Elevii din mediul urban au rezultate mai bune decât cei din mediul rural, iar fetele înregistrează, în medie, o performanță mai mare decât băieții. Acestea sunt unele dintre constatările întocmite într-un studiu de evaluare al rezultatelor publicate de Ministerul Educației.
Studiul a fost elaborat în cadrul Proiectului Reforma Învățământului în Moldova. Obiectivul de bază a constat în îmbunatățirea sistemului de evaluare al elevilor şi creşterea reuşitei elevilor din şcolile beneficiare la examene până în 2018.
În studiu a fost analizată, în funcție de o serie de factori, performanța absolvenților claselor a IV-a și a IX-a din anul de studii 2014-2015, obținută în cadrul evaluărilor naționale la disciplinele Matematică, Limba română și Limba Rusă.
O serie de comparații au fost realizate în baza datelor referitoare la activitatea profesorilor disciplinelor enumerate mai sus: gradul didactic; stagiul pedagogic; formarea inițială; participarea la cursuri de formare continuă.
Conform raportului, performanța elevilor care au avut un profesor cu un grad didactic mai înalt este mai bună decât a celor care au avut profesor cu un grad didactic mai jos. Rezultate mai bune înregistrează elevii ai căror părinți au studii superioare, sunt încadrați în câmpul muncii, activează în domeniile pedagogiei, medicinei sau businessului. Gradul de realizare a testelor la disciplinele Matematica şi Limba română de către elevii din școlile de circumscripție este, în general, mai mic decât gradul de realizare a testelor al tuturor elevilor din republică, diferenţa fiind de circa un punct procentual, atât în clasa a IX-a, cât și în clasa a IV-a.
Lucrarea are la bază datele prelucrate din testele elevilor, scrise în cadrul evaluării finale din învățământul primar și în cadrul examenelor de absolvire a gimnaziului la aceste discipline. În total, au fost prelucrate peste 30 de mii de teste ale elevilor din clasa a IV-a și peste 29 de mii de teste ale elevilor din clasa a IX-a.
Rezultatele școlare ale evaluării pe plan republican, anul de studii 2014-2015, precum și analiza lor vor servi drept reper pentru următoarele studii, în care se va urmări evoluția performanței elevilor și a instituțiilor de învățământ. Raportul a fost implementat cu suportul financiar al Băncii Mondiale și exprimă un indicator realizat de Ministerul Educaţiei, în rezultatul căruia vor fi debursate două milioane de dolari SUA.