Un regizor anunță că-și retrage filmul de la „Gala Cineaștilor 2019”, motivând lipsa de fairplay. Cum răspunde acuzațiilor Virgiliu Mărgineanu

pasipe

Regizorul și producătorul Alecu Deleu anunță că-și retrage filmul „Pași pe graniță”, nominalizat la categoria „Cel mai bun film documentar”, dintr-o competiție fără fairplay, pentru că mai mulți cineaști care sunt nominalizați la aceeași categorie lucrează la studioul președintelui Uniunii Cineaștilor. În același timp, Virgiliu Mărgineanu spune despre competiție că are un juriu independent și competent și nu a putut să „amputeze” dreptul cineaștilor care lucrează la studioul său.

Ce spune Alecu Deleu, regizorul filmului documentar „Pași pe graniță”

„Invitația de a păși lunea viitoare (pe 20 ianuarie) pe covorul roșu al primei gale de film moldovenesc postsovietic ridică, pe lângă eternele diferende vizavi de topuri, clasamente, ratinguri, jurizări etc. (aproape întotdeauna contestate de cei rămași înafară), și o nedumerire, mai degrabă un dezacord personal, pe care vreau să-l declar mai jos.

«Gala Cineaștilor 2019» este un concurs finanțat de Centrul Național al Cinematografiei din Republica Moldova (CNC) și organizat de Uniunea Cineaștilor (UCM). UCM-ul este condus de Virgiliu Mărgineanu, președinte, și, tot dânsul, director general al OWH Studio, cu trei producții și 23 de nominalizări la premiile galei 2019. Este evident un conflict de interese (CDI). O definiție utilizată pentru CDI pe scară largă spune: «Un conflict de interese este un set de circumstanțe unde există riscul ca raționamentul profesional sau acțiunile legate de un interes principal vor fi în mod nejustificat influențate de un interes secundar.» Formele CDI sunt multiple, una dintre ele fiind self-dealing-ul, adică tranzacție cu tine însuți, iar alta este nepotismul, în care o soție, copil, soră sau o altă rudă apropiată este favorizată, acordându-i-se avantaje nu pe motiv de competențe, ci de umori personale. Favoritismul este o practică atât de omenească, încât Adam Bellow a comparat, îndrăzneț, favoritismul cu onanismul: ambele sunt niște practici furtive, oamenii sunt irezistibil atrași de ele, pentru că la final știu că obțin satisfacție, doar că nimeni nu prea recunoaște.

Practicat cu sârg în tranziția noastră capitalistă, mai ales în zona politicului moldovenesc, favoritismul a contaminat și viciat toate sferele vieții noastre, inclusiv industriile creative. Așa au apărut funcționari-ariviști, artiști ai poporului pe care poporul nu-i cunoaște, producții pseudoartistice cu finanțări de la stat etc.

Uniunea Cineaștilor, din care nu fac parte, dar o percep ca pe un sindicat al cineaștilor, ar trebui să fie o platformă de solidarizare a breslei în fața provocărilor timpului, un antidot contra poluării bucuriei de a trăi și a crea laolaltă, și nu ca o plasă de siguranță a clientelismului (apropo, o altă formă de CDI) într-o competiție cinematografică autohtonă.

OWH Studio este o societate comercială privată cu activități multiple pe plan local, multe din ele fiind finanțate cadențat de bugete publice, de stat, și nu ar mai trebui să profite și de alte indulgențe și favorizări, plecări, ca să-i zic așa, din pole position, dacă tot e anunțată drept o competiție-concurs numita «gală». E frustrant pentru restul – pe lângă faptul că nu este corect, este și o subminare a meritocrației și o antiselecție, cum numea inspirat fenomenul Petru Creția. Nici sub umbrela generoasă a Cronografului, un festival de film documentar important pentru toți cineaștii și cinefilii din Moldova organizat de OWH, nu ar trebui să ne trezim captivi ai unor îngăduințe și «pietăți», care în altă parte (în business, de exemplu) ar fi taxate imediat ca conflicte de interes.

Presupun că la un moment dat, asaltat de flaterii și însurat cu fudulia funcției obștești, dl Mărgineanu a socotit bunul simț drept un dușman al «valorii» sale, lăsând larg deschisă calea unui favoritism toxic și unor practici nocive pentru societate și breasla de film.

În lipsa unui segment important al industriei cinematografice la noi, al criticii de specialitate, așteptam cu interes această gală pentru a lua pulsul unei industrii în stadiu larvar, dar cu reale semne de deșteptare. Dar, din motivele expuse mai sus, trebuie să mai amân și să retrag filmul «Pași pe graniță» nominalizat la categoria «Cel mai bun film documentar» dintr-o competiție fără fairplay.

Iar dlui Mărgineanu i-aş da, amicalmente, un sfat: să reflecteze mai adânc asupra faptului că e pus în fața unei dileme etice de a separa clar afacerea privată de diriguirea unei zone publice și de a simți momentul când și unde se trece granița dintre bine și rău.”

Ce spune Virgiliu Mărgineanu, președintele Uniunii Cineaștilor

Iată ce spune Virgiliu Mărgnineanu, contactat de către echipa #diez:

„Până la Gala Cineaştilor, ediţia I, au rămas zile numărate şi multe sarcini care trebuie puse la punct ca să ne bucurăm de un eveniment frumos. Din lipsă de timp şi pentru că nu-mi văd capul de treburi, replica mea dlui Deleu va fi una scurtă. În calitatea mea de preşedinte al Uniunii Cineaştilor din Republica Moldova am iniţiat şi propus organizarea acestei Gale a Cineaştilor, pentru a încuraja şi a scoate în vizorul public cineaştii care fac filme la ora actuală în R. Moldova. Această iniţiativă a fost susţinută de Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării şi Centrul Naţional al Cinematografiei din Republica Moldova. Premiile Gopo sunt la ediţia a 14-a, Premiile Nika la cea de-a 32-a ediţie etc. E timpul să avem şi noi o Gală, nu? În calitatea mea de Preşedinte a UCM mă ocup strict de buna organizare a evenimentului.

Consiliul UCM a desemnat un juriu profesionist, format din nouă membri, cu personalităţi din Moldova și România, ale căror nume le veţi afla luni la Gală. Acest juriu a vizionat toate filmele înscrise în concurs şi le-a notat, iar punctajele acumulate au generat cele cinci nominalizări la fiecare categorie. Listele cu adnotările fiecărui membru al juriului şi mediile acumulate sunt la sediul UCM şi pot fi consultate de oricine doreşte. Îl asigur pe dl Deleu că eu nu m-am implicat în niciun fel în acest proces, iar martori îmi sunt cei nouă membri ai juriului.

Nu văd de ce ar fi trebuit să interzic regizorilor cu care am produs filme sub marca OWH Studio, al cărui director sunt, să se înscrie în concurs. Nu am putut, dle Deleu, să le «amputez» acest drept. Nu ar fi fost corect faţă de munca echipelor care stau în spatele acestor creaţii.

După părerea dlui Deleu, la Gala UNITEM, nu ar putea participa trupa Teatrului Satiricus, iar la Gala Premiilor GOPO, nu ar avea dreptul să participle producţiile Libra Film etc.

Îi recomand dlui Deleu să vină la Gală, să discute cu membrii juriului şi să se convingă de corectitudinea procesului.

Cu respect,

Virgiliu Mărgineanu

P.S. Despre retragerea filmului din concurs şi înlocuirea lui cu următorul film de pe lista mediilor acumulate vom discuta mâine la şedinţa consiliului UCM.”

Despre filmul „Pași pe graniță”

„Pași pe graniță” este un documentar dedicat identității noastre în definiția ei teritorială. E un film despre „lumea noastră”, care este, se dovedește, nu în interiorul unor frontiere, ci de fapt nici nu se găsește atât pe hartă, cât în mintea și inima noastră.

„Pași pe graniță” este un documentar în care geografia își dă întâlniri cu istoria. Filmul e un teritoriu delimitat de memoria autorului și de relația sa cu zonele familiare de frontieră. Treptat însă, narațiunea se convertește într-o călătorie în istorie și spre ceilalți, coagulând în juru-i descoperirea altor experiențe omenești „frontaliere”.

„Pași pe graniță” este o paradigmă a mentalului colectiv influențat de frecventele schimbări teritoriale.

Gala Cineaștilor 2019 se va desfășura pe data de 20 ianuarie 2020, începând cu ora 18.00. În concurs sunt înregistrate 45 de filme produse în Moldova.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente