În urmă cu 10 ani, în camera H33 a Harvard, un tânăr de 19 ani lansa “thefacebook.com”. Astăzi, acel puști de 19 ani, ajuns la 32 de ani, conduce un imperiu social de 340 de miliarde de dolari. A devenit, practic, noul Bill Gates.
Capacitatea Facebook de a oferi fiecărui cetățean o identitate publică a revoluționat felul în care împărtășim lucrurile în viață, oferindu-ne posibilitatea de a ne exprima ideea în fața întregii omeniri. A construit o platformă pentru antreprenori, precum Evan Spiegel, fondatorul si CEO-ul Snapchat, care are o valoare de 2,1 miliarde de dolari, la doar 26 de ani.
De la Zuckerberg am învățat că scopurile considerate de neatins – precum readucerea nostalgiei Pokemon într-o aplicație care a luat cu asalt lumea – exista și se extind în sânul ecosistemului tech. Astăzi, în Apple App Store, apar zilnic peste 1.000 de aplicații noi.
Iată trei ponturi relevante de la Wall-Street.ro pe care Zuckerberg le-a oferit, mai mult sau mai puțin direct, antreprenorilor care caută să “răscolească” și mai mult lumea, în moduri pozitive.
1. Cercetează înainte de a începe proiectul
Într-un speech din 2012, Zuckerberg a subliniat îndelung că antreprenorii trebuie să fie mai flexibili cu ei înșiși, în fiecare proiect. Într-o primă scrisoare adresata acționarilor, CEO-ul Facebook a explicat că Facebook nu a fost gândită ca o companie, ci ca un hobby al său. În timp însă, a crescut și a devenit business.
Dacă vrei să fii antreprenor, este bine să ai idei care să rezolve mici probleme, însă Zuckerberg consideră că dacă ai avea o idee, ar trebui să rezolve probleme majore, care să aibă un impact major. Pentru a avea impactul necesar, “va trebui să schimbi ceea ce faci, să explorezi și să îți dai seama ce îți place și ce nu îți place la business-ul tău, astfel încât atunci când găsești ceva ce îți place și mai mult, să fii, într-adevăr, gata de a începe proiectul”.
Morala – fii deschis către a învăță lucruri noi, și urmărește-le doar pe cele pe care le iubești cu adevărat.
2. Nu încerca să fii super om
Greșelile sunt bune, foarte necesare în procesul de a deveni antreprenor. În timpul unui Q&A live, un timid elev de clasa a VIII-a l-a întrebat pe Zuckerberg cum a depășit provocările, precum găsirea unui investitor și incitarea utilizatorilor, în primele luni ale Facebook. „Nicio persoană nu știe cum să rezolve totul. Dacă însă poți găsi o echipă de oameni, sau prieteni, sau familie…atunci asta te va ajuta nespus”.
Mulți vor să fie antreprenori, însă le este frica să își asume riscuri și să facă greșeli. Zuckerberg consideră ca a avea sprijin din partea unei echipe care împărtășește aceeași viziune îți lasă timpul necesar pentru a profita și a îți înțelege greșelile și a le pune în valoare. „Nu trebuie să fii super om; trebuie doar să continui să mergi”.
Morala – este o călătorie lungă, însă nu trebuie să o faci singur(a). Găsește oameni care să îți împărtășească pasiunile.
3. A bifa ceva este mai bun decât a face ceva perfect
În Menlo Park, California, unde are sediul principal Facebook, fraza “Done is better than perfect” este pictată pe pereții interiori ca o mantră sociala a companiei. Cu alte cuvinte, a produce, a testa reacții și a îmbunătăți un serviciu ar trebui considerate ca medalii de onoare.
După ce Facebook s-a listat pe bursa la începutul lui 2012, Zuckerberg a explicat filozofia din spatele mantrei. „În loc de a dezbate zile întregi dacă o idee este posibilă, sau care este cea mai bună modalitate de a implementa ceva, hackerii ar face doar un prototip, să observe dacă funcționează”. Făcând astfel, Facebook, este o companie mai dinamica și a îmbrățișat o cultură care sa le permită să testeze și să forțeze granițele.
Morala – în loc să încerci să faci totul bine de la început, caută să testezi și să îmbunătățești continuu.