Planul de învățământ alternativ propus de Liceul Academiei de Științe a Moldovei a fost amânat de către Ministerul Educației până în 2018. Trecerea de la studierea unui număr exagerat de discipline obligatorii la oferirea oportunității de a studia câteva discipline pe care elevii le consideră importante pentru dezvoltare și carieră, a fost propusă ministerului Educației încă în 2013.
Acest plan a fost aprobat spre implementare începând cu anul de studii 2013-2014 (acesta poate fi consultat pe site-ul Liceului). Ulterior, liceul AȘM a făcut o aplicare experimentală a planului prin parteneriat, ghidare și evaluare din partea Centrului de politici educaționale al Universității de Stat din Moldova.
Conform ex-viceministrei educației, Liliana Nicolaescu-Onofrei, care a menționat într-un articol publicat pe blogul său, cadrele didactice și elevii au putut vedea avantajele noii abordări, lucru confirmat și prin sondajele efectuate de administrație. „Modulele din planul de învățământ al LAȘM – Instruirea de bază,Instruirea opțională și cel de al treilea, Implicare / Dezvoltare vocațională, care are, la rându-i, trei opțiuni: Voluntariat comunitar,Instruire şi activitate culturală sau Cercetare, investigaţii şi creativitate tehnologică – oferă, în opina mea, un cadru optim pentru dezvoltarea competențelor elevilor și pentru ghidarea lor în carieră” a explicat Liliana Nicolaescu-Onofrei.
De asemenea, despre impactul experimentului și rezultatele acestuia autorul studiului „Studiu de caz: implementarea în învăţământul liceal a unui plan-cadru de alternativă”, Iurie Cristea, a menționat că:
• majoritatea elevilor (circa 90%) consideră că Liceul a reuşit să implementeze cu succes Planul-cadru experimental;
• circa 82% din elevi consideră că la obiectele de bază, ei nu sunt încărcaţi cu informaţii/materii în plus;
• circa 90% din elevi consideră că la disciplinele alese la nivel avansat, ei primesc aceeaşi încărcătură teoretică, dar cu mai multă încărcătură practică;
• circa 75% din elevi consideră că odată cu implementarea noului Plan-cadru, ei au devenit mai activi şi mai cointeresaţi;
• peste 75% din elevi nu au dubii referitor la corectitudinea deciziei de selecţie a disciplinelor;
• Important! Circa 95% din părinţi consideră că decizia de implementare a noului Plan-cadru a fost una corectă;
• peste 78% din părinţi consideră că noul Plan-cadru nu limitează şansele copiilor/absolvenţilor de a fi admişi la facultate.
Astfel, Liliana Nicolaescu-Onofrei susține că prin acest plan de învățământ se oferă Ministerului Educației posibilitatea de a trece, pas cu pas și argumentat, la acțiuni clare de reformare calitativă a sistemului de învățământ liceal, în scopul diversificării oportunităților pentru elevi, pentru ca ei să aibă, în sfârșit,dreptul real de a alege un traseu educațional în conformitate cu interesele și aptitudinile personale.
În același timp, Ministerul Educației, indică Liceului Academiei de Știință a Moldovei să renunțe la planul de învățământ inovator și zice că va examina acest model în 2018.
Contactați de redacția #diez.md, reprezentanții Ministerului Educației nu au fost de găsit pentru a face declarații față de acest subiect.