Ministerul Educației continuă să prezinte rezultatele verificărilor efectuate la instituțiile de învățământ profesional tehnic privind corectitudinea gestionării banilor publici și a bunurilor patrimoniale. Astăzi Ministerul Educației informează despre noi încălcări depistate la Școala Profesională nr. 7 din mun.Chișinău.
Astfel, în temeiul Ordinului Ministerului Educației nr.80 din 04 februarie 2016, a fost efectuat auditul ȘP nr.7 pentru perioada de activitate 2014-2015. Misiunea de audit a examinat modul și legalitatea administrării mijloacelor financiare pentru întreținerea instituției, precum și modul de gestionare a bunurilor patrimoniale.
În rezultatul auditului, au fost depistate mai multe abateri și nerespectări ale cadrului legal, în următoarele domenii:
1. Angajarea personalului, inclusiv prin cumul
Contrar prevederilor legale, la instituția dată s-au efectuat angajări în funcție de conducere a trei persoane care nu dețin studii superioare – directorul adjunct pe instruire și producere, directorul adjunct pe gospodărie și contabilul-șef. Angajați fără studii superioare se regăsesc și în rândurile personalului didactic. Spre exemplu, în funcția de profesoară la obiectul Bazele antreprenoriatului, a fost angajată o persoană deținând calificarea de educator în instituțiile preșcolare. Totodată, unele persoane din ȘP nr.7 au cumulat neîntemeiat funcții pentru care nu dețin calificările corespunzătoare. Astfel, persoanei nominalizate, deținând diploma de educator în instituțiile preșcolare, i s-a permis cumularea a 0,5 din funcția de maistru la specialitatea lăcătuș-electrician. Rezultatele verificărilor au mai arătat că în perioada auditată asistentul medical al instituției, angajat prin cumul la școală, a activat după un program de lucru ce a coincis cu programul de activitatea al acestuia în funcția sa de bază – medic de familie la Asociația Medicală Teritorială Ciocana. În felul acesta, a beneficiat de o remunerare nejustificată în sumă de peste 30 mii lei.
2. Salarizarea și premierea angajaților
Contrar prevederilor legale, în anul 2015 o parte din personalul corpului didactic au beneficiat neîntemeiat de sporuri și suplimente la salariul de bază în sumă de aproape 85 mii lei. De asemenea, au fost depistate abateri la premierea și acordarea ajutorului material pentru unii angajați. Mărimea premiilor în anul 2015 a variat de la 1750 lei până la 18 mii lei, acestea fiind repartizate inechitabil. Totodată, contrar prevederilor legale, au fost utilizate mijloace speciale provenite din practica de producție a elevilor în valoare de aproape 46 mii lei pentru a achita premii persoanelor din cadrul aparatului de conducere al instituției.
3. Administrarea bunurilor patrimoniale
În perioada supusă auditării, în lipsa unei motivări justificate privind eficiența obținută, ȘP nr.7 a transmis în locațiune unui agent economic cantina școlii pentru pregătirea și comercializarea bucatelor pentru consum public. Cu toate că suprafața cantinei alcătuiește 287,8 m2, în contractul de locațiune a fost neîntemeiat inclusă numai o parte a suprafeței cantinei, restul fiind oferit cu titlu gratuit, astfel instituția a ratat în perioada anilor 2014-2015 un venit în mărime de 72 mii lei.
De asemenea, pe parcursul perioadei auditate instituția a evitat organizarea unei licitații publice privind achiziționarea produselor alimentare și selectarea agentului economic care urma să presteze servicii de pregătire a bucatelor pentru hrana elevilor și a recurs la contractarea ,,serviciilor de cantină” prin achiziții de valoare mică, divizând suma alocată de la bugetul de stat pentru alimentarea elevilor în multiple contracte de mică valoare (în anul 2015, șase contracte încheiate cu unul și același agent economic, arendașul cantinei instituției). Este de menționat că agentul economic este plătitor de TVA și respectiv aplică TVA la serviciile prestate. Conform prevederilor HG nr.266 din 14.03.2006 cu privire la alimentarea elevilor din sistemul de învățământ secundar profesional costul alimentării gratuite pentru un elev la prânz a fost stabilit în mărime de zece lei/zi. În cazul contractării acestor servicii de la arendaș, cuantumul pentru prânzul oferit gratuit de către stat elevilor de către ȘP nr.7 este mai mic în raport cu norma stabilită de zece lei și constituie 8,33 lei, cu 1,67 lei mai puțin, în defavoarea elevilor, diferența constituind-o TVA pe care agentul economic este obligat să o calculeze de la serviciile prestate.
Având în vedere neregulile admise la ȘP nr.7 din Chișinău, Ministerul Educației a emis un Ordin cu privire la aplicarea sancțiunii disciplinare pe numele directorului instituției, prin care a fost obligat să lichideze încălcările depistate.
Ministerul Educației amintește că nu va admite managementul defectuos al banilor publici, care prejudiciază bugetul instituțiilor de învățământ și, respectiv, calitatea procesului educațional. Ministerul Educației și-a propus să modernizeze învățământul profesional tehnic și să-l apropie de standardele europene, iar acest lucru poate fi realizat doar în condițiile administrării eficiente a banilor publici. Ministerul Educației reiterează că în condițiile unui buget auster nu va tolera încălcările financiare de acest gen și va reveni cu informații privind neregulile admise în alte instituții de învățământ, cu scopul de a stopa practicile defectuoase în administrarea banilor publici.