Juravaschi Olga este profesoară de matematică, grad didactic II, la Liceul Teoretic „Andrei Straistă” din orașul Anenii Noi. Mai jos aceasta povestește cum a ajuns parte a proiectului eTwinning și posibilități educaționale oferă acesta.

„Albert Einstein, într-un citat al său, spune: „Scopul educației ar trebui să fie pregătirea unor oameni care să acționeze și să gândească independent și care, în acelși timp, să vadă în slujirea comunității realizarea supremă a vieții lor”.

Sensul deplin al acestui citat am început să-l înțeleg după vreo 9 ani de muncă în școală. Totodată, încă de pe băncile școlii am înțeles cât e de important să ai parte de profesori buni, profesori care inspiră prin exemplele personale, care contribuie la dezvoltarea competențelor de care avem nevoie în primul rând în viața de zi cu zi, este o comoară pentru fiecare dintre noi. Un exemplu pentru mine a fost diriginta mea, un izvor nesecat de inspirație, corectitudine, modestie, profesionalism. Pe atunci nu erau aceste oportunități de colaborare internațională la distanță, însă erau multe activitați care ne-au dezvoltat ca personalități. ­­­Astăzi, în calitate de cadru didactic, am mult mai multe oportunități, și mă strădui să le valorific în cel mai rațional mod și în beneficiul elevilor. Am aflat despre programul eTwinning în anul 2014 și de atunci sunt membru al acestei mari familii europene. Despre posibilitățile oferite de eTwinning, despre modul de funcționare, despre oportunitățile de dezvoltare a cadrului didactic cât și al elevilor, am aflat prin intermediul școlilor de toamnă, evenimente online, seminare naționale și internaționale, și pas cu pas am început să le pun în valoare.

Programul eTwinning oferă elevilor, profesorilor și părinților un spațiu de comunicare, colaborare, explorare a celor mai inovative idei. La început de cale eTwinning, doream nespus de mult să colaborez cu un cadru didactic dintr-o școală europeană, care să aibă aceleași idei, interese, obiective, să fie deschis spre cooperare, astfel încât să reușim să dezvoltăm proiecte educaționale de succes. Iată că am avut acest noroc și ca rezultat am creat parteneriate cu mai multe școli membre ale acestei comunitați, iar împreună am fondat și implementat trei proiecte eTwinning, “My country in figures” și “Make your soup” pentru care am luat Certificat Național de Calitate, iar proiectul “Active games” a fost apreciat la nivel european și nominalizat cu Certificat European de Calitate. Toate aceste trei proiecte au adus o notă pozitivă procesului educațional și, desigur, au avut un impact deosebit asupra elevilor de astâzi – generație care crește într-o eră definită de diversitate și de viteză. Participarea elevilor în proiecte eTwinning este una colosală, care depășește așteptările lor, dar și ale profesorului, care în cadrul proiectelor eTwinning are rol de observator și sfătuitor. Pe durata derulării proiectelor, am observat că cel mai mult elevilor le place comunicarea cu partenerii de proiect la distanța, prin conferințe live. Această activitate este posibilă datorită instrumentului Reuniuni Online disponibil în Spațiul virtual al proiectului (TwinSpace). Astfel, elevii pot să-și cunoască colegii din alte școli sau chiar țări și să comunice cu ei într-o limbă străină, de obicei engleza. La acesta etapă ei învață să-și depășească propriile frici, emoții, timiditatea.

Un alt moment pe care vreau să-l scot în evidență este abordarea interdisciplinară și colaborarea. În cadrul proiectelor eTwinning nu putem să excludem interdisciplinaritatea, istoria, matematica, geografia, limba străină, informatica, tehnologia, muzica, toate au o pistă comună de decolare. Activitațile sunt toate realizate în colaborare, la nivel școlar și interșcolar (cu școlile europene). De exemplu, proiectul “Make your soup” a depășit cadrul orei de matematică, disciplina pe care o predau. Una din activitățile proiectului a fost prezentarea țării natale în limba engleză, prin intermediul unui instrument web, astfel fără geografie, istorie, informtică, limba străină nu ar fi fost posibilă desfășurarea acestei activități. De asemenea, o alta activitate de parteneriat a fost valorifiacrea tradițiilor gastronomice. Elevii au avut drept sarcină să pregătească un fel de mâncare tradițională și să explice în limba engleză, prin intermediul unui video, procesul de pregătire, iar ca urmare partenerii de proiect să poate pregăti această mâncare. Elevii au ales supa tradițională „zeama cu tăieței” și lucrând în echipă, ghidați de părinți și profesor au reușit să realizeze această activitate cu succes. Pe lângă faptul că au promovat cultura culinară a țării noastre, au învățat și despre gastronomia altor țări. Lucrul în echipă a îmbunătățit relațiile dintre elevi-părinți-profesori.

O problemă destul de sensibilă pe care o întâlnim în școlile noastre este dependența de telefoane mobile și alte dispozitive care îi face pe elevi pasivi atât acasă cât și la școală. De aici a venit idea proiectului “Active games”, care a avut ca scop major implicarea elevilor în activități de alt gen, care îi fac să poate renunța la telefoane mobile în timpul recreațiilor școlare și după lecții. Astfel, proiectul “Active games” a adus la școală jocurile bunicilor și străbunicilor, demult uitate, însă care au reînviat în cadrul acestui proiect. Prin intermediul părinților și bunicilor, elevii au descoperit acele jocuri care erau practicate cu 10-20 de ani în urmă, și de fapt, elevii le-au îndrăgit foarte mult.

În concluzie pot să afirm că eTwinning este o punte de legătură dintre familie-școală la nivel național și european. Spiritul de echipă, creativitatea, comunicarea în grup sunt ingredientele extrem de necesare pentru o dezvoltare multilaterală a elevilor, iar toate acestea se pot învăța prin intermediul proiectelor eTwinning. eTwinning este o comunitate unde sunt expuse cele mai inovative idei, cele mai bune practici în implementarea proiectelor educaționale, este un spațiu de dezvoltare sub mai multe aspecte.”