Pentru nimeni nu este secret faptul că școala ocupă majoritatea timpului unui elev și reprezintă o prioritate în viața acestuia față de dorințele, pasiunilie și interesele sale. Cel puțin așa este stabilit în familie și societate. Dar iată că apare o întrebare: sunt oare suficiente cele 14 obiecte de studiu propuse de Ministerul Educației pentru dezvoltarea și formarea unei persoane? Redacția #diez a decis să afle dacă această părere este împărtășită de tinerii antrenați în treapta școlară de învățământ.
Dan Pădure, 17 ani: În opinia mea, etapa școlară per general nu este suficientă în cultivarea interioară sau profesională a unui om. Școala îi asigură pe toți cu același set de cunoștințe, care nu semnifică neapărat studierea profundă a unui anumit domeniu, lucru pe care din contra îl fac studiile universitare, ce promit cel puțin licențierea într-o specialitate și inițierea ulterioară într-o carieră. Astfel are loc diferențierea individului într-un sistem, din punct de vedere profesional. De asemenea, școala nu este „de ajuns” nici măcar în perioada școlară. Elevul trebuie să aibă surse de studiu alternative, poate chiar personalizate (de exemplu lectura), iar școala are misiunea de a-l iniția și de a-l învăța consumarea artei și a științei. Doar în așa mod tinerii pot fi cultivați multilateral și deveni membri calitativi ai unei societăți.
Renata Urîtu, 15 ani: Nu cred că şcoala este de ajuns. După părerea mea, aceasta nu este suficientă pentru a deveni Om. Sistemul actual de învățământ nu permite o dezvoltare atât de eficientă, de aceea foarte mulți prieteni de-ai mei merg la şcoală doar pentru note şi pentru unele obiecte. Toate aptitudinile necesare în viață sunt de fapt învățate în afară școlii. Totodată, ea nu oferă în totalitate posibilitatea de a ne autocunoaşte. Această oportunitate apare după porțile instituției.
Constantin Cernenco, 17 ani: Pentru fiecare, „de ajuns” este ceva diferit. Unora le este suficient programul școlar, pe când altora nu le pasă de școală. Mai sunt persoane care compensează neajunsul de materie frecventând diverse cursuri extra-școlare. Mie personal școala nu îmi oferă ceea ce îmi doresc, mă plictisește și mă încurcă, consumând timpul prețios. Ca să compensez acest neajuns sunt nevoit să utilizez internetul, comunicarea și, desigur, crearea frumosului, pentru a învăța mai multe despre lume.
Cristina Radu, 17 ani: Inevitabil, școala reprezintă un factor de importanță în viața de elev, aflându-se în topul priorităților și captând o bună parte din timp. Dar, cu siguranță, nu e de ajuns! Școala oferă oportunități de a socializa, de a evolua… Totuși impune oarecare limite care, evident, nu sunt pe placul elevilor. Personal vorbind, oricât ar fi școala de solicitantă, nu este suficientă; ea cuprinde un cadru select de oameni, activități și posibilități. Un tânăr are nevoie de mai mult. Ce folos pot avea eventual acele cunoștințe dacă nu voi ști să le aplic în situații concrete? Cum aș putea să colaborez cu diverse cadre sociale dacă m-aș limita doar la persoanele pe care le întâlnesc zilnic? Cum aș fi capabilă de a mă dezvolta multilateral dacă aș rămâne la task-urile propuse de programul școlar? Mi se pare evident: școala nu este de ajuns.
Dan Boțan, 18 ani: Dacă școala ar avea profesori buni și dacă unele obiecte ar fi înlocuite cu obiectele de care chiar ai nevoie – atunci ai fi pregătit pentru universitate. Lucrul ăsta ar trebui să se întâmple după clasa a noua: odată cu alegerea profilului ar fi normal să alegem și obiectele de studiu, dar școală nu va fi de ajuns în orice caz, pentru că sunt unele lucruri care acolo nu se învaţă. Cel puțin la noi, școala nu este de ajuns, dar, dacă organele competente vor elabora un plan de legi cu referire la ce am spus mai sus, o să fie un prim pas spre suficiență.
Iuliana Golub, 17 ani: Cred că școala este mult prea de ajuns în cheia de materii academice și nici pe departe de ajuns în cheia pregătirii elevilor pentru viața de adult sau în materie de dezvoltare personală. Desigur, nu neg că este foarte important să avem un bagaj larg de cunoștințe și o logică bine dezvoltată, însă asta este cam tot ce face școala pentru noi. Ea nu ne învață lucruri cum ar fi intercomunicarea, cum să negociezi, cum să fii un lider bun, cum să lucrezi eficient într-o echipă sau, elementar, cum să-ți planifici eficent timpul și multe alte lucruri practice pentru viață. Școala este prea multă teorie și nu e îndeajuns în viață.
Nicolae Anton, 16 ani: Sunt de părere că nu. Școala ne ajută pe toți în mod egal să ajungem la nivelul minim de cunoștințe necesare pentru a fi integri, însă dacă vrem să fim cei mai buni și să ne evidențiem în mulțime ar fi bine să folosim și alte surse de cunoaștere. În primul rând cărțile, iar după asta, putem apela și la diferite traininguri, documentare… însă cărțile reprezintă elementul de bază în definirea propriei personalități.
Diana Scorpan, 17 ani: Depinde din ce perspectivă privești. 1. Școala este de ajuns la nivel de muncă intelectuală, chiar prea de ajuns. Ceea ce se întâmplă de fapt e că ni se umplu capurile cu tot felul de informații care par „de ajuns”, dar nu ne sunt folositoare nouă în viață. Avem 14 obiecte la care suntem impuși să memoram o grămadă de lucruri, dar nu asta ar trebui să însemne școala, „izvorul de cunoștințe”. Chiar și Albert Einstein spunea: „Educația nu înseamnă doar memorarea lucrurilor. Ea înseamnă antrenarea minții în așa fel, încât ea să memoreze cât mai eficient”. 2. Simt că nu învăț de ajuns ceea ce îmi place, ceea ce cred că mi-ar trebui într-adevăr, pentru că nu reușesc să mă focusez pe nimic. Nu pot să prind 14 iepuri deodată. Nici nu am alternative, obiecte cum ar fi psihologia, arta comunicării, economia, teatrul, filosofia, chiar și istoria religiilor mi-ar fi interesantă. În schimb am fizică, chimie, informatică, care se învață atât de aprofundat. Și totuși uităm pe loc ce am învățat, pentru că învățăm pentru note. Eu personal aș schimba extrem de multe în actualul sistem, pentru că pentru mine nu așa ar trebui să arate școala.
Dinu Lozinschi, 15 ani: Școala este o închisoare a ideilor, mai ales în Moldova. Primii ani de școală sunt cei mai grei ani ai copilului, care într-o țară civilizată ar trebui sa fie acei ani în care copilul se dezvoltă creativ, să nu mai vorbesc de anii de gimnaziu și de liceu, unde propria părere nu înseamnă nimic. Jumătate din ce învățăm e inutil. Consider că școala nu e de ajuns, întrucât în cadrul școlii nu avem ocazia de a ne dezvolta în domeniul care ne interesează, de asta mereu trebuie să facem ceva suplimentar.
Corina Grosu, 18 ani: Școala este o bază puternică. Cu toate acestea, unui elev din ziua de azi nu trebuie să îi fie de ajuns școala. Alte cercuri de voluntariat, de pictură, de dans, de dezbateri, în dependență de interesele individuale ale elevului, îl ajută să descopere noi orizonturi. Mai mult de atât, frecventarea anumitor traininguri și cursuri ajută elevul să se orienteze profesional și, de ce nu, să obțină practică în domeniul respectiv sau să înceapă un start-up pe cont propriu.