#RedMyLips este o campanie de informare și sensibilizare a opiniei publice cu privire la hărțuirea sexuală, pornită să lupte împotriva miturilor legate de viol, să condamne deschis blamarea victimelor și să demonstreze sprijin pentru victimele violenței sexuale. Pe tot parcursul lunii aprilie, oameni din toate colțurile lumii vor purta ruj de culoare roșie, pentru a-și arăta susținerea și refuzul de a rămâne nepăsători și de a păstra tăcerea privind hărțuirea sexuală.
Red My Lips este o campanie socială care se organizează la nivel mondial anual, în luna aprilie (Sexual Assault Awareness Month) și este menită să sporească vizibilitatea și conștientizarea fenomenului de violență sexuală față de femei și violență domestică.
Scopul campaniei este de a sensibiliza, sprijini și solidariza societatea cu victimele violenței sexuale și violenței domestice, și să lupte împotriva miturilor și stereotipurilor despre viol și blamarea victimelor.
Red My Lips combină un mesaj lansat de „Slutwalks” cu formatul campaniei „Movember” pentru a promova ideea că violența sexuală nu este cauzată de vestimentație, machiaj aprins sau „atunci când îți lași garda jos”. Este cauzată de decizia unei persoane de a abuza fizic și psihologic pe altcineva. Or până în momentul în care vom recunoaște și vom aborda această realitate, pandemia mondială a violenței sexuale va continua.
În anul 2019, A.O. „Acțiune pentru Justiție” și-a asumat inițiativa să desfășoare la nivel local această campanie, cu scopul de a sensibiliza, sprijini și solidariza societatea cu victimele violenței sexuale și violenței domestice, și să lupte împotriva miturilor și stereotipurilor despre viol și blamarea victimelor.
- în continuare, 42% dintre bărbații din Republica Moldova consideră că, în cazul în care o femeie este violată, ea a cauzat această situație;
- 34% dintre bărbații din Republica Moldova consideră că, în cazul în care victima are un comportament ușuratic sau are o reputație proastă, atunci actul sexual fără acordul ei nu trebuie considerat a fi viol;
- 50% dintre atacurile sexuale sunt comise împotriva fetelor cu vârsta mai mică de 16 ani;
- fiecare a 3-a femeie a suferit de violență fizică sau / și sexuală din partea partenerului ei intim;
- NU înseamnă NU.
Tocmai din aceste motive, campania #RedMyLips se concentrează în jurul problemelor legate de consimțământ. Pe parcursul lunii aprilie, în spațiul online vor apărea poze cu membrii echipei purtând ruj roșu și expunând mesaje informative despre consimțământ, hărțuire sexuală, aspect legale și informații utile persoanelor în situații de risc. Pe lângă aceasta, campania dată prevede și o serie de activități sociale și de informare. Pentru a afla mai multe noutăți urmăriți paginile Moldova ATIP și INVENTO.
De ce ruj roșu?
În pofida faptului că UNICA persoană vinovată într-un caz de violență sexuală este agresorul, victimele sunt adesea acuzate că ar fi fost hărțuite din cauza înfățișării lor – invocându-se argumente precum: lungimea fustei, cât de mulată este haina pe corp sau chiar machiajul purtat. Deoarece rujul de culoare roșie este de multe ori asociat cu sexualitatea și atracția, acesta reprezintă și o formă foarte vizibilă de exprimare. Din acest motiv, rujul roșu este folosit pentru a atrage atenția asupra problemelor legate de hărțuirea sexuală și de a demonstra sprijin pentru cei afectați.
Cum poți participa?
Dacă dorești și tu să fii parte a campaniei #RedMyLips2019, ești invitat să participi în concursul fotografic.
Fă-ți propria poza #RedMyLips și posteaz-o pe Facebook sau Instagram!
Folosește hashtag-urile: #RedMyLipsMD #MoldovaATIP #ActionForJustice #Invento #ok2share #RedMyLips2019
La 1 aprilie 2017, membrii comunității Acțiune pentru Justiție (comunitate de tineri juriști și activiști pentru drepturile omului) și voluntarii Corpului Păcii în Moldova de la organizația Moldova ATIP (Anti-Trafficking in Persons), relansează campania #RedMyLips, pentru a marca luna sensibilizării opiniei publice cu privire la hărțuirea sexuală.