Ei sunt cei mai activi cititori din Moldova care au scris recenzii pe Goodreads în 2019

goodreadsrecenzii2019

Goodreads, platforma online care adună experiențele cititorilor din întreaga lume sub formă de recomandări, recenzii, note, și provocări literare, și-a făcut totalul pentru anul 2019. Noi am selectat top 20 cei mai activi cititori din Moldova cu profiluri publice, membri ai Goodreads, care au lăsat recenzii în urma cărților citite în acest an.

Sorin Hadîrcă – 43 de recenzii

Câteva dintre recenziile lăsate de Sorin Hadîrcă:

Povestașul, Mario Vargas Llosa

„În pofida brevității, Povestașul e cel mai închegat roman al lui Llosa. O încercare de a aborda patrimoniul cultural al triburilor din jungla amazoniană atât prin metode convenționale (studiu antropologic, etnologic, lingvistic etc.) cât și din interior, prin conversiune. Pentru adaptarea poveștilor kafkiene, a miturilor creștine la limbajul (primitiv și rafinat în același timp) indienilor din junglă – jos pălăria!”

Serotonină, Michel Houellebecq

„E dat naibii acest Michel Houellebecq. Am remarcat asta încă din primele pagini (se pare că l-a urmărit îndeaproape pe Piketty, căci iată relațiile sociale înfipte metodic în matricea erotico-fiduciară) și am mai zis-o din nou când am întors ultima pagină. În fond, o perspectivă funestă, un algoritm trist bazat pe legile fizicii și ale memoriei, dar, dintr-un alt unghi de vedere, un impuls categoric întru a prețui mai mult ceea ce contează cu adevărat în viață.”

Uciderea Comandorului: Metafora se schimbă, Haruki Murakami

Chiar dacă e mai mult iscusință decât har, e suficient de multă ca să te țină prins lipit. E ca un fel de terapie. O vreme o să trebuiască să mă descurc fără ea, dar sper să trăiască o viață lungă Haruki-sensei și să mai scrie. Se poate și proză scurtă. Orice.”

Evghenii Sologubenco – 42 de recenzii

Câteva dintre recenziile lăsate de Evghenii Sologubenco:

Homo Deus: A History of Tomorrow, Yuval Noah Harari

„Simplistic critique of Judeo-Christian worldview. Quite a simple attempt at apologetic for liberal worldview. Brings down a human to a set of determined or random algorithms.

Автор описывает как работает сознание, но не даёт ответ на то, что такое сознание. Признает что это так. Однако, без ответа на этот вопрос – размышления автора, это чрезмерное упрощение и конечное логическое убийство идеи.

Сознание биологически бесполезный продукт.

Очевидная симпатия к Буддизму.

Крайне либеральная точка зрения, где гуманизм высшая ценность, которая неизбежно ведёт в «датоизму». Личность и сознание обречены на вымирание, в пользу чистой информации. Рассуждения автора – теория эволюции доведённая до утопии/антиутопии.

Утверждения о том, что Библия более не источник вдохновения для общества, звучит как диагноз современного общества.

Человек – алгоритм. Детерминированный или случайный. Не свободный.

Банальное философствование на тему эволюции искусственного интеллекта и т.п.

В общем это произведение не отличается от предыдущего в подходе и попытках в философствовании.

Выводы автора – результат логики. Однако предпосылки не обоснованны и в результате все выводы – фантастика. (SciFi)”

The Auschwitz Escape,  Joel C. Rosenberg

„This book has to be read in its entirety. When it began I had a different expectation of where it will end up going. But as the story progressed it became more powerful. The last part, in my opinion, is what is best. But one cannot get a proper perspective without the overall story. In fact, it is the last few chapters that made me decide to give it a five star. Never Forget!”

Nata – 41 de recenzii

Una dintre recenziile lăsate de Nata:

Zuleiha deschide ochii, Guzel Yakhina

„Am condamnat obediența acestei femei (Zuleiha), maxim. Apoi, am înțeles-o, cumva. Toate femeile de unde se trage ea sunt astfel «educate». Am admirat transformarea ei, puterea și dorința de a se face utilă, de a avea grijă de feciorul ei, de a se simți iubită. Nu am înțeles și nici nu voi înțelege vreodată răutatea care domină oamenii. Setea de putere și subjugare. Războiul și toate aspectele legate de el sunt extrem de triste.”

Cristina Mazilu – 40 de recenzii

Una dintre recenziile lăsate de Cristina Mazilu:

Cel care mă așteaptă, Parinoush Saniee

„Just like everyone else, I jumped on the bandwagon and read this book.
Wow! What a terrible and miserable life! A life full of tragedy, pain and suffering. I can’t believe that after all these years of hard work and self dedication, she did not get a happy ending (due to many factors such as: public opinion, fear, age, and most of all due to her ungrateful, spoiled, irrational children). This book is quite something, the only thing that bothered me a bit was the length of it. I would make it at least 100 pages shorter but then again, I don’t know where the author would be able to cut short since all the events are important. Anyway, a must read!”

Solodchi Andreea – 32 de recenzii

Una dintre recenziile lăsate de Solodchi Andreea:

Intermitențele morții, José Saramago

Imaginați-vă această situație utopică: moartea decide să-și suspende activitatea în mod subit și nejustificat. Dispariția morții ar fi o binecuvântare sau un blestem? De aici începe euforia, haosul și disperarea. Ce fac bătrânii muribunzi, copiii cu boli incurabile și toți cei ce se chinuie să moară, dar nu pot deschide ușa spre tărâmul către neființă? Ce se întâmplă cu conducerea statului, cu azilurile de bătrâni, cu pompele funebre? La fel ca-n «Hoțul de cărți» moartea e personificată.
Un stil inconfundabil, cu paragrafe interminabile ce sfidează regulile gramaticale și ignoră semnele de dialog, majusculele și punctuația. Iritant, însă am trecut peste doar datorită provocărilor la care am fost supusă de Saramago, prin situațiile improbabile ce te pun să analizezi consecințele faptelor utopice din punct de vedere social, politic și religios (la fel ca în «Eseu despre orbire»).
Indubitabil, finalul încununează opera.”

Natalia UN – 30 de recenzii

Una dintre recenziile lăsate de Natalia UN:

Stalin mi-a furat copilăria, Boris Vasiliev

„Cum e să fii trezit în miez de noapte de niște soldați și să ți se spună ca ai 10 minute pentru a părăsi casa, cu cinci copii din care unul este sugar. Cum e să fii exilat până în Siberia într-un tren unde spațiul este suficient doar pentru a sta în picioare, fără apă și fără mâncare. Cum e să lucrezi fizic afară la -50 de grade și să primești doar 200 de grame de pâine pe zi. Din nou, citind o astfel de carte mă minunez de puterea oamenilor de a supraviețui. Răvășitoare carte!!!”

Anna Casian-Musteață – 29 de recenzii

Una dintre recenziile lăsate de Anna Casian-Musteață:

Iar dimineața vor veni rușii, Iulian Ciocan

„E tare faină această carte! Lumea zice că e plină de umor, dar mie mi se pare una tristă, profetică chiar, dar foarte interesantă!”

Cărășălu – 22 de recenzii

Una dintre recenziile lăsate de Cărășălu:

Grădina de Sticlă, Tatiana Țîbuleac

„Scrisesem anul ăsta despre altă carte că urmează o rețetă populară – dramă personală pe fundalul unor evenimente sociale majore. Fix aceeași rețetă e și aici – o copilă orfană e adoptată de o rusoaică care strânge sticle și crește în timpul perestroicii și ai «renașterii naționale». Aici viața personală și schimbările sociale și politice se îmbină mai cu sens, mai firește. Povestea parcă e scrisă bine, dar parcă n-ajunge ceva. În carte este și viol, și avort, și morți, și divorț, și tensiuni etnice, dar totul m-a lăsat surprinzător de rece. E o dramă prea construită, prea literară. Țîbuleac mizează pe două lucruri: nostalgie pentru publicul moldovean și exotism pentru publicul din România și alte țări. Io m-am născut prea târziu pentru a simți vreo nostalgie pentru acele timpuri și lucruri, dar suficient de aproape încât să-mi fie familiare și să nu găsesc nimic exotic.

Totuși, autoarea a crescut de la prima ei carte. Țin minte că am răsfoit-o, am râs oleacă enervat de ce tâmpenii erau pe acolo și n-am mai citit-o. Grădina de Sticlă e clar un pas înainte.”

Cristina Țurcanu – 20 de recenzii

Una dintre recenziile lăsate de Cristina Țurcanu:

Zbor deasupra unui cuib de cuci, Ken Kesey

„Am auzit teoria aia a comunităţii terapeutice de destule ori ca s-o pot repeta şi eu de la cap la coadă şi invers – cum insul trebuie mai întâi să se deprindă cu grupul înainte să poată funcţiona într-o societate normală; cum grupul îl poate ajuta pe individ arătându-i unde o ia razna; cum societatea-i aceea care hotărăşte care-i întreg la cap şi care nu, aşa că trebuie să te măsori după calapodul ei. Şi altele de felul ăsta. De fiecare dată când ne vine un pacient nou în secţie, doctorul se avântă în teoria sa; asta-i aproape singura ocazie când ia şi el hăţurile în mână şi conduce şedinţa. Ne zice cum scopul comunităţii terapeutice este instituirea unei ordini democratice în secţie, care să fie condusă în întregime de pacienţi prin votul lor, şi care să conlucreze la producerea de cetăţeni vrednici, numai buni de-a se întoarce. Afară, pe stradă. Vorbiţi, ne îndeamnă el, discutaţi, mărturisiţi. Şi de-auziţi vreun prieten zicând ceva demn de interes în timpul conversaţiilor zilnice, treceţi asta în registru ca să poată citi şi personalul. Chestia asta nu se cheamă «turnătorie», cum i se zice prin filme, ci o mână întinsă seamănului vostru. Aduceţi la lumină vechile păcate ca ele să poată fi spălate în văzul tuturor.”

Alex Railean – 19 recenzii

Una dintre recenziile lăsate de Alex Railean:

Babylon’s Ark: The Incredible Wartime Rescue of the Baghdad Zoo, Lawrence Anthony

„The book is a great source of inspiration – it shows how to have empathy, how to craft something out of nothing by relying on sheer willpower, how to navigate through complex (life-threatening) situations, how to cooperate. Ehh…
It makes me sad that I know there will be no other book by Lawrence Anthony. If anyone can point me to a gallery of photographs taken at that time, I would greatly appreciate it.”

Mihaela Oprea – 17 recenzii

Una dintre recenziile lăsate de Mihaela Oprea:

Bine, Igor Guzun

Aș vrea să găsesc cuvinte pentru o recenzie, dar mă tem că s-au transformat toate în amintiri… În amintirile copilăriei mele. «Aici mai frumos decât cerul poate fi doar lăi-cerul.»
Și da, mulțumesc pentru pomelnic! Dacă aș putea, l-aș decupa din carte și l-aș coase pe sufletul meu, pentru că acolo îi țin pe cei vii și pe cei adormiți.”

Parascovia Belschi – 17 recenzii

Una dintre recenziile lăsate de Parascovia Belschi:

Frații Karamazov, Feodor Dostoievski

Este cartea cu cele mai multe însemnări pe marginile paginilor, cu cele mai bune expresii, cu cele mai multe întrebări pe care și le poate pune un individ în oricare moment al vieții. Sigur existența lui Dumnezeu este un fir roșu ce traversează întregul roman, exact ca în viața fiecăruia dintre noi, de aici au pornit toate celelalte evenimente înlănțuite ale narațiunii. Frații Karamazov sunt tipurile de oameni ce se regăsesc și astăzi în societatea contemporană: Dmitri – o balanță neechilibrată între extremele existențiale (suflet bun și iubitor și un chefliu ticălos ce-și bea și ultima para pentru o pasiune înflăcărată); Ivan – un ateu convins că «totul este permis», dar chinuit de îndoială, ceea ce îl face să se frământe și să fiarbă în sucul propriei necredințe; Alexei – blajinul, credinciosul, curat la suflet și în gânduri, dornic să salveze pe toți prin rugăciune; apoi Smerdeakov, Pavel, răzbunătorul, nemulțumitul, o fire foarte deșteaptă și vicleană, un șarpe ce se ascunde în sânul fiecărui om. Toți sunt un sânge și totuși atât de diferiți. Vă las să descoperiți în carte frumusețea cuvântului meșteșugit de Dostoievski și să vă regăsiți pe alocuri (sau poate chiar mai mult) în personajele frumos construite, în întrebările și răspunsurile pe care autorul le înșiră cu atâta măiestrie.”

Tania Moroi – 16 recenzii

Una dintre recenziile lăsate de Tania Moroi:

Lupul de stepă, Herman Hesse

„Impresionată profund de subiectul cărții, cum reușește autorul să descrie traiul unui savant prin elucidarea capacității de a fi fericit şi aceea de a suferi, cum personajele descoperă tensiunea vieţii şi atmosfera ei specifică.
Dar cum se schimbă viața lui Haller când este fermecat de parfumul unei senzualităţi geniale, încântătoare şi deosebit de cultivate.
Boala de care suferea Haller nu se trăgea din cine ştie ce defecte ale firii sale, ci, dimpotrivă, din uriaşa bogăţie a harului şi forţelor sale care nu ajunseseră să atingă treapta armoniei.”

Veronica – 12 recenzii

Una dintre recenziile lăsate de Veronica:

La paradisul femeilor, Emile Zola

**spoiler alert** O istorie cu multe detalii și cu un final oarecum previzibil, cel puțin pentru mine. Cartea cuprinde o multitudine de detalii privitor la mediul personajelor, ceea ce oferă șansa imaginării lumii din carte și dă de înțeles privitor la ceea ce trăiesc personajele. Totuși, pe alocuri devenea puțin greoi faptul că totul este descris foarte amănunțit. Am tot sperat la mai multă acțiune și desfășurare a evenimentelor, dar nu a fost să fie.”

Renata – 12 recenzii

Una dintre recenziile scrise de Renata:

Războiul nu are chip de femeie, Svetlana Alexievich

„…este lumea războiului dintr-o perspectivă neașteptată… Amănunte inimaginabile, nuanțe de sumbru, culoarea este a sângelui, sunetele – ale exploziilor, ale gloanțelor, ale gemetelor animalice ce se ridică din pieptul răniților… Toate reverberează, pentru fiecare clipă de viată rămasă, în amintirile celor ce au trăit în mijlocul morții… O mare de lacrimi, cruzime inumană și suferință de nesuportat… Moartea în toate ipostazele sale, dar și dorința arzătoare de viață… O carte cumplită… Un adevăr înfiorător ce depășește orice fantezie.
Citind aceste mărturii, cu greu îți mai găsești cuvintele și mulțumești neîncetat lui Dumnezeu pentru timpul de pace ce ne e hărăzit să îl trăim.”

Elena Tăvăluc – 12 recenzii

Una dintre recenziile scrise de Elena Tăvăluc:

O singurătate prea zgomotoasă, Bohumil Hrabal

„Un stil cu totul diferit pentru mine, urmează să mai descopăr creația lui Bohumil Hrabal. Sunt intrigată să văd cum sunt scrise celelalte.”

Dumitru Moraru – 12 recenzii

Una dintre recenziile scrise de Dumitru Moraru:

Milk and Honey, Rupi Kaur

„Amazing poetry, I have never read something like this.

«love is not cruel
we are cruel
love is not a game
we have made a game
out of love

you must enter a relationship
with yourself
before anyone else

we are all born beautiful
the greatest tragedy is being convinced we are not

how you love yourself is how you teach others to love you»”

Sorina Gandrabur – 12 recenzii

Una dintre recenziile lăsate de Sorina Gandrabur:

Tema pentru acasă, Nicolae Dabija

„«Temă pentru acasă» de Nicolae Dabija – o creație istorică. M-a lăsat cuprinsă de farmece şi vise. Este o capodoperă în care sunt scrise biografii întregi ale personajelor. Mi-a plăcut mult, atâta eroism, atâta suflet depus. O carte de neimaginat.”

nicoleta – 11 recenzii

Una dintre recenziile lăsate de nicoleta:

Clockwork Princess, Cassandra Clare

„This book made me sob my eyes out several times what more can I say. Oh that I love will and jem so much I could burst? And that will/jem/tessa should have been endgame? The poly couple we all needed?”

Cristina Ermac – 10 recenzii

Una dintre recenziile lăsate de Cristina Ermac:

The Nightingale, Kristin Hannah

„Periculos de captivantă.
Fiecare dintre noi a auzit, mai mult sau mai puțin, despre războaiele care au avut loc și prin care oamenii au fost nevoiți sa treacă.
Autoarea, K. Hannah, ne oferă posibilitatea să analizăm mai în detaliu viața acelor francezi care au trecut prin război atunci când Franța a fost ocupată de Germania. Avem două personaje de bază, două fire narative, două surori. Una dintre ele, Vianne, având un caracter mai domol, are în prioritate căldura din familie, cealaltă, Isabelle – o fire mai rebelă, este mereu în căutarea dreptății, cu un curaj debordant și demnitate verticală.
Pentru că războiul nu bate la ușă, ambele surori sunt prinse brusc în plasa acestuia, neimaginându-și ce le așteaptă.
Isabelle nu acceptă schimbările politice, de aia, în ciuda vârstei sale fragede, fuge la Paris ca să facă parte dintr-un grup ce luptă «împotriva sistemului».
Vianne rămâne singură cu fiica sa, soțul ei plecând la luptă, iar mai apoi luat prizonier. În casa ei este încartiruit un neamț și tot ce îi rămâne sa facă e să trăiască sub același acoperiș cu inamicul.
În lumea noastră, plină de libertate, acces și comoditate, e extrem de greu să ne imaginăm că astfel de lucruri au fost vreodată posibile și modul în care oamenii au reușit sa supraviețuiască acelor vremuri. Niște scene de groază, copii lăsați fără părinți, oameni omorâți pentru nimic, foamete, frig, boală, durere… Un amalgam de coșmaruri incompatibile cu imaginația unui om din zilele noastre.”

Pe Goodreads puteți accesa lista celor 100 cei mai activi cititori din Moldova care au scris recenzii în 2019.

Vedeți pe #diez cine au fost cei mai activi cititori din Moldova pe Goodreads în 2018, în 2017 și în 2016.