Tot ce consumăm zilnic, conține zahăr și este, practic, imposibil să calculăm cantitatea de glucoză pe care o ingerăm în fiecare zi. Fie că producătorii nu menționează pe etichete câte grame de zahăr se conțin în produsul cumpărat de noi, fie că nu avem de unde cunoaște gramajul exact dintr-un măr, o roșie sau alte produse organice, zahărul se găsește acolo. Dar, este responsabilitatea noastră să consumăm echilibrat acest „dulce inamic” în așa fel, încât să nu ajungem la extreme.

Echipa BeBetter a aflat de la nutriționista Luminița Suveică care este norma recomandată de zahăr, ce mituri bântuie în popor și cum putem să reducem riscurile de îmbolnăvire din cauza „dragostei” față de zahăr.

Cât consumăm ca să fim sănătoși?

„Consumul zilnic recomandat de zahăr variază de la o persoană la alta. Pentru femei, cantitatea optimă este de 20 de grame, iar pentru bărbați – 36 de grame de zahăr. Mai mult, persoanelor cu vârsta de peste 45 de ani li se recomandă să reducă această cantitate până la 15 grame pe zi. Studiile arată că există până și calorii „goale”, ce nu contribuie la aportul de substanțe nutritive (minerale și vitamine) necesare organismului uman. În schimb, zahărul are un mare avantaj – el reprezintă cea mai importantă sursă de energie pentru om”, a explicat Luminița Suveică.

În funcție de constituie (greutate, înălțime și metabolism), dar și de nivelul activităților zilnice, fiecare om are nevoie de o cantitate diferită de „combustibil”. Energia necesară (caloriile) o putem obține în urma consumului sănătos și echilibrat de alimente. Dacă doriți să cunoașteți compoziția și conținutul caloric al alimentelor consumate, puteți accesa acest calculator, care vă va ajuta să aflați câte calorii conține fiecare produs din meniul vostru.

Mit sau Adevăr?

În popor se zvonește că zahărul este principalul catalizator al apariției diabetului zaharat sau a cariilor dentare. Luminița Suveică vine să deconspire cele mai vocale mituri ce s-au transmis din generație în generație, până în ziua de azi.

new-5c-20piktoc_33326645

Cum reducem zahărul din mâncare?

Norma zilnică de consum al zahărului pentru femei și bărbați este de cinci și respectiv nouă lingurițe. Această cantitate se referă nu doar la adăugarea zahărului în ceai/cafea sau în alt tip de mâncare, dar și la produsele industriale pe care le cumpărăm în magazine. Pentru a nu depăși limita recomandată în meniul zilnic, nutriționista Luminița Suveică oferă o listă de sfaturi importante, capabile să ne ajute să reducem acest produs și, totodată, să obținem energia necesară și să rămânem sănătoși.

„Recomand abținerea de la consumul de îndulcitori artificiali din biscuiți sau bomboane, întrucât ei conțin zaharină, iar acest element poate crea dependență, care ulterior provoacă apariția bolilor netransmisibile precum cele de ficat sau obezitatea. Mai bine să consumăm zahărul natural! La ultimele congrese mondiale la care am participat, specialiștii recomandă să presărăm zahărul în mâncare la fel ca și sarea, adică să nu adăugăm zahăr cu lingura în alimente, atunci când le preparăm, ci atunci când suntem gata să le servim”, a precizat specialista.

În același timp, Luminița Suveică recomandă înlocuirea zahărului cu planta din ștevie. „Ea se cultivă la noi și puteți găti ceai preparat în baza acestei plante. Există studii care demonstrează că ștevia reduce nivelul de zahăr din sânge și este indicată pentru persoanele cu diabet zaharat.”

ziarulceahlaul.ro

Dacă nu vă place idea cu ștevia, planta poate fi înlocuită cu mierea naturală. Nutriționista zice că „o lingură de miere e mai benefică pentru sănătate decât o lingură de zahăr, deoarece mierea conține o multitudine de elemente nutritive necesare organismului.”

Tuturor le plac dulcețile pe care le gătesc mamele sau bunicile noastre. Pe timp de iarnă, când fructele proaspete nu mai sunt disponibile, borcanele cu magiun, gem sau dulceață vin întotdeauna să ne asigure organismul cu vitaminele necesare. Însă, nu totul este așa cum ne dorim noi să credem. Potrivit nutriționistei, dintre aceste trei produse preparate în condiții de casă, cel mai inofensiv pentru sănătate este magiunul. „Asta, pentru că magiunul conține mai puțin zahăr, rezultat obținut în procesul tehnologic îndelungat de producere. Pe locul doi aș clasa gemul, iar pe locul trei – dulceața. În procesul de gătire se pune mai mult zahăr, pentru că acea consistență care se obține este lichidă, iar pentru ca ea să se păstreze mai mult timp, e nevoie de mai mult zahăr.

De obicei, la un kilogram de dulceață din zmeură să adaugă un kilogram de zahăr”, a dezvăluit Luminița Suveică.

Iar în ce privește pregătirea compoturilor în condiții casnice, specialista sugerează o rețetă proprie pe care o folosește deja de câțiva ani. „Recomand congelarea fructelor, iar pe timp de iarnă puteți găti compoturi asorti proaspete, care pot fi preparate și fără zahăr, iar dacă obișnuiți să faceți compoturi cu rezervă de timp, atunci recomand compoturi asorti, deoarece fructele au îndulcitorul lor natural. La un borcan de trei litri puteți adăuga cinci lingurițe de zahăr (20 de grame).”

Totuși, în sezonul de toamnă, dar și în cel rece, la piață și în magazine se vând fructe sezoniere ce pot fi consumate zilnic. În acest context, Luminița Suveică este de părere că în această perioadă principala sursă zilnică de vitamine poate fi extrasă din următoarele fructe:

# două mere;
# patru prune;
# o gutuie.

„Recomand să se consume fructe, nu sucuri extrase din ele, deoarece fructele le mâncăm mai mult timp, perioada de masticație este mai lungă și zahărul în sânge crește mai lent. Încă un avantaj este că obținem fibre (miezul, coaja) din aceste fructe, iar acestea, la rândul lor, contribuie la funcționarea corectă a intestinelor”, a adăugat specialista.

Care sunt riscurile?

Zahărul este un aliment necesar pentru organism, dar consumul acestuia în exces ne poate cauza o serie de probleme de sănătate. „Consumul excesiv de zahăr provoacă diferite maladii ale ficatului. În ultimul timp atestăm apariția tot mai frecventă a bolii numite „ficat gras”. Ea apare
în timpul procesului de digestie a zahărului. Când persoana consumă prea mult zahăr, ficatul prin procese de gliconeogeneză nu poate asimila o doză mare de fructoză, ulterior această fructoză se transformă nu în energie, pentru organism, dar în grăsimi. Aceasta este și cauza obezității. Există o legătură directă între consumul exagerat de dulciuri și obezitate, care generează și alte boli netransmisibile, precum cele cardiovasculare și disfuncționalități ale pancreasului”, a mai menționat nutriționista Luminița Suveică.

„O altă problemă din cauza căreia suferă organismul nostru este legată de vasele sangvine. Zahărul contribuie la depunerea colesterolului și a sărurilor pe pereții interiori, dar și pe cei exteriori ai vaselor și capilarelor. În această situație, se îngreunează circulația sângelui, ceea ce duce la afectarea tuturor organelor interne, care nu primesc doza necesară de sânge ce transportă substanțele nutrive”, a conchis specialista.

Consumați zahărul conștient și veți reduce considerabil riscurile și, mai ales, bolile ce vă pot afecta semnificativ starea fizică!