În contextul campaniei de informare și educare a cetățenilor „Redu sarea din mâncare”, realizată de către Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, cu susținerea Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare, echipa BeBetter continuă seria de articole despre cum să micșorăm consumul excesiv de sare din meniul nostru zilnic.

Sarea nu este dăunătoare pentru organism, însă, consumată în exces, provoacă tulburări de sănătate, afectând organele interne; îndeosebi consecințele se răsfrâng asupra sistemului cardiovascular. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, norma zilnică nu trebuie să depășească cinci grame (o linguriță), în timp ce moldovenii consumă de două ori mai multă sare – 10,8 grame.

Medicii spun că 77 % din cantitatea de sare pe care o întrebuințăm provine din surse pe care nici nu le bănuim. Acest lucru se referă, în mare parte, la mâncarea procesată, aceasta ocupând locul de top. Mâncarea procesată nu este doar cea semipreparată, gătită în cuptorul cu microunde sau mâncarea de tip fast-food. Prin „procesare” trec și alimentele înghețate, conservate, coapte sau uscate. Nu toată mâncarea procesată e nesănătoasă, dar aceasta conține, în general, cantități mari de sare, grăsimi și zahăr.

11

Din păcate, producătorii nu menționează cantitatea de sare pe eticheta produselor și din acest motiv oamenii nu pot controla consumul de sare. „Este foarte complicat să calculăm cantitatea de sare în aceste produse. Noi vorbim că sarea consumată nu trebuie să depășească șase grame pe zi, iar cei cu patologii cardiovasculare nu trebuie să consume mai mult de trei grame pe zi. Lipsa cantității de sare pe etichetă este un lucru periculos pentru acești oameni. Nu trebuie să uităm că și legumele conțin sare, de aceea nu trebuie să o adăugăm. În acest sens, autoritățile ar trebui să oblige producătorii să indice pe etichetă cantitatea de sare pentru 100 de grame de produs”, consideră nutriționista Luminița Suveică.

Mai mult, specialista spune că producătorii omit indicarea cantității reale a sării în produse din motiv că „sarea este un conservator bun care oferă un termen mai mare de păstrare a produsului.”

Necunoașterea exactă a cantității de sare consumate zilnic, inclusiv și consumul excesiv de sare, reprezintă un factor determinant pentru apariția tensiunii arteriale, a bolilor cardiovasculare și, prin urmare, a probabilității mari de deces. Pentru a reduce riscurile, este important să conștientizăm, în primul rând, această problemă și să încercăm să nu mai adăugăm sare în mâncare.

Specialiștii spun că pentru a ne alimenta sănătos, organismul nostru are nevoie de o perioadă de 90 de zile de obișnuință, adică de o dietă armonizată, care include consumul diferitelor produse naturale: pește, lactate, legume, fructe, carne sau condimente etc., dar și practicarea exercițiilor fizice.

22

Pentru a nu depăși media zilnică de consum, este bine să cunoașteți cu ce alte condimente puteți înlocui sarea. „Cu orice condiment natural precum ierburi (mărar, pătrunjel) care dau un gust destul de bun alimentelor. De asemenea, mai putem adăuga și suc de lămâie. Condimentele picante sunt benefice doar pentru persoanele sănătoase, cu un stomac sănătos”, a explicat nutriționista Luminița Suveică.