Trăim era schimbărilor rapide și semnificative, omenirea fiind în goană după tot ce e nou și nemaivăzut. Dacă în urmă cu 50 de ani unele orașe nu erau decât o aglomerare de case, odată cu trecerea timpului, ele au devenit adevărate „păduri” de zgârie–nori.
Dubai, Tokyo, Paris și New York sunt doar câteva dintre orașele care s-au schimbat semnificativ în ultimii ani, diferența dintre acestea acum și cu câteva decenii în urmă fiind de-a dreptul impresionantă. Să descoperim orașele lumii care s-au schimbat cel mai mult.
Shanghai – cel mai mare oraș din China, cel mai mare șantier urban de construcții din lume și unul dintre cele mai importante centre comerciale din Asia. Înainte de 1992 era considerat un oraș relativ nedezvoltat și sărac. La ora actuală însă, orașul se mândrește cu peste 640 de zgârie-nori, în timp ce alți 300 sunt în construcție, majoritatea în noul cartier Pudong.
Jakarta este capitala Indoneziei și principalul centru politic, administrativ, comercial, financiar și industrial al țării și un important nod de comunicații. În anul 2011, aceasta s-a clasat pe locul 17 din 200, din punct de vedere al orașelor cu cei mai mulți locuitori.
Dubai este orașul cu cel mai înalt zgârie-nori din lume, are primul hotel subacvatic, cea mai mare insulă artificială a planetei și locul unde se află concentrate 25% din macaralele lumii. Dintr-o întindere deșertică, orașul a reușit, în mai puțin de 20 de ani, să se transforme într-o oază de piatră, marmură şi sticlă care te lasă cu gura căscată. Războiul din Golf din 1990 a avut un efect uriaş asupra emiratului. Atunci, sume masive de bani au fost retrase din băncile Dubaiului din cauza condiţiilor politice nesigure din regiune. Mai târziu, multe comunităţi de comerţ extern şi-au mutat afacerile în Dubai. În orașul arab, străinii reprezintă 85 % din populație.
Povestea fascinantă a Shenzhen-ului începe în urmă cu 35 de ani, când orășelul de pescari cu doar 20 000 de locuitori în zona urbană a primit binecuvântarea liderului reformist al Chinei, Deng Xiaoping, pentru a deveni o zonă economică specială. Înainte de 1980, Shenzhen era înconjurat de un gard de sârmă ghimpată de peste 130 km, care bloca intrarea străinilor, dar și fuga chinezilor în Hong Kong. Deschiderea graniței către investitorii străini și faptul că zona economică specială nu se mai supunea politicilor comuniste în vigoare în restul Chinei a atras rapid fluxuri imense de capital occidental. În prezent, sute de firme americane sau europene au investiții de miliarde de dolari în Shenzhen.
Paris este capitala și cel mai mare oraș din Franța, unul dintre cele mai mari centre economice și culturale din lume, iar influența sa politică, educativă, de divertisment, mass-media, modă, știință și arte contribuie la nominalizarea sa drept unul dintre cele mai importante orașe din lume.
Toronto este cel mai mare oraș al Canadei, centru economic, cultural, universitar al țării, orașul cel mai cosmopolit de pe Pamânt și cea mai sigură metropolă din America de Nord.
Fortaleza este cel de-al cincilea oraş ca mărime al Braziliei. În secolul al XIX-lea, bazându-se pe industria bumbacului, intră într-un proces de dezvoltare, consolidându-şi statutul de centru urban. Îmbunătăţirea căilor de navigaţie directe cu Europa au facilitat deschiderea, în anul 1812, a Vămii Fortaleza. În secolul al XX-lea, mai multe schimbări au făcut ca Fortaleza să devină centrul industrial al zonei, aceasta rezultând şi într-o creştere substanţială a populaţiei. În ultimele decenii, principala sursă de venit a oraşului provine din turism, mai ales datorită investiţiilor în infrastructură. Fortaleza este una dintre destinaţiile importante ale turismului intern, a doua după Rio de Janeiro, cei 34 de kilometri de plaje oferind o mare diversitate.
Long Beach este unul din marile orașe din sudul Californiei, pe coasta Pacificului. Din punct de vedere economic, Long Beach a crescut datorită dezvoltării înaltei tehnologii și industriei aerospațiale din zonă. Portul din Long Beach este unul din cele mai mari din lume. Orașul are bine dezvoltată industria petrolieră, petrolul fiind extras atât de pe continent, cât și de pe ocean. Fabricile de aici sunt mari producătoare de avioane, părți pentru automobile, echipament electronic și audio-vizual, dar si mobilier.
Seul este capitala Coreei de 600 de ani, având în prezent statut de oraș special. Cu aproximativ 10 milioane de locuitori, orașul Seul este unul dintre cele mai populate orașe din lume. La prima vedere, acesta nu impresionează așa cum o fac Hong Kong sau Shanghai. Reconstruite rapid și la costuri reduse după războiul coreean din perioada 1950-1953, multe dintre clădirile capitalei sunt mai degrabă utilitare. Recent însă au fost transpuse în realitate câteva proiecte arhitecturale impresionante, iar în anul 2010, Seul a fost încoronată drept „Capitala Mondială a Designului”. În Seul se află sediile principale ale multinaționalelor Samsung, LG și Hyundai.
Melbourne este capitala statului federal Victoria din Australia, aici fiind dezvoltată industria petrolieră și cea producătoare de mașini. Deși nu este cea mai renumită destinație turistică din Australia, Melbourne este un centru modern, multicultural și vibrant, cu nivelul de trai foarte ridicat, oferind diverse atracții și activități tot anul.
Tokyo este centrul financiar, industrial, comercial, educațional și cultural al Japoniei; de asemenea este și principalul punct pentru comerț și relații diplomatice cu restul lumii. Tokyo este cea mai mare zonă urbană din lume, având peste 27 de milioane de locuitori. Totodată, orașul reprezintă centrul mass-media și de comunicații al Japoniei. În 1990 Tokyo a fost orasul cu cele mai multe linii telefonice din lume.