Actualmente, tot mai mulți tineri aleg să-și continue studiile în Contabilitate, iar asta pentru că domeniul promite o carieră prestigioasă. Chiar dacă taxele de studii sunt printre cele mai mari, absolvenții nu ezită să se înscrie la aceste facultăți. La momentul actual, instruirea în formarea profesională în domeniul general de studii „Contabilitate” este realizată în cadrul a 15 universități, însă cei mai mulți optează pentru Universitatea de Stat din Moldova și Academia de Studii Economice a Moldovei. Pentru a ajuta liceenii să ia o decizie corectă și să facă o comparație între aceste două instituții, am decis să întrebăm actualii studenți ai acestor facultăți cum e să studiezi acest domeniu în Moldova.
În dependență de universitatea aleasă, studenții admiși la „Contabilitate” în bază de contract achită diferite taxe de studii. Pentru un an de învățământ în cadrul USM, studenții achită o taxă de 8.000 de lei, iar cei de la ASEM – 7.500 de lei. Referitor la bursele de merit, intervievații #diez au precizat că acestea diferă în dependență de media semestrială. Pentru o bursă la ASEM, studenții trebuie să aibă cel puțin media 9.00, iar la USM, cel puțin 9.75. La ambele instituții, suma burselor variază între 500 și 700 de lei.
În urma discuțiilor cu mai mulți studenți din cadrul Universității de Stat din Moldova și Academiei de Studii Economice a Moldovei, am aflat care este nivelul de pregătire al profesorilor la Facultatea de Contabilitate, cât de interactive sunt orele de studiu, dar și care sunt aspectele negative ale acestora. Menționăm că, intervievații au fost aleși în mod aleatoriu, iar echipa redacțională nu poartă răspundere pentru părerile acestora.
Cătălina Tonu, Academia de Studii Economice, anul II
Am ales să studiez la ASEM, deoarece are o poziție prestigioasă în învățământul superior economic din Republica Moldova, fiind, în același timp, o prezență tot mai activă în plan internațional. Academia se definește printr-un ansamblu de activități educaționale și asistență economică, pe care le desfășoară la un nivel înalt. Pot să afirm cu certitudine că eficiența și calitatea studiilor reprezintă baza succesului ASEM. Profesorii organizează orele de studiu într-un mod interactiv, apelând atât la materiale teoretice, cât și practice.
Cred că tinerii ar trebui să aleagă Academia de Studii Economice a Moldovei, deoarece anume aici vor găsi un număr mare de specialiști care activează și în domeniul practic, iar informațiile le vor fi prezentate la un nivel înalt. Totuși, personal, dacă aș fi pusă în situația să aleg din nou instituția pe care să o urmez, în medie de 70 % cred că aș face aceeași alegere, însă aș mai analiza și ofertele altor universități.
Tinca Damaschin, Universitatea de Stat din Moldova, anul II
Am ales să studiez la USM, pentru că este una din cele mai serioase universități, are multe cerințe de la studenți și, totodată, îi pregătește pentru un viitor mai luminos. Calitatea studiilor în cadrul instituției este la cel mai înalt nivel. Profesorii sunt serioși, dar și înțelegători cu studenții. Mai întâi sunt oameni, apoi profesori. Aceștia au diferite metode de predare, dar mereu se străduiesc ca orele să fie interesante și informative. Dacă ar fi să apreciez nivelul de pregătire al profesorilor pe o scară de la 1 la 5, atunci nota ar fi 4.5.
Referitor la aspectele negative, pot spune că nu-mi place că instituția nu dispune de cantine proprii, toate fiind private. Aici, gama de bucate este redusă, iar prețurile sunt mari.
Dacă un tânăr dorește să cunoască contabilitatea, sa lucreze bine și cinstit, fără a se supune unor riscuri din neștiință, îi recomand să aleagă Universitatea de Stat din Moldova, dar dacă dorește o diplomă simplă, poate alege altă universitate. Eu dacă aș fi pusă din nou să fac o alegere, fără îndoială aș lua aceeași decizie.
Valentin Toderașcu, Academia de Studii Economice a Moldovei, anul II
Am ales să studiez la ASEM pentru că este cea mai puternică instituție specializată în domeniul economic din Republica Moldova. Pe lângă aceasta, are și oferte de traininguri și proiecte internaționale pentru tineri, anume în studiul economiei, ceea ce este un mare avantaj în viitorul carierei de economist. Ca în orice altă instituție există și aici cadre didactice care sunt indiferente și arogante față de studenți, dar majoritatea profesorilor sunt bine pregătiți și fac tot posibilul ca studentul să nu se plictisească și să se ducă cu lecția însușită acasă.
Ceea ce ține de exigență, doar la un profesor am simțit strictețe foarte mare, insuportabilă chiar, în rest, majoritatea profesorilor încearcă să construiască o legătură de prietenie între student și profesor. Mulți pedagogi încearcă să ne predea prin studii de caz, simulări, cercetări, exemple reale, ceea ce este foarte benefic și ne ajută să înțelegem mai bine materialul, iar cel mai important este că nu te plictisești la ore. Dacă ar fi să apreciez nivelul de pregătire al profesorilor de la facultatea unde învăț pe o scară de la 1 la 5, atunci nota ar fi 4.
Vorbind despre aspectele negative, menționez că la ASEM sunt blocuri care pe timp de iarnă sunt reci, sistemul de încălzire fiind veche, iar pe holuri și în auditorii este frig. Un alt minus pe care îl văd eu la o anumită categorie de profesori, nu numai de la ASEM, dar și de la alte instituții, este dictarea la orele de curs. Unii studenți chiar facă glume pe seama acestui proces: „Ne ducem la prelegere să ne învățăm a scrie la viteză”. La acest capitol trebuie urgent o schimbare.
Pentru tinerii care se gândesc să se înscrie la facultatea de Contabilitate, țin să menționez că aceasta este cea mai complicată din tot domeniul economic, dar și cea mai eficientă. Un contabil într-o entitate poate fi și antreprenor, dar poate și să gestioneze contabilitatea.
Cojocaru Olga, Universitatea de Stat din Moldova, anul II
Din gama universităților în care se studiază Contabilitatea, am ales USM, fiind îndrumată de alți absolvenți ai acestei instituții. Sunt deja în anul II de studii și pot spune cu certitudine că instruirea este la cel mai înalt nivel, iar profesorii predau într-un mod simplu, dar suficient pentru a putea acumula informațiile necesare din domeniu.
Majoritatea orelor de studiu se desfășoară în formă clasică – predarea temelor la prelegere și interogarea studenților la seminare – însă sunt și cadre didactice ce apelează la unele exemple practice, care, evident ne captează atenția, făcându-ne să înțelegem mai bine tema.
Unii profesori ne-au propus și câteva oferte de muncă, ne-au dat sfaturi de angajare, iar câțiva colegi care au aplicat, deja lucrează. Nu pot să fac o comparație între USM și ASEM, pentru că nu cunosc nivelul de predare la cea din urmă instituție, dar consider că un tânăr care își dorește cu adevărat să învețe, va face carte la oricare universitate.
Doina Focșa, Academia de Studii Economice a Moldovei, anul II
Am ales sa studiez la ASEM, deoarece instituția este specializată în științe economice. Având una dintre cele mai puternice Catedre de Contabilitate din toate instituțiile de învățământ din Moldova, pot spune că sunt mulțumită de calitatea studiilor de aici. Dacă ar fi să apreciez nivelul de pregătire al profesorilor pe o scară de la 1 la 5, atunci nota ar fi 4.
Fiecare profesor este diferit, o distincție ar fi că profesorii care ne predau obiectele strict de specialitate sunt mai severi, iar cei care ne predau obiectele care țin de științele economice generale sunt, de obicei, mai concesivi. Ceea ce consider că este și normal. Orele de studiu diferă de la un profesor la altul. Sunt cadre didactice care organizează dezbateri, sunt care ne dau conspecte.
Dacă ar fi să vorbesc despre ceea ce nu-mi pace, pot spune că aș prefera mai mult ca notele de la sfârșitul semestrului să nu fie cu zecimale, dar să fie întregi, ca și la alte instituții din Capitală.
Viitorilor studenți, dacă le place să numere banii și să țină evidența acestora, atunci contabilitatea este alegerea cea mai bună. Ținând cont de situația joburilor de la noi din țară, un contabil bun va avea mereu de lucru și asta reprezintă un avantaj. Totuși, dacă nu vrei să-ți alegi o carieră ce are tangență cu științele economice, mai bine mergi la o altă universitate. Personal, dacă aș fi pusă în situația să aleg din nou instituția de învățământ pe care să o urmez, cu siguranță aș lua aceeași decizie, iar asta pentru că vreau să-mi dezvolt cunoștințele în domeniul economic. Totuși, m-ar tenta să aleg și Facultatea de Marketing, aici aș putea folosi creativitatea la maxim pentru a aduce bani într-o afacere.
Constantin Botnari, Universitatea de Stat a Moldovei, anul II
La alegerea instituției de învățământ m-am ghidat după topul celor mai bune universități din Republica Moldova, Universitatea de Stat aflându-se în fruntea clasamentului respectiv. Totodată, după unele cercetări mai ample am fost ferm convins că Universitatea de Stat poate sta la baza unei cariere de succes.
Studiile pe care le urmez în cadrul facultății mi se par destul de eficiente și utile, profesorii jucând un rol important în calitatea materialelor predate. Consider că profesorii de la USM prezintă calificativele necesare și specifice unui profesor-model din țara noastră.
Apreciind nivelul de pregătire al acestora pe o scară de la 1 la 5, aș alege, fără îndoială, nota 4. Relația profesor-student la Universitatea de Stat este una cordială. Fiind deja în anul doi de studii, nu mi s-a părut niciodată că profesorii sunt exigenți. Referitor la metodele de organizare a orelor de studiu, mi-aș dori ca acestea să fie puțin mai interactive.
Totuși, oricât de multe cuvinte de laudă aș avea, există și unele lacune, iar aici mă refer mai mult la componența materiilor predate care, după cum este bine cunoscut, uneori diferă cu mult de specialitatea aleasă. I-aș îndemna pe toți iubitorii de științe exacte să urmeze aceasta specialitate, profesia de contabil fiind una dintre cele mai solicitate pe piața muncii din Republica Moldova. Totodată, acest domeniu oferă vaste posibilități de dezvoltare atât intelectuală, cât și profesională. Personal, dacă aș fi pus în situația să iau din nou o decizie referitoare la universitatea pe care să o urmez, aș alege aceeași instituție, pentru că nu consider că există în Republica Moldova universități mai competitive.
***
Alți studenți, care ne-au rugat să le păstrăm anonimatul, ne-au declarat unele aspecte negative ale acestor universități. De exemplu, în cadrul ASEM, secția frecvență redusă, studenții ne-au povestit că unii profesori îi presează să procure anumite cărți. Tot în cadrul cursurilor de frecvență redusă, unii ne-au povestit că sunt foarte întâlnite cazurile de fraudă și luare de mită. Nici la USM nu sunt excepții în această privință, pe o scară de la 1 la 5, unii studenți notând nivelul de corupție cu nota 3.
***
Acest material este publicat în cadrul proiectului #diez „Aleg cariera în …”. Scopul acestuia este de a facilita decizia tinerilor în alegerea potrivită a universității și facultății la care urmează să studieze.