Absolvenții care-și doresc să se înscrie la studii în cadrul Academiei de Studii Economice din Moldova o pot face în perioada 25 iulie – 1 august curent. Aceasta dispune de șase facultăți și 23 de specialități în domeniul economiei.
La concursul de admitere se pot înscrie cetăţenii Republicii Moldova, deţinători ai diplomei de bacalaureat, diplomei de studii medii de specialitate (colegiu), diplomei de studii superioare universitare, diplomei de licenţă sau ai actului echivalent de studii, atestatului de studii medii de cultură generală (pentru pretendenţii la studii din localităţile de est ale R. Moldova).
Pretendenţii la studii pot indica în cererea de participare la concurs până la trei opţiuni, atât la locurile cu finanţare bugetară, cât şi la cele în bază de contract. Totodată, condiţia nu este una obligatorie. Doritorii pot indica doar o singură opţiune sau două, conform preferinţelor acestora.
Facultăţile, specialităţile / domeniile de formare profesională la ciclul I, Licenţă la care se organizează admiterea sunt prezentate în tabelul de mai jos:
Business şi Administrarea Afacerilor
• Business şi administrare
• Marketing şi logistică
• Merceologie şi comerţ
• Turism
• Tehnologia şi managementul alimentaţiei publice
• Managementul proprietăţii intelectuale
• Achiziţii
Economie Generală şi Drept
• Economie generală
• Drept
• Administraţie publică
• Asistenţă socială
• Managementul resurselor umane
• Ştiinţe ale comunicării
Relaţii Economice Internaţionale
• Economie mondială şi Relaţii Economice Internaţionale*
Finanţe
• Finanţe şi bănci
Contabilitate
• Contabilitate
Cibernetică, Statistică şi Informatică economică
• Statistică şi previziune economică
• Cibernetică şi informatică economică
• Informatică
• Management informaţional
• Informatică aplicată
• Tehnologii informaţionale
• Securitate informaţională
La învăţămîntul cu frecvenţă redusă, se va organiza un concurs comun pentru deţinătorii:
• Diplomelor de bacalaureat
• Diplomelor de studii medii de specialitate (colegii)
• Diplomelor de studii superioare
La învăţământul cu frecvenţă redusă studiile se efectuează numai în bază de contract cu achitarea taxei pentru studii la toate specialităţile / domeniile de formare profesională.
Pentru participare la concursul de admitere candidaţii vor completa o cerere de înscriere la concurs la care se vor anexa, în original + copii:
# actul de studii, cu anexa respectivă;
# certificatul medical-tip (nr. 086-E), eliberat în anul 2016, care confirmă că persoana vizată corespunde exigenţelor medicale pentru studii la specialitatea solicitată (în cazuri excepţionale instituţia de învăţământ poate organiza un examen medical suplimentar);
# diplomele de gradul I-III, obţinute de candidaţi la concursurile şcolare republicane şi internaţionale pe discipline de studiu, precum şi diplome ce atestă participarea la diferite concursuri (olimpiade), expoziţii etc., organizate de Ministerul Educaţiei sau de ministerele de resort;
# 4 fotografii cu dimensiunea 3×4 cm;
# copia şi originalul buletinului de identitate;
# extrasul din carnetul de muncă (pentru cei angajaţi);
# certificatul despre componenţa familiei (pentru candidaţii din familiile cu patru şi mai mulţi copii), certificatul care confirmă că unul din părinţii candidatului a participat la acţiunile militare pentru apărarea integrităţii şi independenţei Republicii Moldova, în războiul din Afganistan sau la lichidarea consecinţelor avariei de la Cernobîl, eliberate de organele abilitate, confirmarea apartenenţei la familii de romi – pentru persoanele care solicită concursul la cota specială;
# absolvenţii liceelor din România, promoţia anului 2016, vor prezenta certificatul de studii, cu notele examenelor de bacalaureat şi situaţia şcolară pe anii de studii, diploma de bacalaureat urmează a fi prezentată ulterior;
# copiii orfani şi copiii rămaşi fără îngrijirea părinţilor, cu statut de copil orfan, prezintă o adeverinţă, eliberată de organul de tutelă şi curatelă din localitate, prin care se confirmă că solicitantul la studii este orfan sau rămas fără îngrijirea părinţilor;
# absolvenţii cu deficienţe fizice şi senzoriale ai instituţiilor de învăţământ special prezintă actul de studii respectiv, iar cei ce nu au învăţat în şcoli speciale prezintă un certificat eliberat de Comisia consultativă de expertiza medicală;
# copia certificatului de naştere al unuia din părinţi, pentru cetăţenii statelor membre C.S.I. şi ai ţărilor baltice de naţionalitate moldoveni (români).
# chitanţa de plată a taxei de înscriere.
Candidaţii la concurs vor prezenta personal buletinul de identitate (paşaportul) şi livretul militar sau adeverinţa de premilitar.
Atenţie: Copiile documentelor menţionate mai sus urmează a fi avizate, în baza originalelor, de Comisia de admitere.
În cazul în care candidatul la studii intenţionează să participe la concursul de admitere doar în ASEM, acesta anexează la cererea de înscriere doar documentele în original.
În cererea de înscriere la concurs, candidaţii vor menţiona specialităţile / domeniile de formare profesională (în ordinea preferinţei), limba de instruire, forma de învăţământ (cu frecvență, cu frecvenţă redusă) pentru care optează la studii, cu finanţare bugetară şi prin contract cu achitarea taxei de studii.
După expirarea termenului de înscriere la concurs, candidaţii nu mai pot solicita schimbarea datelor în cererea de înscriere sau actele anexate la cerere.
Concursul de admitere pentru deţinătorii diplomei de bacalaureat şi diplomei de studii medii de specialitate se va efectua în baza mediei de concurs, calculată ca o medie aritmetică simplă a mediei examenului de absolvire şi a mediei pe ani de studii, conform formulei:
Media de concurs se calculează până la sutimi fără rotunjire.
Locurile cu finanţare bugetară (cu excepţia celor destinate orfanilor şi persoanelor cu dizabilitate severă şi accentuată) sunt scoase la concurs doar pentru primul an de studii. Pentru anii următori de studii locurile cu finanţare bugetară vor fi ocupate în dependenţă de rezultatele la studii obţinute în ASEM.
Deţinătorii premiilor de gradul I-III (diplome şi medalii de aur, argint, bronz) la olimpiadele internaţionale la disciplinele şcolare incluse în planul de învăţământ din ultimii trei ani se înmatriculează la specialitatea / domeniul de formare profesională solicitat cu finanţare bugetară, în afara concursului, în limita locurilor prevăzute în planul de înmatriculare cu finanţare bugetară.
Dacă mai mulţi candidaţi înregistrează aceleaşi medii de concurs, înmatricularea se va face acordându-se prioritate:
# deţinătorilor premiilor de gradul I – III la olimpiadele organizate de instituţiile de învăţământ superior la disciplinele şcolare incluse în planul de învăţământ din anul admiterii care participă la concursul de admitere în cadrul instituţiei respective de învăţământ;
# candidaţilor – absolvenţi ai profilului corespunzător specialităţii (real / umanist);
# candidaţilor – participanţi la olimpiade, concursuri, expoziţii, conferinţe;
# persoanelor angajate în câmpul muncii.
Academia de Studii Economice pune la dispoziția studenților 1.500 de locuri de cazare în cinci cămine ale instituției. Căminele sunt amplasate în sectorul Râșcani al Capitalei (str. Florilor 2/2 și 4/2) și dispun de tot necesarul traiului studențesc: mobilier, săli de meditație, bucătării, acces la internet prin cablu și WiFi etc. Taxa lunară de cazare pentru anul 2016 constituie pentru studenții ciclului I, Licență – 210 lei;
Persoanele interesate în obținerea mai multor informații pot apela direcția administrativă la numărul de telefon 022-402-717.
Taxe de studii
Termene de depunere a actelor
Concursul de admitere şi afişarea informaţiilor privind rezultatele concursului de admitere, listele celor înmatriculaţi, cu indicarea mediilor de concurs, pe panourile de informaţii şi pe site-ul ASEM, se vor organiza după cum urmează:
Perioada 1 (de bază):
• Depunerea cererilor de participare la concurs: 25 iulie – 1 august 2016, conform programului de lucru: 09.00 – 16.00
• Anunţarea rezultatelor intermediare: 2 august 2016, ora 11.00 ;
• Depunerea documentelor în original: 2 – 5 august 2016, conform programului de lucru: 09.00 – 16.00 ;
• Anunţarea rezultatelor finale (afişarea ordinului de înmatriculare): 6 august 2016, ora 11.00
Candidaţii la concurs vor achita o taxă de înscriere în mărime de 50 de lei. În baza deciziei Senatului ASEM, copiii orfani şi copiii rămaşi fără îngrijirea părinţilor, cu statut de copil orfan, sunt scutiţi de achitarea taxei de înscriere.
Candidaţii declaraţi admişi care nu se prezintă în instituţia de învăţământ timp de cel mult zece zile de la începutul anului de studii şi care nu prezintă acte de justificare în acest termen sunt exmatriculaţi. Pe locurile devenite vacante sunt înmatriculaţi următorii candidaţi din lista de admitere.
Achitarea taxei pentru studii pentru anul universitar 2016-2017 de către toţi studenţii ASEM, inclusiv de la primul an de studii, poate fi efectuată în două rate:
50 % – până la 30.09.2016;
50 % – pe parcursul lunii ianuarie 2017.