Profesoara Tamara Neculcea, despre proiectul eTwinning: „Este învățarea adaptată secolului XXI”

copii-scoala-elevi
Foto: foto simbol/canal2

Tamara Neculcea este învățătoare, grad didactic I, la Liceul Teoretic „Ștefan cel Mare și Sfânt” din satul Taraclia, raionul Căușeni. Profesoara face parte din familia eTwinning, iar mai jos puteți găsi istorioara acesteia.

„Și după cum cadrele didactice sunt făuritorii celor mai de preț avuții: Inteligența națiunii lor și Omenia, asta și fac timp de 36 de ani. Pe parcursul anilor, programul școlar, metodele și procedeele s-au schimbat radical și învățătorul își proiectează un obiectiv educațional major: dezvoltarea liberă, armonioasă a omului și a unei personalități creative, care să se poată adapta la condițiile în schimbare a vieții. Societatea ne impune să fim colaboratori inspirați, creatori buni de modele, ceea ce ne face să adăugăm muncii noastre curiozitate și pasiune, să interacționăm eficient cu ceilalți, să ne dezvoltăm competențe cât mai variate, să inventăm lucruri noi și să facem azi lucrurile altfel decât le-am făcut ieri.

Pentru a fi într-un tandem cu imperativele timpului, ca o rază de lumină, am descoperit programul eTwinning. La început am beneficiat de formări profesionale în cadrul seminarelor, atelierelor și conferințelor eTwinning, ca mai apoi să mă îndrăgostesc de proiectele eTwinning, care ne oferă oportunități de dezvoltare profesională prin colaborare și parteneriate școlare. Prin intermediul proiectelor realizate în cadrul programului eTwinning Plus am creat parteneriate școlare europene, bazate pe utilizarea noilor tehnologii, un proces interesant și eficient de învățare pentru elevi. Dacă în trecut nu eram la curent cu activitatea dascălilor din alte țări, alte instituții, eTwinning facilitează accesul nostru la un mediu virtual de colaborare și de schimb de experiență, la parteneriate cu alți profesori și la activități de formare profesională alături de colegi din țările europene.

Elevii, participând la proiecte eTwinning, au posibilitatea să comunice cu alți elevi din țările participante, să se familiarizeze cu diversitatea culturală, să învețe utilizând noile tehnologii și să își perfecționeze competențele de comunicare într-o limbă străină. Proiectele permit elevilor să gândească critic, să utilizeze în siguranță internetul și să se implice responsabil în lumea noastră digitală.

Primele mele proiecte au fost «Tradiții și obiceiuri de Paști» și «Acasă… de Crăciun». Împreună cu partenerii de proiect, elevii și părinții acestora, am muncit în sudoarea frunții, bucurându-ne de orice activitate dusă la bun sfârșit. Elevii au fost impresionați de schimbul de felicitări cu ocazia sărbătorilor de iarnă, confecționate cu mânuțele lor. Fiecare felicitare sosită de la un partener de proiect era o așteptare cu sufletul la gură, o efervescență de emoții. Colindele învățate de la partenerii de proiect, bradul împodobit, rețetele tradiționale ale bucatelor de Crăciun au făcut ca elevii să identifice diversitatea culturală ale colegilor de proiect. Desigur munca s-a încununat cu succes și proiectului «Acasă… de Crăciun» i-a fost decernat Certificatul European de Calitate.

Următorul proiect apreciat cu Certificat Național de Calitate, apoi cu Certificat European de Calitate, a fost «Localitatea mea natală». Proiectul viza cunoașterea și promovarea localității natale între partenerii de proiect și încurajarea utilizării TIC, scoaterea din anonimat a personalităților marcante, monumentelor istorice și naturale. Proiectul «Localitatea mea natală» a dus elevii într-un studiu aprofundat a competențelor-cheie: a învăța procesul de învățare, digitală, expresie culturală, limbă maternă. La orele de științe elevii au studiat harta: locul de reședință, locația școlii, atlasul monumentelor istorice și naturale, localitățile partenerilor de proiect, la orele de limbă și literatură română au citit și discutat cu interes despre satul Taraclia. În cadrul conferinței online, elevii au prezentat «Legenda satului Taraclia», au vorbit despre oamenii de succes și personalități uitate ale satului și au distribuit articole din presa periodică a satului Taraclia. De asemenea, elevii au fost, mai întâi, antrenați să ia interviu selectând întrebările corespunzătoare particularităților de vârstă ale elevilor. Aceste activități au avut drept scop dezvoltarea competenței de comunicare orală și scrisă în limba română, au studiat modalități și tipuri de interviuri. Cu mari emoții elevii au luat interviu unor personalități marcante din localitatea noastră, învățând, totodată, autoformarea, formularea și soluționarea problemelor, responsabilitatea socială și cetățenia activă. Anume acest proiect i-a făcut pe elevi să descopere acele comori, valori de care nu știau, le-a oferit interacțiune cu societatea, a dus școala și elevii în realitate, ca elevii să înțeleagă de ce vin la școală și să arate și altora produsul studiat.

Proiectul «În lumea Poveștilor», care a derulat în anul școlar 2018-2019, le-a trezit elevilor interesul și dorința de cunoaștere, de lecturare a poveștilor. În contextul ridicării calității învățării, în cadrul lecțiilor am folosit diverse metode de încadrare a elevilor în actul educațional. Pentru a le stimula interesul față de proiect, împreună cu elevii am făcut vizite la bibliotecile din comunitate, la muzeul satului Taraclia, unde elevii s-au documentat, realizând mai apoi desene/machete cu scene din povești. Pe perioada derulării proiectului, elevii au dezvoltat abilități de utilizare și studiere a diverselor surse de informare și procesare a informației, selectate prin intermediul instrumentelor TIC, abilități de lucru în perechi, în echipă, colaborare și comunicare între ei și partenerii de proiect, au dramatizat povești, au învățat povești noi din cultura altor popoare. Toate acestea au ajutat la dezvoltarea potențialului intelectual al elevului. Prin acest proiect ne-am propus promovarea lecturii ce necesită o schimbare de atitudine în rândul elevilor. Proiectul «În lumea Poveștilor» a scos elevii din anonimat, făcându-i mai descătușați și mai deschiși.

Cel mai deosebit rezultat al acestui proiect a fost experiența acumulată de elevi în cercetare, comunicare și colaborare. Elevii au devenit mai toleranți, competenți, sociabili, au mai multă încredere în forțele proprii, sunt deschiși spre diversitatea culturală.

Proiectele eTwinning ne oferă învățare pe tot parcursul vieții, dezvoltare profesională, dialog și schimb de experiență cu colegi naționali și internaționali. eTwinning e cea mai atractivă comunitate educațională care ne învață, ne unește, unde profesorii și elevii pot comunica, colabora și derula proiecte, pot face schimb de informații. Sunt bucuroasă să fac parte din marea familie eTwinning. eTwinning este învățarea adaptată sec. XXI, ce deschide porțile Universului”, povestește învățătoarea.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente