Mihail Colin este un tânăr absolvent din Dondușeni care își face studiile la liceul teoretic „Alexei Mateevici”. Acesta a susținut examenele de bacalaureat la gimnaziul Taul. Acesta a primit nota 8 la examenul de Limba și literatura română și nu i-au ajuns câteva puncte până la nota 9 chiar și după contestații.

Elevul a scris o scrisoare deschisă către Ministerul Educației sperând ca lucrurile să se schimbe, iar toți elevii să aibă șanse egale.

Vedeți aici testul la limba și literatura română, profil umanist, din 2019

„Către Ministerul Educației, Culturii și Cercetării,

Scrisoarea pe care v-o adresez include toată dezamăgirea și revolta față de sesiunea de bacaluareat organizată anul acesta. Așadar, terminarea clasei a XII-a presupune, involuntar și firesc trecerea unor probe, care ar confirma nivelul, reușita absolvenților față de niște obiecte pivotante la profilul ales.

Deși toți absolvenții pășesc pragul centrelor de bacaluareat cu nesaț și ezitare de a face ceva frumos și uluitor, toată speranța se șterpelește odată cu vizualizarea testelor, controlului de proastă calitate, nedreptății și sistematizării notelor.

Da, ministerul pune în joc, profesori indiferenți, calmi, care nu sunt în stare să apere un test de nota 9 sau chiar 10. Este o rușine, când nu se respectă toate cerințele stipulate în barem, elevul fiind depunctat degeaba, pierzând o mulțime de puncte în folosul sistemului de standardizare. Exemplul convigător, elocvent, adecvat, poate fi chiar testul meu de bacaluareat la limba și literatura română, în care evaluatorii mi-au respins toate neologismele, expresia – „reverberația metaforică”, pe care am inspirat-o de la doamna decan, Adriana Cazacu, decanul facultății de litere, de la USM.

Eseul, care a fost depunctat degeaba cu trei puncte sau cererea care a pierdut un punct pentru acel motiv pe care profesorul veșnic ne spune să-l încadrăm (La subiectul întâi, la comentarea unui semn de exclamare, la subiectul doi (eseul) am fost depunctat cu trei puncte, pentru exemplificarea personajelor sau comentarea unor trăsături morale. Iar la subiectul trei, cererea, am fost depunctat pentru valorificarea incompletă a legendei, deși eu am încadrat suplimentar motivul, care se cere în barem, oricum mi s-a scăzut punctul).

Nu mi-au ajuns 2 puncte până la nota 9, m-am consultat cu doi profesori decenți, care mi-au zis că testul merită nota 9. Am contestat nota, dar sistemul de note creat de minister nu mi-a permis să iau nota 9.

Și totuși ne întrebăm de ce pleacă tineretul din țară, iată de ce, pentru mizeria de la BAC, din cauza miilor de nedreptăți și aberații copleșitoare. Moldova – totdeauna se asociază cu eșecurile, prostia omenească și corupția, iată pilonii existențiali ai țării noastre, iar dreptatea, adevărul și obiectivitatea locuiesc în celelalte țări, ele au emigrat, căci la noi nu sunt puse în practică” scrie Mihail.

Aici puteți vedea Baremul din 2019