TED-Ed este o inițiativă interactivă marca TED. Acesta reprezintă o serie de lecții interactive din toate domeniile, prezentate de peste 250.000 dintre cei mai iluștri oratori și profesori de pe glob. Scopul inițiativei este educarea generațiilor într-un mod inovativ și creativ, în conformitate cu toate posibilitățile ce le poate oferi secolul XXI.
De curând și în Republica Moldova a apărut un club educațional extracurricular TED-Ed, primul de acest tip din Republica Moldova. Respectiva activitate a fost creată în cadrul liceului de creativitate și inventică „Prometeu-Prim” din Capitală. Noi am decis că o astfel de inițiativă este una care merită promovată și susținută, de aceea am aflat toate detaliile chiar de la fondatorul clubului, Silviu Fucarev, elev în clasa a 11-a din liceul respectiv.
Cum a apărut ideea creării unui Ted-Ed club și de ce?
Ideea nu a apărut, ea tot timpul plutea în cadrul ședințelor senatului din Prometeu. Eu bineînțeles că eram un susținător ardent al ei, doar că nu prea mă vedeam capabil să facilitez un club TED-Ed. Totul însă se schimbă odată cu o propunere a unor prieteni (tot din cadrul senatului) ca anume eu să fiu fondatorul clubului, pe motiv că sunt un „TED Geek” și îmi manifestam deseori „dragostea” pentru conferința asta. Astfel, în ianuarie anul curent m-am apucat de lucru, am format o echipă de oameni entuziaști cu care TED-Ed a devenit nu numai un vis de-al meu, ci și ceva palpabil și chiar realizabil. Nu aveam scopuri bine definite în momentul când cream clubul. Obiectivele le-am setat pe parcurs. Când formam clubul aveam cu totul altă idee despre cum ar arăta un club TED-Ed, respectiv atunci eram convins că TED- Ed era un club de oratorie și drept scop mi-am pus educarea spiritului oratoric în viitorii membri ai clubului. Abia când am primit licența și materialele didactice am înțeles cum cei de la TED văd cluburile și abia atunci am început să văd clar ce va fi și în clubul meu.
Cum ați primit licența?
Foarte simplu, dar pentru noi și pentru mine mai ales a fost o săptămână plină de incertitudine. Aveam flashback-uri cu crâmpeie din aplicația mea, unde am motivat de ce avem nevoie de club în școală și unde am răspuns la un număr de întrebări în cele mai mici detalii și aproape de fiecare dată găseam ceva care mi se părea că îi va face pe cei de la TED să nu ne dea licența. Dar o săptămână a trecut și am primit răspunsul pozitiv și mai multe e-mail-uri care ne pregăteau pentru următoarele etape: videoconferință cu un membru TED și completarea unui chestionar pentru precizarea detaliilor logistice.
Care au fost dificultățile pe care le-ați întâlnit?
Ca și orice produs nou, clubul nostru trebuia promovat în școală. Problema cu care ne-am ciocnit era că foarte puțini oameni știau de TED, iar cei ce știau sau nu putea frecventa clubul, sau erau deja în echipa organizatorică. Atunci am decis cu echipa să întreprindem o amplă campanie de promovare. Alături de echipa mea am ținut o lecție demonstrativă în fața direcției școlii și a elevilor, despre care am lipit postere în toată școala și oricum… nu am reușit să ne atingem așteptările. Cei care au venit erau prea puțini. Ceea ce am făcut în următoarele două zile a fost să ținem lecții în peste 15 clase. Era obositor, dar am observat că unii dădeau dovadă de interes față de clubul nostru.
Câte persoane fac parte din club acum?
Suntem 13 oameni care se implică activ în TED-Ed: eu, colega mea, trainer în cadrul clubului- Irina Robu, și 11 participanți. E un număr care pare mic, dar de fapt e cifra perfectă pentru un club la prima sa ediție. Personal credeam că nu îmi fac eu lucrul de facilitator bine atunci când am observat că de la 40 de elevi am rămas doar cu 11, dar asta este doar o aparență. Au rămas doar cei care cu adevărat țin la idee și valorile propuse și care dau dovadă de responsabilitate. Acum chiar simt că am devenit o familie.
Cu ce te-a ajutat personal acest proiect?
Să am multă răbdare și așteptări adecvate sau mai bine zis să nu am așteptări. Acest proiect m-a responsabilizat, mi-a deschis ochii supra unei noi generații căreia mulți îi zic pierdută. Și părerea mea este că o zic degeaba. Elevii cu care lucrez nu sunt copii care nu pot comunica din cauza Facebook-ului sau nu au viață socială din cauza tehnologiei, ci sunt niște indivizi cărora școala nu le răspunde la toate întrebările, ba mai mult, nu le dă oportunitatea să se exprime. La TED-Ed ei sunt stimulați să pună întrebări, să nu accepte orice afirmație „gata”. Mai mult decât atât, ei învață să descopere acel „story” pe care îl vor împărtăși cu toată lumea. Pentru mine asta este cea mai de valoare lecție. TED-Ed m-a făcut să accept faptul că fiecare are o istorie de povestit, cu atât mai mult adolescenții și pentru fiecare acea istorie este importantă.
Ce finalitate are proiectul respectiv?
Finalitatea propusă de TED este așa numita a 13-a lecție, atunci când elevii vor prezenta speech-urile la care au lucrat pe parcursul a trei luni. Noi însă suntem abia la jumătate de cale. Cu toate acestea, îmi este ușor să prezic că vom avea o a 13-a lecție de calitate.
Cu detaliile bine puse la punct, am decis să aflăm de la doi participanți, Smaranda Bolea și Vlad Mihailov, ambii elevi în clasa a 8-a, ce impresii le-a creat activitatea extrașcolară căreia au decis să-și consacre timpul și energia:
„Pentru mine clubul TED este cea mai așteptată activitate a săptămânii. Clubul TED înseamnă persoane inteligente, speech-uri interesante, ciocolată, creativitate și originalitate. TED m-a învățat și să accept ideile altora și să le dezvolt pe ale mele. La început eram cam speriată, însă acum mă simt foarte bine în familia noastră. Abia aștept să ascult discursurile prietenilor mei, însă îmi pare rău că lecțiile TED se vor încheia. În Moldova TED nu prea are impact asupra educației, dar în alte țări – da. Prietena mea care învață în Londra privește TED-uri la școală. Ele sunt o sursă de cunoștințe în multe domenii pe care nu le învățăm la școală”, a împărtășit Smaranda.
„Este o experiență nouă, afli noi viziuni, discuți cu persoane noi. Ceea ce-mi place cel mai mult e faptul că e foarte diferit de cum predau profesorii. În plus, poți să-ți exprimi TOATE ideile, a mea de exemplu, este ceva utopic. Începem lecția cu un video în care ne uităm ce subpuncte discutăm la lecție, dezbatem întrebările, ne uităm la un TED (video de pe site-ul lor original) analizăm fiecare parte, după care ascultăm ideea unuia dintre colegi, îi dăm sfaturi și-l ajutăm să-și structureze discursul. Clubul TED-Ed m-a ajutat să înving frica de a vorbi în fața unui public”, ne-a povestit Vlad.
În urma apariției primului club TED din liceul Prometeu, alte trei școli din Chișinău sunt pe ultima sută de metri de a lansa propriile cluburi. Este vorba de liceele Spiru Haret, Ion Creangă și Mihai Eminescu.