Sesiunea dedicată ICT4Education din cadrul Moldova ICT Summit 2016 s-a bucurat de un interes major din partea reprezentanţilor autorităţilor publice, ai mediului academic, ai instituţiilor de învăţământ şi ai sectorului privat. În cadrul panelului s-a discutat despre implementarea soluţiilor şi inovaţiilor în educaţie şi impactul acestora asupra eficientizării procesului de instruire.
O nouă perspectivă asupra reglementării procesului de colectare a plăților benevole făcute de către părinți în folosul școlii, a fost prezentată în cadrul evenimentului de lansare a proiectului „Școli transparente – comunități prospere”. Unul dintre obiectivele proiectului este să implementeze sistemul de plăți digitale în 10 școli pilot, atât din Chișinău, cât și din satele și raioanele din Republica Moldova.
„Problema apare atunci când elevul este inclus în cercul vicios de transmitere a banilor de la părinți către școală. Formula pe care noi am identificat-o sunt plățile online. Încurajarea noastră este ca părinții să facă aceste plăți benevole în folosul școlii prin intermediul tehnologiilor informaționale, pentru a elimina anumite riscuri de corupție, pentru a scoate copilul din transferul de bani și pentru a oferi șansa părintelui de a monitoriza unde și cum sunt cheltuiți banii”, a afirmat Ionela Costachi, Manager Proiect, Centrul de Analiză și Evaluare a Reformelor.
Neil Martin, Șeful Adjunct al Ambasadei Britanice în Republica Moldova: „Mă bucur că acest proiect inovativ pentru Republica Moldova este susținut financiar de Ambasada Marii Britanii la Chișinău prin intermediul Fondului pentru Buna Guvernare – lansat în anul 2015 de către prim-ministrul David Cameron”. În discursul său, Neil Martin a vorbit despre cît de important este ca școlile din Republica Moldova să devină transparente și să implementeze buna guvernare în administrarea școlii.
Proiectul „Școli transparente – comunități prospere” se implementează cu suportul Inspectoratului Școlar Național. În acest sens, Ana Vivdici, directorul IȘN, a vorbit despre criza de identitate cu care, la momentul actual, se confruntă școala: „Din păcate, așteptările elevilor și ale părinților de a avea o educație de calitate sunt mai înalte, decît ar putea să li se ofere prin intermediul serviciilor educaționale garantate de stat. Astfel, părinții sunt cei care susțin financiar școala, lucru care nu întotdeauna se face transparent”.
Ana Vivdici a menționat că livrabilele finale al acestui proiect sunt o potențială soluție de rezolvare a problemei, iar inițiativa ONG-ului CAER manifestă profesionalism și curaj pentru că abordează un subiect sensibil, dar necesar și își propune să vină cu soluții de remediere a situației existente.
În cadrul evenimentului de lansare a proiectului au fost formulate și discutate recomandările pentru dezvoltarea durabilă a sistemului educațional din Republica Moldova, în special prin transparentizarea procesului de colectare a banilor în folosul școlii, precum și responsabilizarea părinților față de destinația acestor bani.
Potrivit lui Anatol Gremalschi, director de programe, Institutul de Politici Publice, calitatea învățămîntului nu depinde numai de mijloacele financiare alocate: „După un anumit prag pot fi alocate oricît de multe mijloace financiare, dar acest fapt nu va îmbunătăți învățămîntul. Educația în Republica Moldova este finanțată, în general, bine. Problema este, însă, că acești bani sunt utilizați ineficient, fiind investiți nu în resursele umane. Noi dorim să ajutăm părinții să participe în viața școlii”.
O atenție aparte în cadrul proiectului a fost acordată implementării sistemului de plăți digitale în școli, care este o inovație TIC în educație. „Implementarea acestui sistem va permite să excludem copilul din procesul de colectare a plăților în folosul școlii. El va fi responsabil doar de studii și nu se va regăsi într-o poziție vulnerabilă, unde ar putea fi discriminat pentru că nu plătește”, a declarat Dan Perciun, asistent proiect. Acesta a subliniat că sistemul propus va fi o motivație suplimentară pentru administrația școlii să consulte părinții și să îi implice în procesul de luare a deciziilor privind modul în care sunt cheltuiți banii.
Expertul în educație, Valentina Chicu, a vorbit despre reconsiderarea plăților în folosul școlii și despre posibilele soluții ce ar putea reglementa acest proces. „Ar fi bine dacă fiecare părinte ar cunoaște bugetul planificat, cel alocat și cel executat de către școala în care învață copilul său. Adăugăm aici și toate finanțările din exterior, pe care le-a primit instituția de învățământ. Aceste informații ne oferă certitudinea că cheltuielile nu vor fi dublate. Ar fi bine de subliniat faptul că finanțarea din exterior trebuie să meargă spre dezvoltarea elevului”, a declarat Valentina Chicu.
Proiectul urmărește introducerea principiilor de bună guvernare și transparență în administrația plăților în folosul școlilor din Republica Moldova. Acesta vine în întâmpinarea elevilor, promovând ideea că la școală elevul trebuie doar să învețe – nu să participe în tranzacții financiare. Alte obiective, promovate în acest proiect, sunt: tratarea nediscriminatorie, prevenirea eventualelor conflicte de interese și tactul pedagogic și rafinamentul psihologic.
O parte din prezentările speakerilor vedeți aici: Moldova ICT Summit
Proiectul „Şcoli transparente – comunităţi prospere”, este implementat de Centrul de Analiză şi Evaluare a Reformelor (CAER), în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Naţional, cu susţinerea financiară a Ambasadei Marii Britanii la Chișinău.