Să nu aștepți banii, dar să începi cu ideea. De această părere este Fabien Schaeffer, atașatul cultural al delegației UE în Republica Moldova la Forumul Național Cultural din Moldova din 4-5 mai, cu tematica “Orașe creative și durabile: Rolul culturii și creativității în dezvoltarea urbană”.
Ministrul Culturii, Monica Babuc a menționat la deschiderea evenimentului că „dezvoltarea urbană și conceptul de orașe creative sunt importante pentru economia unei țări”. Iar Ragnar Siil, expert al Programului UE în Parteneriatul Estic „Cultură și Creativitate”, a completat că „un euro investit într-un festival, aduce patru euro la bugetul comunității”. Ambasadorul delegației UE în Republica Moldova, Pirka Tapiola a subliniat că „la moment este important aspectul construirii unui oraș în care să oamenii să vrea să trăiască.”
Participanții evenimentului au avut posibilitatea să afle din exemple concrete ale orașelor europene, ce înseamnă noțiunile de „orașe creative”, „dezvoltare urbană”, planificarea corectă a bugetului unei idei de proiect de dezvoltare creativă a unui oraș mare sau mic, și cum aflăm potențialul creativ al orașelor.
Nu doar orașele mari au oportunități – Lucruri creative ale orașelor mici
Experta britanică Lia Ghilardi, afirmă că: „Viitorul este în orașele mici. Pentru că anume aici tinerii pot să-și consolideze energia și creativitatea. Acest fapt este impus de timpurile pe care le trăim și anume faptul că la moment, circa 50 de mii apartamente goale se află în centrul Londrei. Acestea sunt cumpărate ca “instrument de reciclare” a banilor. Ce înseamnă acest fenomen pentru cei creativi care vin la studii sau muncă la Londra? Aceștia nu pot să-și închirieze un spațiu locativ: iar in mare parte, cei creativi sunt tinerii, adică absolvenții universităților care se întorc înapoi acasă”. Experta subliniază că „orașele mai mici sunt mai agile și flexibile la capitolul dezvoltare creativă urbană. Oamenii în orașele mici se cunosc unul pe altul, sunt mai receptivi și comunicativi, astfel comunitățile mici sunt cu mai multe oportunități”, conchide aceasta.
Sesiunea de speech-uri ale experților a continuat cu Philippe Kern, expertul internațional al organizației KEA European Affairs care a remarcat în prezentarea sa „Cum să investești înțelept în cultură și creativitate” că: „Politicienii cred că inovațiile vin din sectorul tehnologic”. Este important ca politicienii să înțeleagă rolul industriei creative pentru economie și alte domenii.” Deasemenea acesta este de părerea că „cultura și creativitatea atrag invesțiile și anume forța motrice a invesțiilor în cultură nu sunt Ministerele de Cultură dar orașele (hub, incubatoare etc”.) La final, acesta a menționat că „un euro investit de autorități în industria creativă generează 5 euro pentru economia Belgiană.”
Pe exemplul orașului Tartu, Estonia, antreprenoriatul creativ și suportul acestuia în orașele mici și mijlocii a fost adus ca exemplu de către expertul Reigo Kuivjõgi. Acesta a menționat problema emigrării cu 10 ani în urmă a tinerilor care absolveau universitățile din Tartu – recunoscut ca orașul studenților, cu o populație de cca 100.000 locuitori și segmentul țintă fiind tinerii de 18-24 de ani. Astfel, ideea și decizia creativă de a menține tinerii acasă ori în oraș s-a concentrat pe dezvoltarea industriei creative – crearea incubatoarelor de afaceri.
Simon Williams, directorul Consiliului Britanic din Ucraina a subliniat: „Întreprinderile creative (antreprenorii creativi) – sunt niște punți dintre autoritățile și ideile creative ale societății.”
Prima zi de Forum a încheiat cu Nicu Tarna, vocalistul trupei „Gândul Mâței” care venit cu citatul „Istoria unui stat este zugrăvită pe clădirile vechi”. Acesta a expus ideea restabilirii clădirii circului din Chișinău și organizarea evenimentului din 5 mai curent -„Luminează circul” care are scopul de a folosi spațiul circului renovat pentru evenimente culturale.
Concluzia zilei a fost că creativitatea unui oraș înseamnă un oraș în care oamenii vor să trăiască și să creeze dar și elaborarea teoretică a unui plan de acțiuni pentru inițiativele creative din Republica Moldova.
Photo Credit: Facebook/ EU-Eastern Partnership Culture and Creativity Programme