Campania Oamenii Timpului este un eveniment anual inițiat de revista de cultură contemporană Timpul și organizat de Asociația Revistei Timpul (ART), în parteneriat cu instituții administrative și culturale, precum și cu instituții academice și economice.
Despre premiul Oamenii Timpului
Ediția a II-a a Campaniei Oamenii Timpului (2015) presupune o extindere a proiectului la nivelul Regiunii Nord-Est a României și în orașele Chișinău (Republica Moldova) și Cernăuți (Ucraina). În fiecare din acestea, urmează să fie declanșată o campanie de mediatizare a conceptului, care va beneficia de susținerea instituțiilor media (cotidiane, radiouri și televiziuni) regionale și locale. De asemenea, publicul din cele șase județe ale Regiunii Nord-Est, la care se adaugă orașele Cernăuți și Chișinău, va avea posibilitatea de a propune, pe platforma www.oameniitimpului.ro, nominalizări ale personalităților locale pentru fiecare dintre cele 10 categorii supuse jurizării.
Într-o primă etapă, propunerile venite din partea publicului vor fi analizate de către reprezentanții partenerilor media din plan local, care vor documenta nominalizările selectate. Acestea din urmă vor fi documentate suplimentar și la nivelul redacției revistei de cultură contemporană TIMPUL și înaintate Juriului Național.
În perioada premergătoare Galei Oamenii Timpului, care va avea loc la Iași (12 decembrie 2015), în fiecare din cele 7 orașe incluse în Campanie va avea loc o gală locală în cadrul căreia vor fi anunțați nominalizații locali. Ulterior, din rândul acestora, vor fi aleși câștigătorii, care vor fi premiați în cadrul fastuos al Galei Oamenii Timpului care va avea loc la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași.
Categoriile pentru care vor fi selectați nominalizații sunt: Literatură, Arte, Educație și Cercetare, Societate civilă, Diplomație publică, Memorie și istorie, Jurnalism, Tinere valori, Sănătate și Antreprenoriat.
Criteriile de selecție vor viza notorietatea nominalizatului în domeniul respectiv, însă accentul se va pune pe activitatea care l-a făcut remarcat în perioada octombrie 2014-septembrie 2015, în baza căreia se va realiza și promovarea sa de-a lungul întregii campanii.
Literatură – Dumitru Crudu
Nominalizarea pentru secțiunea Literatură a fost făcută pentru publicarea volumelor: O bătrână de unsprezece ani (teatru, 2015, declarată Cartea anului la cea de-a XIX-a ediție a Salonului Internațional de Carte pentru Copii și Tineret din Chișinău), Strigătele de sub apă (poezie, 2015, Premiul pentru poezie la Salonul de Carte, Chișinău); La revedere, tată (poezie, 2015), Priviri pe furiș (critică literară, Editura Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu”, 2014).
Arte – Igor Cobileanski
Nominalizarea pentru secțiunea Arte a fost făcută pentru regizarea serialului Umbre (2015, producător: HBO România).
Educație și Cercetare – Ion Tighineanu
Nominalizarea pentru categoria Educație și cercetare a fost făcută pentru rezultatele deosebite din 2015. Împreună cu alți doi cercetători din Germania și Republica Moldova a reușit să revoluționeze lumea științei prin elaborarea unei nanotehnologii care ar putea deveni o armă în lupta cu celulele cancerigene („Electrodepunerea prin salturi”), după cum se arată în studiul publicat în NanotechWeb.org. Este cel mai citat savant al Republicii Moldova, din februarie 2015 indicele personal Hirsch fiind 30.
Societate civilă – Nicolae Beșliu
Nominalizarea la categoria Societate civilă a fost făcută pentru proiectele derulare în 2015:
– maratonul „Chișinăul accesibil pentru Toți” (în parteneriat cu Centrul Media pentru Tineri, Ask a Mom şi Centrul de Asistenţă Juridică a Persoanelor cu Dizabilităţi) prin care s-a urmărit testarea accesibilității persoanelor cu dizabilități în instituțiile publice din Chișinău;
– Tinerii cu și fără dizabilități participă activ în viața comunitară și luare a deciziilor (2014-2017);
– Abilitarea social-economică şi incluziunea tinerilor cu dizabilităţi în câmpul muncii (2015-2017).
Diplomație publică – Mihai Cimpoi
Nominalizarea pentru categoria Diplomație Publică a fost făcută pentru activitatea intensă de promovare a operei eminesciene în întreaga lume, prin organizarea Congresului Mondial al Eminescologilor, ajuns în 2015 la ediția a IV-a.
Memorie și istorie – Igor Cașu
Nominalizarea pentru categoria Memorie și istorie a fost făcută pentru volumul Dușmanul de clasă, apărut la editura Cartier, 2015.
Jurnalism – Andrei Țurcanu
Din 2009 este cercetător științific principal și șeful Sectorului de Literatură Română Contemporană la Institutul de Filologie al Academiei de Științe din Republica Moldova. S-a remarcat pentru vehemența cu care militează pentru adoptarea limbii române ca limbă de stat în Republica Moldova.
Tinere Valori – Paula-Alexandra Gîtu
Nominalizarea la categoria Tinere valori a fost făcută pentru rezultatele deosebite din 2015. Paula-Alexandra a obținut medalia de aur în cadrul FIDE World Amateur Championships (Porto-Carras, Grecia, 13-22 aprilie 2015), secțiunea feminină a campionatului, reușind să păstreze 8 puncte din 9 runde. A mai câștigat Campionatele Republicii Moldova pentru Juniori (2015) și Campionatul Republicii Moldova la Șah (2014). Paula, care a fost singura reprezentantă a Republicii Moldova la Campionatul Mondial de Șah pentru Amatori din 2015, este discipola antrenorului Vasile Sănduleac.
Sănătate – Grigore Zapuhlîh
Nominalizarea pentru categoria Sănătate a fost făcută pentru faptul că, din 2015, este directorul Institutului de Neurologie și Neurochirurgie din Chișinău. Este membru al Boardului Federației Mondiale a Societăților Neurochirurgicale, membru corespondent al Societății Germane de Neurochirurgie, membru al Asociației Americane de Neurochirurgie și al Secției Științifice de Tumori Cerebrale a Asociației Americane de Neurochirurgie. Din 2014 este membru activ al Academiei Mondiale de Neurochirurgie.
Antreprenoriat – Victor Bostan
Nominalizarea pentru categoria Antreprenoriat a fost făcută pentru popularizarea, în 2015, a brandului Purcari în străinătate, printr-un număr mare de campanii media de succes: spotul Manifest Pentru Neschimbare („Glossa”), care a ţintit piaţa din România; știrea-glumă despre colaborarea cu NASA, ţintind pieţele externe anglofone – Marea Britanie, SUA – și Olanda etc., care a contribuit la popularizarea cunoaşterii de brand în aceste ţări.