care tarifele în transport nu au fost actualizate, costul la carburanți a crescut de trei ori. Au crescut pe lanț costurile pieselor de schimb și a serviciilor de reparație, iar salariile pe țară s-au dublat în această perioadă. Vârsta unităților de transport antrenate în transportul interurban a crescut, iar acum pe rute circulă foarte multe unități învechite.

Industria a ajuns într-o stare precară și sunt necesare măsuri pentru a o resuscita și a încuraja investițiile în unități de transport și în șoferi profesioniști.

MEI a semnat un Plan de Acțiuni, agreat de companiile licențiate, care va determina creșterea siguranței și calității serviciilor de transport în trei etape, până în septembrie 2020.

În finalul ședinței, șeful executivului a solicitat MEI, MF și ANRE să examineze timp de o săptămână efectele modificării abordării în cazul reglementării prețurilor pentru produsele petroliere.