Peste 150 de artizani au participat la cea de-a VI-a ediție a Târgului Internaţional „La Vatra Olarului Vasile Gonciari”, care s-a desfășurat în perioada 16-17 iulie 2016 în satul Hogineşti, raionul Călăraşi.
Târgul a fost organizat de Casa Olarului „Vasilii Gonciari”, cu suportul Ministerului Culturii al Republicii Moldova și al Proiectului de Competitivitate al USAID Moldova, alături de Agenţia Turismului din R. Moldova, Consiliul Raional Călăraşi, Direcţia Culturală Călăraşi, Primăria Hogineşti și Uniunea Meşterilor Populari din Moldova.
Vasilii Gonciari, organizatorul festivalului: „Principala motivație pentru organizarea acestui eveniment este faptul că mă trag dintr-o dinastie de olari și de mic copil am fost inspirat de arta tradițională a olăritului. De aceea fac tot ce-mi stă în puteri pentru a reînvia, a readuce în atenția publicului și a le arăta conaționalilor frumusețea acestui meșteșug unic și atât de caracteristic poporului nostru”.
Pentru prima dată în istoria festivalului, evenimentul a durat două zile, timp în care meșterii populari și-au expus cele mai frumoase oale și obiecte de artizanat create de ei, iar vizitatorii au participat la masterclass-uri dedicate și ateliere interactive de olărit, ghidate de artiștii lutului ars.
Diana Lazar, vicedirectorul Proiectului de Competitivitate al USAID Moldova: „Susținem în mod tradițional evenimentele inspirate din tradiții, care reprezintă o resursă valoroasă, capabilă să ne diferențieze și să transforme Moldova într-o destinație atractivă pentru turiștii străini. Doar punând accent pe tradiții, vom reuși să valorificăm principalele atuuri de care dispunem și să promovăm brandul turistic național „Pomul Vieții – Routes of Life” drept o invitație de a descoperi trecutul autentic al țării”.
Oaspeții evenimentului au fost întâmpinați cu o varietate de bucate tradiționale, gătite chiar de gospodinele din satul Hogineşti. Atmosfera rurală a festivalului a fost completată de un program artistic cu participarea tinerelor talente și a ansamblurilor folclorice din țară, încheiat printr-un recital extraordinar al formației „Millenium-Band”. Accesul la eveniment pentru vizitatori a fost gratuit.
Despre suportul USAID in industria turismului
Începând cu anul 2013, cu suportul USAID au fost realizați pași importanți pentru brandingul, poziționarea și promovarea Republicii Moldova drept destinație turistică, fiind definită și oferta turistică a țării. Pentru a spori atractivitatea Moldovei din punct de vedere istoric, cultural și gastronomic, precum și pentru a valorifica tradițiile milenare în vinificație, turismul vinicol a fost identificat ca fiind produsul turistic cu cel mai mare potențial de creștere.
Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova a adoptat o abordare complexă a domeniului, care se concentrează asupra următoarelor aspecte: promovarea Moldovei ca destinație turistică pe piețele-cheie (campanii, expoziții, branding de țară cu Pomul Vieții și Vinul Moldovei, promovare în presa internațională etc.); modernizarea serviciilor turistice (vinării, pensiuni rurale, artizani etc.); dezvoltarea de noi produse turistice (tururi vinicole și gastronomice, drumeții, ciclism, MICE); îmbunătățirea forței de muncă a sectorului (cunoștințe despre produse, serviciul clienți etc.); creșterea calității furnizorilor de servicii turistice; asigurarea unui cadru legal favorabil pentru turismul intern; elaborarea unei politici de turism și a unei strategii în comun cu Organizația Mondială a Turismului.