Centrul Analitic Independent Expert-Grup a prezentat rezultatele inițiativei „Școala Mea” din 2015 în cadrul unui eveniment public. Proiectul, susținut de Parteneriatul Global pentru Responsabilizare Socială (GPSA), o inițiativă administrată de Banca Mondială, a implicat direct peste 5.000 de cetățeni în dialogul despre bugetele școlilor și performanțele acestora în 2015.
Audierile publice organizate în cele 20 de școli beneficiare din 12 raioane au implicat 2.700 de elevi, profesori, părinți și reprezentanți ai autorităților locale și regionale în discuții privind problemele și prioritățile de dezvoltare ale școlii, fiind luate zeci de decizii colective de îmbunătățire a mediului educațional în școli. De asemenea, cu suportul partenerilor regionali, peste 300 de membri ai Consiliilor de Administrație ale acestor școli au fost instruiți în utilizarea instrumentelor de implicare a cetățenilor în viața școlii și în aplicarea metodelor interactive de analiză a bugetului instituției. În plus, 26 de școli au implementat activități de responsabilizare socială în mod independent.
Viceministrul Educației, Elena Cernei, a accentuat importanța implicării părinților și comunității în viața școlii și rolul acestui proces în reforma educațională:
„Participarea cetățenilor contribuie la continuarea și consolidarea unei reforme educaționale de responsabilizare și la îmbunătățirea calității educației din Republica Moldova. Apreciem inițiativele Expert-Grup de promovare a interesului public și de elaborare a soluțiilor pentru îmbunătățirea serviciilor educaționale din Republica Moldova, precum și implementarea Proiectului „Școala Mea””, a conchis Cernei.
Comunitățile care s-au alăturat inițiativei în 2014 au obținut deja rezultate tangibile datorită implicării comunității în discuțiile despre viața școlii. La liceul „Alecu Russo” din s. Sângereii Noi, r. Sângerei, după ce părinții au făcut un șir de propuneri către administrația școlii la audierile publice din 2014, legate de transportarea copiilor, blocul sanitar, aprovizionare cu apă și mobilierul școlar, noul director al instituției, care a fost numit în 2015, a luat act de propunerile de anul trecut și le-a implementat.
Progrese au fost observate și la gimnaziul din s. Hlinaia, r. Edineț: „Datorită implementării proiectului „Școala Mea”, în gimnaziu s-au observat schimbări pozitive în gestionarea și transparența resurselor financiare. Este important să ținem minte că, odată ce școala este transparentă și implică părinții, aceștia au mai multă încredere în corectitudinea gestionării surselor financiare ale instituției și în profesionalismul angajaților gimnaziului”, a menţionat Alina Ceban, părinte la gimnaziul din s. Hlinaia.
În cadrul aceluiași eveniment, Expert-Grup a prezentat și un studiu care a evaluat percepția a 5.500 de elevi și părinți privind procesul educațional. Deși analiza a scos la iveală faptul că majoritatea cetățenilor au o percepție pozitivă față de procesul educațional, respondenții consideră că e nevoie de îmbunătățirea urgentă a curriculumului școlar, a spațiilor de recreere în școli, a accesului la Internet, dar și a nivelului de informare privind bugetul școlii.
Adrian Lupușor, directorul executiv Expert-Grup, a invitat toate școlile din Moldova să implementeze activitățile „Școala Mea”:
„Îndemnăm toate școlile din țară să organizeze în mod independent audieri publice, dar și alte activități de implicare civică, pentru a se convinge de beneficiile acestor procese”.
Ghidurile de organizare, instrucțiunile și mai multe detalii pot fi găsite pe site-ul: scoalamea.md.