BAC 2016: Ce subiecte au primit elevii la proba de limba și literatura română, profil umanist

mesaj_elev_bacalaureat_1200x798
Foto: www.kissfm.ro

Echipa #diez a întrebat mai mulți elevi care azi au susținut examenul de Bacalaureat la Limba de instruire ce itemi au avut pentru a crea un portret robot al testului de azi. Testul de mai jos nu este unul oficial, este bazat pe memoria absolvenților profilului umanist 2016. Versiunea oficială, potrivit metodologiei, va apărea după publicarea rezultatelor de la sesiunea de Bacalaureat 2016.

Ce subiecte au primit elevii de la profilul real vedeți aici: Bacalaureat la limba și literatura română, 2016, profil real

Subiectul I

Poezia „Împărații lui Ion Creangă” de Vasile Romanciuc:

Fără sfârșit îți este bunătatea,
pentru fiecare ai câte o vorbă dreaptă,
ce ne face
pe suflet mai luminp, mai ușor.
Născut de graiul nostru,
de Proverb,
de Zicătoare,
tu însuți ești părinte
proverbelor și zicătorilor.

Cum ne vorbești cu-atâta drag
de o furnică,
de Stan Pățitul,
de Harap,
de Făt-Frumos apoi,
topești pân’ și ‘ndoiala
ce mai mică,
precum că-ar exista vre-un hotar
între povești și noi.
La ‘ntrarea-n rai-
bunul Turbincă
obosește de hodină,
din numele lui Dumnezeu
îi dă de lucru Morții
cu glas poruncitor,
deși prea bine știe: Moartea
nu are nici o vină
față de acei ce nu-s
nemuritori.

Câți împărați, din veac în veac,
au stăpânit pe lume
și, rând pe rând, s-au tot trecut
precum un fum!
Doar cei încoronați de tine
la gura sobei
între două glume
își cârmuiesc împărățiile
și-acum!”

#1. Rescrie, din lista propusă, un sinonim contextual adecvat pentru verbul „bunătate” şi argumentează-ţi, într-un enunţ, alegerea.
Milă, bunăvoinţă, îngăduinţă, valoare.

#2. Alcătuieşte câte un enunţ, ilustrând sensurile figurate ale cuvintelor: părinte, hotare, poveste.

#3. Comentează, într-un text coerent de 6-7 rânduri, sugestia contextuală a unei figuri de stil din secvenţa subliniată (primele patru versuri din ultima strofă).

#4. Meditează, într-un text coerent de 4-5 rânduri, asupra stării de spirit a eului liric, exprimate în textul poetic propus.

#5. Intitulează poezia dată printr-o sintagmă selectată din text, argumentându-ţi, într-un enunţ, alegerea.

#6. Analizează, în spaţiul propus, semnificaţia motivului creaţiei în acest text poetic, în raport cu acelaşi motiv literar dintr-un alt text (numeşte textul şi autorul, citează din textul ales).

#7. Analizează, în 4-5 rânduri, efectul stilistic al folosirii cu litere majuscule a cuvintelor subliniate din prima strofă (Proverb, Zicătoare) în textul poetic dat.

#8. Comentează, într-un minieseu de 10-12 rânduri, mesajul global al textului, în raport
cu afirmaţia lui Garabet Ibraileanu: „Creangă este Homer al nostru”.

*Să formulezi mesajul global al poeziei (comentează câte două stări ale eului liric; figuri de stil;
motive literare);
*Să relaţionezi mesajul cu citatul;
*Să angajezi şi să dezvolţi ideea din citat.

Subiectul II

Pornind de la aserţiunea lui Mihai Zamfir: „Personajele din basme au caractere puternice si dimensiuni profunde…, scrie, în limita de 1-1,5 pagini, un eseu structurat cu tema: „Personaje de basm româneşti”.

În compoziţia ta, vei ţine cont de următoarele cerinţe:
#1. Explicarea conceptului de personaj de basm
#2. Raportarea conceptului la sugestia din citatul propus.
#3a. Reperarea motivată a două personaje din folclorul şi literatura română, potrivite temei.
#3b. Comentarea a câte două trăsături morale ale personajelor.
#3c. Comentarea trăsăturilor morale ale personajelor cu câte două exemple convingătoare din cele două texte selectate.
#4. Dezvoltarea motivată a unei idei din aserţiunea propusă.
#5. Exprimarea opiniei proprii cu referire la actualitatea subiectului abordat.

Subiectul III

De elaborat o cerere:
„Te numeşti ––/–– David. Locuieşti în or. Chişinău, pe str. Trandafirilor, 15, ap. 120.
Eşti elev/ă în clasa a XI-a a Liceului republican –– din or. Chişinău şi campionul/campioana
republicii la jocul de tenis de câmp. Pentru perioada vacanţei de vară, ai primit oferta de a te angaja în calitate de antrenor/antrenoare de tenis la Clubul Sportiv „Olimp” din Chişinău. Redactează textul cererii de angajare, pe care o vei scrie astăzi şi o vei adresa directorului acestui club, domnului Traian Ungureanu.”

*Unele puncte nu sunt complete, dacă vă mai amintiți detalii, scrieți-le în spațiul rezervat comentariilor și noi vom face update la subiecte.

Mai multe detalii despre sesiunea de Bacalaureat din 2016 vedeți aici: BAC Moldova

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente