În cadrul săptămânii studentului, echipa #diez nu a uitat și de liceenii la fel de energici și la fel de neliniștiți. În acest sens, am realizat un vox în cadrul căruia mai mulți liceeni din Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Leova au fost întrebați unde ar prefera să-și continue studiile universitare, în Moldova sau peste hotare și ce ar trebui să se schimbe în țara noastră pentru ca mai mulți studenți să dorească să obțină licența acasă.

lauramngLaura Huștiuc, 17 ani, clasa XI-a: „Dacă plec la învățat peste hotare, e dintr-un singur motiv, acolo am mai multe șanse să lucrez conform profesiei și să am un salariu decent din care să mă pot întreține pe mine și familia mea. Sunt șanse și aici să lucrez conform profesiei, dar salariul e mic și prețurile la toate lucrurile sunt foarte ridicate. În Moldova e multă corupție și locurile bugetare sunt majoritatea ocupate prin «cumătrism». Peste hotare nu se pune accent pe așa ceva, dar pe cunoștințele acumulate. Știu că unii mă vor contrazice zicând că și acolo este așa, dar în orice caz nu e situația așa gravă ca la noi. O altă problemă este diploma. Majoritatea universităților din Moldova nu oferă diplomă internațională, respectiv mulți tineri aleg să studieze peste hotare pentru a obține o diplomă recunoscută în mai multe puncte ale lumii. Eu, dorind să continui studiile la facultatea de management, am mai multe priorități în România, decât în Moldova.

Pentru ca tinerii să nu plece peste hotare la învățat, trebuiesc schimbate foarte multe, începând cu prețurile contractelor la universități și terminând cu metodele de predare ale profesorilor. Dacă nu ar fi corupție, învățământul universitar din Moldova ar fi mai apreciat. Pentru ca să putem lucra conform profesiei după universitate, este necesar un salariu decent sau prețurile cât de cât mai accesibile, pentru a ne putea întreține atât în prezent, cât și pe viitor.”

irinano

 

Irina Baranov, 17 ani, clasa XI-a: „Eu sunt tot încă la viziunea de a continua studiile după clasa a 12-a în afara hotarelor, deoarece, fiind puțin nemulțumită de acest sistem învățământ, aș prefera să încerc altul. Pentru ca mai mulți tineri să-și continuie studiile aici, este necesar de a schimba modul de predare, pentru a fi mai captivant pentru un student să aibă dorința de a frecventa orele și să depună forță pentru a studia cât mai mult posibil. Dacă e să fim realiști, o predare cu exemple din viața proprie sau o manieră interactivă de răspundere a temelor ar face mai captivantă viața de student, mai ales pentru cei care sunt anul I și au așteptări mari de la învățământul universitar.”

cristinadvCristina Ciobanu, 17 ani, clasa XII-a: „Vreau să plec să studiez peste hotare, deoarece îmi doresc să fiu independentă. Un alt motiv ar fi că diploma de studii de peste hotare e internațională, fapt care mă va salva în cazul în care aș alege să locuiesc în alt colț al lumii. Schimbul de experiență de care voi avea parte peste hotare este, de asemenea, tentant pentru mine, deoarece mă va ajuta să mă dezvolt multilateral. Cel mai important motiv de ce nu aș vrea să rămân în Moldova este corupția. Nu suport acest prost obicei și, dacă ar fi diminuat, mi-aș schimba părerea despre întregul sistem de învățământ din Moldova. Vreau un viitor cât mai promițător, din acest motiv voi depune actele la o universitate din România. Trebuie ca noi, tinerii, să luptăm împreună împotriva factorilor care ne deranjează în acest sistem de învățământ, pentru a nu fi nevoiți să ne părăsim țara natală.”

marinadvMarina Abuzan, 17 ani, clasa XI-a: „ Să continui aici sau peste hotare studiile universitare… un subiect atât de controversat în rândul liceenilor. Spre deosebire de majoritatea liceenilor, vreau să continui studiile universitare la noi în țară, însă sunt mai încântată de condițiile pe care le oferă universitățile europene, iar uneori mi se pare că ar fi mai bine pentru viitorul meu să obțin diploma de licență la o universitate europeană. În primul rând, învățământul de acolo îmi oferă mai multe oportunități de dezvoltare, mai multe ONG-uri sau centre de voluntariat internaționale. Însă, pe de altă parte, îmi iubesc țara și vreau să contribui la îmbunătățirea ei. Așadar, stau la granița dintre cele două posibilități de studiere. Pentru ca tinerii să aleagă învățământul universitar de la noi, e necesar să fie diminuată corupția, căci mulți profesori de la universitate din principiu nu pun note dacă nu vei fi «recunoscător», de asemenea aș iniția mai multe proiecte în care tinerii să-și valorifice potențialul în domeniile dorite.”

jaclingdvJaclina Abuzan, 16 ani, clasa X-a: „Nu aș vrea să-mi continui studiile universitare în Republica Moldova, prefer universitățile din Europa în care diploma finala să fie recunoscută în mai multe țări. Nu îmi doresc să-mi continui studiile în țară, deoarece mita pe care o dau toți elevii, indiferent de cunoștințe, nu mă încântă. Aș prefera că universitățile sa fie mai bine dotate, iar profesorii să fie unii corecți, cu profesionalism și bun simț. Un alt impediment îl reprezintă și statul politic prezent, într-un cuvânt guvernarea care nu îmi oferă un spectru clar asupra viitorului meu atât din punct de vedere personal, cât și social. Nu am certitudinea că voi avea un loc de muncă, conform specialității, bine plătit și unde îmi vor fi respectate drepturile de muncitor.

Pentru ca mai mulți tineri să opteze pentru studiile universitare din Moldova, aș lichida mita, aș introduce noi reforme în învățământ, aș oferi burse mai consistente și aș propune guvernării să ne asigure siguranța în ziua de mâine, într-un cuvânt stabilitatea statală, căci sistemul de învățământ nu va prospera niciodată dacă cei de la guvernare vor menține acest dezechilibru statal.”

Voi ce părere aveți despre studiile universitare din Moldova?

Autoare: Nicoleta Lisevici