(grafic) Măsuri ce pot fi întreprinse pentru a reduce numărul persoanelor traumatizate pe trecerile de pietoni

unnamed
Foto:IPRE

Îmbunătățirea iluminării trecerilor de pietoni; construcția refugiilor pietonale și reamenajarea intersecțiilor; instituirea vitezei limită de 30 km/h pe zone extinse ale municipiului Chișinău – sunt propunerile prezentate în cadrul unei audieri publice organizate de Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) cu susținerea Fundației pentru o Societate Deschisă (FOSI).

Aceste propuneri au venit după ce experții IPRE au analizat datele statistice ale Poliției de Patrulare, care indică că aproximativ 50% din accidentele rutiere din capitală sunt cu implicarea pietonilor și bicicliștilor. Principala cauză a accidentelor din ultimii ani soldate cu victime este neacordarea de prioritate pe trecerile de pietoni.

În 2015, 11 pietoni și-au pierdut viața și peste 280 au fost traumatizate fiind loviți chiar pe trecerea de pietoni. Totodată, în anul 2016 numărul total al persoanelor decedate în mun. Chișinău ca urmare a accidentelor rutiere a crescut cu 24% față de anul 2012, ajungând la 57 de morți, iar celor traumatizate a fost de 1393. Comparând numărul total de persoane decedate din mai multe orașe ale lumii, municipiul Chișinău se clasează destul de slab, înregistrând 7,2 persoane decedate raportate la 100 000 de locuitori. În alte capitale europene sunt înregistrate date mult mai mic: Stockholm – 0,7; Berlin – 1,5; Istanbul 1,8; București – 6,3.

 

1 (1)

 

„Doar în 2011, 61% din numărul total al persoanelor decedate, au fost tamponate pe trecerile de pietoni în intervalul orelor 18:00-6:00. Aceste date confirmă faptul că luminozitatea este unul din factorii determinanți în producerea accidentelor rutiere în capitală. Este doar un exemplu, care ne face să credem că obiectivul major al politicii publice propuse astăzi de IPRE este reducerea drastică a numărului de persoanele traumatizate sau decedate pe trecerile de pietoni. Municipiul Chișinău poate deveni un loc mai sigur și mai sănătos prin modificarea și ajustarea aspectului exterior al trecerilor de pietoni, astfel încât intersecțiile din capitală care au fost proiectate pentru a servi în principal autovehiculele private să devină accesibile și sigure pentru toți participanții”, a afirmat autorul politicii publice IPRE, Stanislav Ghilețchi.

Totodată, experții IPRE au analizat și cheltuielile, care ar urma să fie făcute după implementarea propunerilor. Astfel, costul instalării și mentenanței stâlpilor de lumină ar fi de 4,8 mln lei anual, construcția refugiilor pietonale – 5 mln, iar instituirea vitezei limite de 30 km/h – 1 mln lei. Banii ar putea fi alocați din bugetul municipal, precum și din alte fonduri sau donații străine.

 

accidente

 

Pe parcursul acestui an IPRE urmează să organizeze încă 7 audieri publice, iar următorul eveniment va avea loc pe 29 martie 2017 și va fi dedicat problemelor mediului de afaceri și a taxelor locale a municipiului.

Evenimentele fac parte din proiectul „Audieri publice pentru Chișinău”, care este implementat de IPRE pe parcursul perioadei ianuarie-septembrie 2017, în parteneriat cu PRIMĂRIAMEA și Privesc.eu, cu susținerea Fundației pentru o Societate Deschisă (FOSI).

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente