Cu ocazia împlinirii a 109 ani de la nașterea celui supranumit părintele fotojurnalismului modern, echipa #diez a decis să selecteze câteva din cele mai impresionante fotografii ale artistului.
Henri Cartier-Bresson este considerat părintele fotojurnalismului modern. El a fost printre primii adoptanţi ai formatului 35 mm și maestru al fotografiei candide. Este „creatorul” Momentului decisiv care a influenţat generaţii de fotografi ce i-au urmat.
Cartier-Bresson s-a născut în anul 1908 la Chanteloup-en-Brie, în Franţa, fiind cel mai mare din cei 5 copii. A crescut într-o familie franceza tradiţional burgheză, în care părinţii îi cereau să li se adreseze cu formalul „dumneavoastră”, în locul familiarului „tu”.
Încă din copilărie, Cartier-Bresson avea un aparat Brownie pe care îl folosea pentru instantaneele din călătorii. Mai târziu a trecut la camera fotografică 3×4 inch.
La vârsta de 20 de ani, Cartier-Bresson a intrat la Lhote Academy, şcoala pictorului și sculptorului Andre Lhote. De asemenea, studiază pictura și cu portretistul de societate Jacques Émile Blanche. Educaţia teoretică de la Academie l-a ajutat în rezolvarea problemelor legate de compoziţia foto. Adeseori, vorbind despre Lhote, Cartier-Bresson spunea că a fost profesorul său pentru „fotografia fără cameră”.
Cartier-Bresson a dobândit recunoaşterea internaţională in anii 1948 – 1949 când a documentat fotografic funeraliile lui Mahatma Gandhi, ultimele luni ale Războiului Civil din China și primele luni ale regimului maoist, eliberarea Indiilor Olandeze și formarea Indoneziei în 1952.
A cutreierat lumea în lung şi-n lat, China, Mexic, Canada, SUA, India, Japonia și Uniunea Sovietica. A fost primul fotograf occidental lăsat să fotografieze „liber” în Blocul Sovietic.
Se retrage din fotografie la începutul anilor ’70, iar din 1975 practic nu a mai fotografiat decât ocazional portrete private. S-a întors la pasiunea din tinereţe: desenul și pictura.
În mai 1975, a primit din partea Guvernului român invitaţia de a vizita România. A ajuns la Bucureşti, alături de sotia sa Martine Franck, fotograf la Magnum. A vizitat Bucureştiul, apoi Craiova, iar o săptămână si-a dedicat-o zonei Maramureşului.
Moare în anul 2004 la Montjustin (Alpes-de-Haute-Provence, Franta) la vârsta de 95 de ani.
A folosit, aproape în exclusivitate, un aparat Leica cu un obiectiv normal (ocazional un superangular pentru peisaje). Folosind obiective luminoase si filme cu ISO mare, reuşea să fotografieze în practic orice împrejurare. Nu a fotografiat niciodată cu blitzul. Solicita ca fotografiile să fie mărite fără decupaje și fără alte manipulări în laborator. A lucrat exclusiv alb-negru și singurul lucru care-l interesa a fost declanşarea, munca de laborator lăsând-o altora.
„De fapt, nu este fotografia în sine cea care mă interesează. Ceea ce vreau eu, este să prind o fracţiune de secundă de realitate.”
Henri Cartier Bresson
sursa: nationalphotographic.ro