(foto) Cum s-a desfășurat noaptea cercetătorilor, marcată în parcul-dendrariu al Universității Tehnice a Moldovei

4-12

În seara zilei de 27 septembrie, Parcul Universității Tehnice a Moldovei din sectorul Râșcani al capitalei și-a „asumat” mai multe ipostaze: de spațiu expozițional, laborator experimental, observator astronomic, piste pentru mașini Tesla, fashion show podium, ateliere de nutriție, imprimare pe textile, marochinărie, dar și robotică. Aceste experiențe, transformări și demonstrații au făcut parte din agenda foarte bogată a celei de-a VI-a ediții a Nopții Cercetătorilor Europeni la UTM, desfășurată concomitent în 300 de orașe europene.

Cei mai ingenioși, creativi și talentați studenți de la cele nouă facultăți ale UTM au avut astfel prilejul de a-și prezenta ultimele elaborări în domeniul cercetării și inovării, arătând publicului larg ce înseamnă să fii cercetător și cât de interesantă poate fi munca de cercetare, oferindu-le vizitatorilor posibilitatea de a descoperi universul științei și oamenii din spatele experimentelor.

2-11 4-12

De-a lungul aleii principale a parcului au fost etalate exponate realizate de către studenți și profesori. Unul dintre acestea constituie un prilej deosebit de mândrie pentru UTM – nanosatelitul „TUMnanoSAT”, elaborat în cadrul Centrului Național Tehnologii Spațiale al UTM .

Atracția serii a fost și brațul protetic care poate citi impulsurile musculare. Studentul FCIM Vladislav Covalschi, autorul invenției, își dorește astfel să le facă viața mai ușoară oamenilor care nu au mâini. Dirijată cu ajutorul unei brățări speciale care se îmbracă pe partea membrului rămas, proteza poate fi pusă în funcțiune la fiecare contracție a mușchilor, transmite site-ul UTM.

6-11 8-8 12-5 16-3

Invențiile expuse au vizat, de altfel, toate domeniile de profil ale UTM: energetica, telecomunicațiile, ingineria mecanică, tehnologia alimentelor, construcțiile, arhitectura, designul interior, industrial și vestimentar etc.

După ce se transformase într-un podium pe care au defilat modele cu creațiile vestimentare marca FTP, ovaționate îndelung de către publicul prezent la eveniment, aleea principală a găzduit, rând pe rând, patru master class-uri interactive. Acestea au derulat într-o consecutivitate prestabilită, fără a se suprapune, pentru a le oferi vizitatorilor posibilitatea de a participa, la dorință, la fiecare dintre ele. În cadrul atelierului de imprimare pe textile, doritorii au imprimat pe tricouri albe logoul UTM; în cel de marochinărie au învățat să creeze diverse brățări. Vizitatorii cărora le pasă ce produse alimentare consumă au avut ocazia să descopere miraculosul domeniu al nutriției, modul de alimentare corectă, echilibrată și să promoveze astfel modul sănătos de viață. Iar în atelierul de robotică s-au aventurat în… confecționarea de roboți.

Concomitent, aleile parcului au fost invadate de mașini Tesla în miniatură, ghidate la distanță.

18-3 21-2 71185525_2501773979910812_3910930750823727104_n thumbnail-95

Și-au deschis ușile Observatorul și Planetariul UTM, unde, cu ajutorul telescopului și ecranului ultramodern, doritorii au putut savura direct în spațiu, în timp real, fascinantul spectacol celest al planetelor și constelațiilor.

Iar micii exploratori au avut ocazia să se implice în diverse experimente. Deosebit de captivante s-au dovedit a fi cele cu lichide ne-newtoniene. De exemplu, un amestec de amidon de porumb și apă se poate transforma într-o substanță lichidă (la o atingere lentă) sau în una solidă (la o atingere cu forța). Explicația e simplă: vâscozitatea acestui amestec depinde de forța aplicată asupra lui sau de viteza cu care este amestecat. Dincolo de legile fizicii și chimiei, a contat bucuria și mirarea din ochii picilor. Pe drept cuvânt, a fost un eveniment pentru întreaga familie.

Noaptea Cercetătorilor Europeni se desfășoară în fiecare an, începând cu 2005, în ultima vineri a lunii septembrie, la inițiativa UE, în sute de orașe europene cu scopul de a populariza știința și învățarea distractivă. În Moldova evenimentul a fost susținut de comunitatea științifică pentru prima dată în 2013, ajungând în acest an la a VI-a ediție.