Astăzi, 25 martie, în cadrul ședinței Biroului Executiv al organizației, Valeriu Lazăr – Președintele Camerei de Comerț și Industrie a Republicii Moldova, și-a anunțat demisia, prezentând și motivele acestei decizii.
„În iulie 2014, când am acceptat invitația conducerii CCI și am fost ales de către Congresul extraordinar al Camerei de Comerț și Industrie în funcția de Președinte, am tratat votul de încredere dat în unanimitate de delegații ce reprezentau circa 1.500 de întreprinderi-membre nu doar mie ca persoană, ci și programului de dezvoltare și reformare a Camerei, elementele de bază ale căruia le-am anunțat atunci.
Deja în decembrie 2014, după un proces participativ intens în care a fost antrenat practic tot colectivul CCI, am propus Consiliului Camerei Programul de Dezvoltare Strategică (PDS) a instituției până în 2017 – an, când urmează să aiba loc congresul ordinar și când intenționam să vin în fața întreprinderilor-membre cu rezultatele așteptate atât de ei, cât și de întreg mediul de afaceri din Republica Moldova. Am obținut votul unanim al Cosiliului pentru acest program de modernizare instituțională, menit să asigure alinierea sistemului cameral național la cerințele timpului, la cele mai bune practici de funcționare a organizațiilor de reprezentare și de suport pentru afaceri, dar și să asigure realizarea obiectivelor strategice ale Camerei, aprobate de Congresul acesteia.
Am considerat mereu că în activitatea Camerei de Comerț și Industrie – instituție cu statut legal de interes public, nu trebuie să predomine prestarea unor servicii cu plată pe piețe concurențiale – de rând cu multipli operatori privați și deseori cu avantaje concurențiale ne-motivate oferite de Stat, inacceptabile într-o economie de piață. Cred ferm că într-o organizație modernă nu trebuie să-și aibă locul un sistem opac de gestiune financiară, manifestat inclusiv prin lipsa unor proceduri transparente de achiziții. Nu mi se par normale abordările de „gașcă”, inclusiv în cadrul valorificării programelor oferite instituției de donatori. Dar, regretabil, am constatat că aceste și alte abateri de la practicile de bună funcționare se regăseau în activitatea CCI și ele nu puteau să nu erodeze credibilitatea instituției în fața sectorului privat și a partenerilor săi.
În același timp, am constatat și existența potențialului pentru dezvoltarea instituției camerale, manifestat inclusiv prin prezenta unui personal calificat, prin mandatul legal puternic, prin prezența în teritoriu și afilierea internațională. Implementarea PDS ne permitea să valorificam acest potențial și să transformăm CCI într-o platformă eficientă de comunicare în interiorul mediului de afaceri și în cadrul dialogului public-privat la toate nivelurile, într-o veritabilă organizație de reprezentare și de suport pentru sectorul privat, în special pe zonele de sporire a competitivității și de internaționalizare. Devenea astfel realizabilă transformarea CCI într-un partener credibil pentru Guvern și partenerii de dezvoltare ai Republicii Moldova, pentru sistemul cameral pan-european și internațional.
În esență, prin implementarea efectivă a PDS ne-am propus să re-aducem CCI la misiunea sa originală, stabilită în Legea cu privire la CCI și, la drept vorbind, s-o re-aducem în zona interesului public, implicit să funcționeze în interesul comun al membrilor săi, cu instrumentar modern și maximă eficiență. Utilitatea pe care are obligația să o genereze o cameră de comerț rezidă în valoarea adăugată pe care o aduce climatului investițional și mediului de afaceri – prin proiecte de dezvoltare, schimb de bune practici, suport informațional și consultativ, instruire și promovare a intereselor sectorului privat” – a re-amintit Valeriu Lazăr colegilor săi din Biroul Executiv.
„În realitate, în pofida faptului că majoritatea membrilor CCI și ai colectivului s-au pătruns de necesitatea schimbărilor prevăzute în PDS și că am reușit împreună să lansăm multe din reformele propuse, pe parcursul implementării acestuia unii membri ai Consiliului, dar și angajati ai CCI –„beneficiari” ai sistemului anterior de funcționare, au început să boicoteze si chiar să blocheze procesul. Mai mult, câțiva dintre ei au demisionat din proprie inițiativă și ulterior s-au lansat în activități „subversive” de denigrare sub diverse forme a mea personală și a instituției. Punctul culminant a fost decizia Consiliului CCI de la sfârșitul anului 2015, prin care a fost abrogată propria decizie de aprobare a PDS, luată cu un an înainte. Figural vorbind, m-am pomenit cu mâinile legate.
Dacă aș face o paralelă cu business-ul, este exact ca și cum un consiliu de directori al unei societăți pe acțiuni ar fi votat unanim un plan de afaceri propus de un manager, iar apoi ar face tot posibilul ca acest plan să nu fie implementat, sabotând activitățile ulterioare. Un manager care se respectă părăsește o astfel de companie.”
Valeriu Lazăr a mai menționat că la ședința „de pomină” a Consiliului a propus convocarea Congresului extraordinar al CCI, pentru a pune în discuție pe cea mai reprezentativă platformă mandatul său de reformare a instituției camerale, deoarece majoritatea întreprinderilor-membre și-o doresc – însă inițiativa a fost blocată de Consiliu.
„Demisia Președintelui CCI necesită, conform prevederilor legale, convocarea obligatorie a Congresului extraordinar în cel mult jumătate de an. Așa că demisia mea declanșează inevitabil acest proces și este unica soluție pentru a trezi la realitate Consiliul – care are obligația de a servi interesele sectorului antreprenorial și nu ale unor persoane „supărate” pe CCI și Președintele acesteia, pentru a sensibiliza și implica activ întreprinderile-membre, dar și instituțiile Statului în procesul de modernizare a sistemului cameral din Republica Moldova”, a conchis Valeriu Lazăr.
Până la convocarea congresului extraordinar, interimatul funcției de Președinte al Camerei de Comerț și Industrie a RM va fi asigurat de vicepreședintele instituției, Tudor Olaru.