Dacă în ploaie se poate cânta, atunci cu siguranță se poate bea și vin, mai ales dacă este vorba despre Vernisajul Vinului, care în premieră a fost organizat în aer liber pentru a marca ediția a X-a Cuvée Jubiliară. Ne-au fost recomandate vinuri albe și rosé, vinuri cu tradiție sau vinuri noi, lansate chiar în timpul evenimentului, întrucât din cele aproximativ 200 de vinuri vernisate, 32 au fost prezentate pentru prima oară.
Evenimentul a pus la dispoziția publicului un program cultural divers și degustări cu sute de vinuri selecte caracteristice sezonului – albe și rosé, expuse de 31 de companii vinicole producătoare de vinuri de calitate premium, reunite sub brandul de țară Vinul Moldovei.
„Deși vremea nu este poate cea mai potrivită, asta încă o dată ne demonstrează că la eveniment au venit adevărații iubitori de vinuri. Vernisajul a devenit deja o tradiție, o tradiție bună, unde oferim de obicei o gamă foarte largă de vinuri, promovând cultura vinului. Eu mă bucur că văd mulți oameni care deja obișnuiesc să vină la vernisaj, dar totodată mă bucur când văd fețe noi. Asta înseamnă că și ei devin ambasadorii vinului nostru, ceea ce mă face să fiu foarte mândru de ceea ce se întâmplă în seara asta aici”, a menționat Dumitru Munteanu, directorul Oficiului Național al Viei și Vinului.
„Suntem în premieră în aer liber la vernisajul vinului și suntem impresionați pentru că avem o creștere de vânzări de 30%. Sperăm ca această a zecea ediție să dea start la mai multe alte zeci de ediții, iar evenimentul să rămână o tradiție emblematică a sectorului vinului. Vernisajul este un eveniment de clasă destinat promovării vinurilor de calitate înaltă. Despre calitate aș putea să vă spun că doar în 2016 vinurile Moldovei au reușit performanțe remarcabile câștigând cele mai reputate concursuri internaționale, or peste 80 % din vinurile trimise la degustări în cadrul concursurilor internaționale s-au învrednicit de medalii și mențiuni, ceea ce demonstrează calitatea vinului moldovenesc. Atunci când vorbim de calitate, vorbim despre respectarea unor condiții de producere, vorbim despre respectarea unor standarde de calitate și despre un marketing asociat care să contribuie la diseminarea informației către consumatori, pentru că un vin de calitate devine popular atunci când este consumat”, a spus Diana Lazăr, vicedirectorul proiectului USAID CEED II.
Cu experiențe diferite de participare, dar și de activitate în sectorul vinicol, producătorii autohtoni le-au recomandat invitaților cele mai distinse vinuri.
Lilia Dulgher, vinăria Gitana: „Vinăria noastră participă pentru al patrulea an la acest eveniment și pe an ce trece impactul devine mai puternic, pentru că astfel, consumatorul devine fidel, consumatorul ne cunoaște tot mai mult și ne recunoaște la acest eveniment. Ne bazăm pe tradiție, pe artizanat, ne bazăm pe calitatea și autenticitatea strugurilor, care cresc în zona Valului lui Traian. Aș putea să vă recomand vinul Riesling de Rhein, care provine din struguri de soi cu același nume, culeși de pe o parcelă de 5 hectare, acolo unde exista anterior o mănăstire”.
Anatolie Iurco, vinăria Mezalimpe: „Vă îndemn să gustați vinurile Rosé, toate sunt formidabile. Suntem mândri că avem vinuri de o calitate foarte înaltă și sperăm să avem rezultate bune în continuare”.
Oana Butnaru, vinăria Equinox: „E fascinant ce se întâmplă aici în ciuda timpului specific. Mă încântă agitația de la masa noastră, ceea ce demonstrează că vinurile noastre sunt apreciate. Producătorul Equinox este cunoscut pentru vinurile roșii. Astăzi am lansat și ceva deosebit, Cinci Elemente Rosé, și vreau să vă spun că s-au golit sticlele, lumea îl apreciază la justa valoare. Evenimentul în sine nu este atât important pentru vânzări, cât pentru vizibilitate și pentru a face cunoștință cu noii clienți”.
Pe note de muzică cântate în ritmul stropilor de afară, invitații s-au lăsat cuceriți de atmosferă și de îndemnurile producătorilor de a degusta unul, două, trei, patru… sau mai multe tipuri de vin.
Efrosinia: „Vin la vernisaj aproape în fiecare an, dar cum anul ăsta este o ediție jubiliară, atât de frumos și de festiv nu a fost niciodată”.
Tatiana: „Ador evenimentele legate de degustări de vin, mai ales Vernisajul, pentru că aici ai ocazia să guști multe tipuri de vin și de la ce producător dorești, plus că la toate întâlnești mulți oameni buni și frumoși. Este o seară când poți să-ți permiți întâlniri cu prietenii, discuții frumoase, iar starea aceasta e foarte plăcută”.
***
Vernisajul este organizat de Oficiului Național al Viei și Vinului și Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Vinuri, cu susținerea partenerului strategic, Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova. Vernisajul Vinului este un eveniment select, dedicat promovării culturii vinului și a consumului vinului de calitate în Republica Moldova, sub egida brandului de țară „Vinul Moldovei. O legendă vie”. Evenimentul a fost organizat pentru prima dată în 2011 și are loc în mod tradițional de două ori pe an, în ediții de primăvară și de iarnă. Vernisajul Vinului își propune următoarele obiective: stimularea pieței interne a vinurilor de calitate produse în Moldova, creșterea culturii de consum a vinului de calitate, precum și oferirea unei platforme de comunicare între vinificatori și consumatori, unde se lansează noi produse și trenduri de consum.