Afacere dulce și aromată cu căpșuni în Moldova. Cum cinci agricultori au reușit timp de un an să pună pe roate o întreprindere profitabilă

collage

La doar 10 km de orașul Ungheni, în satul Blindești, o roadă bogată de căpșuni, întinsă pe o suprafață de 44 de hectare este atent colectată, aranjată în cutii și este pregătită de cu zor de cei peste 300 de muncitori din satele din împrejurimi, pentru un drum lung spre piața de desfacere din țară, cât și pentru export. Soiul ales de către cooperativa Berries Group este Marmolada, care oferă fructe relativ mari (20-23 g), dulci și cu o aromă intensă. Mai mult decât atât, plantate pe un pat de paie, căpșunile nu doar că și-au păstrat înfățișarea frumoasă, nefiind ținute pe pământ, dar au fost și ferite de riscul putrefacției și frigului în contextul condițiilor meteorologice imprevizibile.

În acest sezon, cinci producători agricoli din Călărași și Ungheni, fondatori ai Berries Group sunt abia la prima recoltă, însă rezultatele frumoase nu s-au lăsat mult așteptate. Cu multă perseverență, muncă și dedicație, Oleg Petrache, alături de partenerii săi se așteaptă la o roadă de peste 550 de tone de căpșuni, dintre care peste 200 de tone au fost deja exportate în Federația Rusă, în timp ce circa 30 de tone au fost cumpărate de companii locale de procesare.

Înainte de a se hotărî să planteze căpșuni, Petrache, membru al Asociației Utilizatorilor de Apă pentru Irigații (AUAI) „Blindești”, afirmă că se ocupa preponderent de cultivarea culturilor tehnice, cum ar fi sfeclă de zahăr, grâu, orz, floarea soarelui, porumb. Însă, „după ce am făcut cunoștință cu mai mulți agricultori din Călărași, am decis să ne asociem și împreună să cultivăm căpșuni, în special datorită existenței sistemului performant de irigare din Ungheni”. unnamed (5)

În toamna anului 2018, la plantarea căpșunilor, sistemul de irigare a jucat un rol crucial. Cu peste 10 milioane de lei investiți în această afacere. „Dacă nu aveam acces la sistemul de irigare din zonă, cred că nici nu ne aventuram împreună cu partenerii să plantăm căpșuna, pentru că plantația s-a menținut doar datorită accesului la apă pe care l-am putut asigura la timp. După această experiență, pot afirma cu încredere că o agricultură modernă și de valoare înaltă nu poate exista fără un factor important – accesul la apă prin irigare”, afirmă Petrache.

unnamed (2)

unnamed (4)

Pentru a păstra căpșunile în stare proaspătă și în condiții optime pentru export, agricultorii au investit și într-o cameră frigorifică de ultimă generație, care le permite ca fructele culese să fie răcite treptat până la 2 grade, iar într-un final să fie ambalate și exportate. Căpșunile vin direct de pe câmp, unde sunt atent paletate, lipite etichetele necesare, aduse în camera de răcire și la final pregătite pentru export.

unnamed

Totuși, ca în orice afacere, producătorii agricoli dezvăluie că se ciocnesc și de unele obstacole majore, precum lipsa forței de muncă calitativă. „Zilnic, avem nevoie de circa 600 de oameni să muncească pe teren, mai ales pentru că este un fruct sezonier, fiecare zi este extrem de importantă. Dar mulți sunt plecați peste hotare, alții nu vor să muncească, așa că reușim să adunăm circa 300 de oameni pe zi, majoritatea lor fiind săteni din raioanele Ungheni, Nisporeni, Călărași, chiar și Strășeni. Pentru anul viitor, identificarea forței de muncă va fi o prioritate pentru noi”, explică Dumitru Plămădeală.

unnamed (3)

Totuși, cei cinci agricultori care și-au unit eforturile pentru a dezvolta o afacere în domeniul căpșunilor au ambiții mari de perspectivă. Chiar dacă este primul an de recoltă, căpșunele au reușit deja să ajungă pe piața externă, iar planurile lor nu se opresc aici. Pentru anul viitor, aceștia planifică să își creeze noi oportunități. „Suntem conștienți că fructele de căpșună nu pot fi transportate la distanțe foarte mari, limita fiind 1000 – 1500 km, dar, împreună suntem pregătiți să analizăm ce am reușit să obținem în acest an, să planificăm și să ne pregătim pentru următorul an, care va veni cu o recoltă și mai bogată. Ne gândim să ne implicăm și în domeniul procesării căpșunilor”.

unnamed (1)

„Nu este o îndeletnicire ușoară, dar dacă pui suflet și efort, afacerea reușește”, ne asigură agricultorii. Berries Group trebuie să facă față multor provocări până își văd căpșunile pe piață – condițiile climaterice deseori instabile și imprevizibile, investițiile în infrastructură și în oamenii care lucrează pământul, identificarea și negocierea cu potențialii parteneri, acestea fiind doar câteva dintre ele. Mai mult decât atât, agricultorii își doresc să lucreze și la o strategie de marketing, care le-ar oferi avantaj competitiv pe piață, ceea ce înseamnă costuri și muncă adițională, „dar merită, atât investițiile, cât și munca depusă”, concluzionează cei cinci agricultori pe un ton optimist.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente