Consumăm energie, hrană, resurse și comodități zilnic. Omul, de felul său este un consumator înnăscut, dacă îl putem numi așa. Magenta Consulting a aflat care este comportomanetul moldoveanului atunci când decide să-și cumpere un anumit lucru și cum este influențat acesta de publicitatea la care este expus zilnic.
Cel mai ușor ne despărțim de bani atunci când ne cumpărăm telefon mobil
Studiul marca Magenta arată că cel mai puțin moldovenii ezită atunci când vor să-și cumpere un telefon mobil, 34% îl procură în primele două zile cel mult. Un sfert de respondenți nu stau mult pe gânduri când își cumpără un televizor, iar unul din 5 moldoveni sunt deciși din start atunci când se fac cu un frigider, mașină de spălat un calculator sau un notebook.
Această categorie de oameni deciși în alegerile sale este reprezentată în mai mare măsură de bărbați, de persoanele ce vin din mediul rural, cei ce au între 30 și 40 de ani și de cei ce dețin propria afacere sau sunt liberi profesioniști.
Totodată, sunt mulți moldoveni care ezită să cumpere lucrurile de care au nevoie din prima ori chiar nu le cumpără deloc. De exemplu, 66% de intervievați nu au cumpărat niciodată personal o tabletă, iar 65% – un automobil. 40% nu cheltuit bani pentru un computer de birou sau un laptop. Majoritatea acestei categorii este reprezentată de adolscenți, așadar elevi cu studii liceale incomplete.
Pe de altă parte, în cazul a 18% de moldoveni procesul de achiziție a unui televizor sau frigider durează circa 2 luni. 17% de respondenți au recunoscut că le ia la fel de mult să se decidă să cumpere un automobil sau o mașină de spălat.
Timpul de luarea a deciziei de cumpărare în funcție de tipul produselor, %
*Cât timp de obicei durează să cumpărați următoarele tipuri de produse, din momentul luării deciziei de cumpărare a acestui produs până la procurarea propriu zisă a acestuia.
Doar un moldovean din 10 recunoaște că este influențat de publicitate, dar vânzările ce spun?
82% de moldoveni au declarat că atunci când cumpără produse nu țin cont de publicitatea pe care au văzut-o în legătură cu aceste produse. Această cotă se referă numai la respondenții ce s-au declarat conștienți de influența publicității și au numit publicitatea drept principalul motiv de cumpărare, această pondere exclude respondenții care cumpără anumite produse din necesitate și în același timp care recunosc valoarea mărcilor, devenite branduri datorită campaniilor de publicitate.
Marea majoritate a acestor respondenți sunt de la țară, zona de sud a Republicii Moldova, au de la 16 la 20 de ani și peste 50 de ani și sunt văduvi sau văduve. Totuși, printre cele 11% de intervievați care au recunoscut că atunci când fac o alegere la cumpărături țin cont de reclamă majoritatea sunt de la oraș, regiunea centrală a țării, au între 31 și 40 de ani, sunt căsătoriți, dețin studii superioare și au un venit lunar per familie între 3000 și 10000 de lei.
Cel mai mult moldovenii se ghidează după tendințele publicității atunci când au de cumpărat electrocasnice – 30%, cosmetică decorative sau produse de îngrijire a corpului – 24%, produse alimentare – 23% și telefon sau accesorii pentru telefon – 20%.
Profilul cumpărătorului influențat de publicitate, %
*Există vreun produs pe care l-ați cumpărat vreodată datorită reclamei/publicității pe care ați văzut-o pentru acest produs/serviciu?
Publicul țintă al reclamei
Iar mediul care cel mai bine transmite mesajul reclamei către noi, consumatorii, este cel tradițional, adică televiziunea – 76%. Aici, din această categorie, majoritate sunt reprezentați de femei, locuitori ai mediului rural, regiunea de nord a Moldovei, cei cu vârsta cuprinsă între 40 și 50 de ani și peste 60 de ani, atât casnice cât și liber profesioniștii.
Cea de-a doua sursă de informare publicitară este mediul online – 23%. Publicul țintă de aici este mai numeros printre bărbați, moldoveni din sudul țării, cei ce au între 22 și 25 de ani împliniți, sunt celibatari sau se află într-o relație de concubinaj, dețin propria afacere sau au un venit lunar per familie între 10 și 15 mii de lei.
Pe al treilea loc după popularitate în promovarea reclamei sunt, bineînțeles panourile stradale sau publicitatea outdoor. Mai atenți la panourile publicitare sunt femeile, cei ce stau la oraș, cei din regiunea de centru a Moldovei, care au între 50 și 60 de ani, văduve sau văduvi, persoane aflate în concubinaj și cei ce dețint studii medii de specialitate.
Mijloace de comunicare în masă unde publicitatea a fost observată, %
*Unde ați observat acea publicitate?
Așadar, sondajul realizat de Magenta Consulting arată că moldovenii pe departe nu sunt o națiune consumatoare de produse și, mai ales, de publicitate. Până la cheltuielile americanilor mai avem multe metamorfoze de îndurat, la fel și salariile noastre.
Metodologie: Sondajul a fost realizat de Magenta Consulting pe un eșantion probabilistic stratificat multistadial de 1129 de respondenți, cu o marjă de eroare de +/-3% la un nivel de încredere de 95%. Datele au fost colectate în perioada 22 septembrie – 8 octombrie, 2015. Datele au fost adunate din chestionarele ce au fost colectate prin intermediul interviurilor față în față.