(foto) Află povestea tinerei din Moldova care și-a pus pe roate o agenție imobiliară online în Marea Britanie

V.F.1

Valeria Frunze a făcut Facultatea de Business și Administrare a Afacerilor la Academia de Studii Economice din Moldova. Însă, a emigrat peste hotare, ca mulți tineri din țară, pentru a călători și a cunoaște lumea.

A trăit în Grecia și Italia 10 ani, reușind să învețe ambele limbi la perfecție și s-a stabilit cu traiul în Marea Britanie, unde a pus pe roate o agenție imobiliară online. Valeria se întoarce în țară cel puțin odată pe an pentru ași încărca bateriile și, cu această ocazie, am prins-o la un pahar de vorbă să ne spună despre cu e să fii business lady în vest.

#Despre pașii spre Evergreen

Agenția Imobiliară am înregistrat-o pentru că m-au împins clienții mei. Visul meu era să devin developer, să cumpăr case pe care să le renovez și să le vând. Ziceam că voi face asta după 40, până atunci intenționam să învăț și să călătoresc. Am devenit agent imobiliar by mistake. Lucrasem un an în afacerea unui prieten din Londra, la un salariu mizer, dar acceptasem să fac asta pentru a căpăta experiență. Lucram câte 12 ore pe zi, în oficiu, la prezentări și la evenimente de promovare a produsului. Peste un am aveam un cerc suficient de mare de clienți și cunoscuți pentru a-mi porni afacerea mea și, la îndemnul unui prieten, asta am și făcut. Mi-am dat demisia și am pornit aventura Evergreen International Properties. Treptat am dezvoltat afacerea în 2 direcții. Prima direcție era administrarea apartamentelor de vacanțe, iar a doua, apartamentele pe care le dăm în chirie pe termen lung și pe care le administrez pentru proprietari privați. Avem apartamente pentru toate clasele, amplasate în zone ca Mayfair, Knightsbridge, Westminster și Notting Hill. Deseori sunt invitată la diferite seminare unde vorbesc despre apartamente de vacanță și ospitalitate. Acum m-am mutat în Atena, pentru că sunt oportunități de a cumpăra portofolii întregi cu apartamente și să dezvolt aceiași schemă de afaceri și acolo.

2

#Lifelong learning și depășirea fricilor

De 10 ani merg la întâlniri cu diferite grupuri cu focus pe multi level marketing, sunt membră a unei organizații, și-acolo de fapt am început adevărata școală. Am aflat multă informație din sociologie și psihologia clientului, cum să creezi, să ambalezi și să vinzi un produs, foarte multe chestii practice. De exemplu eram la un training unde unul din exerciții era să mergem pe stradă și să vorbim cu 5 oameni, după, cu 10. Următoarea zi trebuia să sunăm pe 5 numere străine. A doua, 10 numere. Așa gen de exerciții te ajută să-ți depășești anumite frici legate de comunicare. Și în lucrul meu e foarte multă comunicare, începând de la angajați, clienți, parteneri, colegi.

#Femeia în business și sexism

Cred că sunt două dezavantaje în afacerea mea. Primul e că sunt femeie din Europa de est. Al doilea e că sunt femeie în business-ul bărbaților. De exemplu, un client care a construit un bloc cu 12 apartamente de lux în Londra a spus că nu vrea să-mi dea mie portofoliile, ci uneia dintre cele mai mari agenții imobiliare din oraș, pentru că agenții ei vând dur, au o strategie dură de marketing. Îmi zice „tu ești prea dulce, nu pot să-mi imaginez cum ai să vinzi tu apartamentele astea.” Am zis, „ok, eu nu tind să-ți iau portofoliile dar pot să-ți fac gratuit o analiză a pieței și să vezi care e varianta cea mai optimă pentru afacerea ta.” I-am făcut prezentarea cercetării mele și, în rezultat, am acces la cele 12 apartamente de lux incluzând un penthouse foarte frumos cu panoramă spre faimoasa clădire The Shard. Acest client e bucuros acum să prezint eu apartamentele, pentru că a înțeles că oamenii nu cumpără doar servicii, ci relații și emoții.

#„Am 10 angajați și toți sunt moldoveni”

De ce anume moldoveni? Pentru că moldovenii sunt oameni muncitori și pentru că mă înțeleg cu ei mai ușor. Unele persoane au fost invitate special în Londra pentru jobul ăsta. De exemplu, angajații care administrează apartamentele de vacanță lucrează doar online. Primim zilnic zeci de rezervări și zilnic comunicăm cu clienții. Am două angajate care trăiesc în Moldova, mame cu copii mici, care primesc un salariu mai mare decât media pe țară, au un program flexibil și lucrează de acasă. La un moment dat eram atât de mulțumită de performațele lor, încât m-am gândit că aș putea să angajez oameni cărora le este mai greu, din cauza anumitor factori, să-și găsească de lucru și, ca urmare, ar avea un impact social pozitiv. Știam despre antreprenoriatul social din istoriile de la seminare și m-am gândit că afacerea mea se pliază perfect pe principiile acestuia. Am angajat prima persoană cu dizabilități 6 luni în urmă. Mihai trăiește la 30 de km de Chișinău, are toate condițiile de muncă acasă, iar eu suport cheltuielile pentru cursurile de engleză și de calculator, pentru pregătirea lui profesională. Mihai administrează 20 de apartamente și e super entuziasmat că are un job bine plătit și că va putea, într-o bună zi, să-și realizeze visul. El vrea să meargă în Israel la terapie, pentru că problema lui este tratabilă. Cu o eventuală creștere a afacerii, se va mări și numărul de angajați cu nevoi speciale. În general, odată cu boom-ul bussines-ului online, persoanele cu nevoi fizice speciale au șansa de a-și găsi de lucru mai ușor. De exemplu, am mulți cunoscuți agenți imobiliari foarte ocupați, care au nevoie de un asistent personal online și care ar primi cu drag serviciile persoanelor din Moldova. Tot ce se cere de la ei e să știe engleză, să se descurce la calculator și să vrea să lucreze.

3

#Sindromul „Europa de Est”

Știi, afacerea merge bine, dar nu perfect. De multe ori mă întrebam de ce vehiculul construit de mine nu merge la fel de repede ca și vehiculele create de femeile din Europa. Și prietenii londonezi mi-au spus „unica problemă pe care o ai Valery, e că ești din Europa de est”. Când merg undeva să prezint Evergreen, sau la întâlniri de afaceri, mă confrunt cu stereotipuri la adresa oamenilor veniți din Europa de est. Că nu suntem atât de eficienți, sau bine organizați, că nu putem oferi un produs de calitate, sau că nu poți avea încredere. Și uite că eu trebuie să fac eforturi duble pentru a câștiga un client, decât le face un agent londonez. Trebuie să-i demonstrez că sunt o persoană de încredere și că pot să-i ofer un produs de calitate la același nivel cu a colegilor mei. După câțiva ani de lucru, deja am dezvoltat un grup de clienți care mă recomandă și care vorbesc cu drag despre serviciile pe care le oferim dar, oricum, lupta cu stereotipurile continuă.

#Partea cealaltă a monedei

Pe de altă parte, toate impedimentele astea minore mă stimulează să cresc și să demonstrez femeilor din Europa de est că se poate de făcut business și să crești în carieră cu propriile forțe, dacă te educi în domeniu și dacă lucrezi mult.

#Despre Moldova și motoare

Moldova?! Eu văd oportunități, avem capital uman foarte prețios și-avem idei, iar faptul că suntem o țară săracă din punct de vedere economic, ne avantajează. Eu venind de aici, mi-am creat o patentă de atitudini care m-a ajutat să cresc profesional. Pentru că am ambiții, sunt flămândă de lucru, vreau să-mi demonstrez că pot, sunt creativă, pot să fac bani din orice, nu găsesc scuze. Sunt calități care în Europa de vest nu le mai întâlnești atât de des, pentru că ei stau comod, și comoditatea de obicei naște nimic. Disconfortul este motorul care mă mișcă și îmi dă pasiunea unui alchimist care transformă fierul în aur.

4

#Secretele meseriei

Eu am un secret. Secretul meu sunt eu. Este în atitudinea mea față de oameni. Toată lumea cu care comunic îmi este prieten. Angajații în primul rând. Scopul meu a fost să nu devin un boss dar să fiu lideră și întotdeauna m-am condus de deviza ”be the best of you” . Clienților le plac relațiile personalizate, un sunet, o felicitare, o mică atenție. De exemplu dacă știi că soția unui client e bolnavă, ai grijă să-l întrebi din când în când despre cum se simte și dacă îi poți ajuta cu ceva. Eu nu fac un marketing dur, fac soft marketing și-mi place ca relațiile să fie profesional-umane. Un alt secret este că am făcut foarte mult lucru gratuit. Am dat. Sunt un om generos. Nu neapărat la bani, ci la extra servicii. Clienții au apreciat și s-au simțit obligați să se folosească de ele și mai departe. În lucrul cu partenerii împart întotdeauna câștigul în jumătate, iar ăsta e un stimul foarte bun.

#Pentru cei ce n-au curaj să zboare

1. Educate yourself. Să nu-ți fie milă să dai timp pentru învățat. Ateliere, masterclass-uri, seminare, conferințe, sesiuni de networking etc, toate astea te ajută să-ți menții business-ul fresh și să fii la curent cu inovațiile și cu ceea ce se ocupă colegii tăi.
2. Fii respectuos cu toată lumea pentru că niciodată nu știi de unde sare iepurele. Am întâlnit mulți oameni aroganți și știu că aroganța este o mască a neîncrederii în sine. Fii politicoasă, zâmbește chiar dacă clientul e iritat. Își va aminti de tine mâine, când va fi calm, și se va întoarce.
3. Lucrează la început hard și după aia smart. Nu-ți lua pe umeri mai mult decât poți duce.
4. Să ai curaj să riști, dar și mai mare curaj să pierzi. Cred că cele mai mari lecții le iei din „eșecuri”. Riscul și eșecurile sunt o componentă importantă a afacerii. Când ai o temelie puternică, scoateți din cap că creditele sunt „mâna dracului”. Mulți oameni de succes au făcut banii din banii altora.
5. Build it right, keep it right and it will turn up right

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente