Transport modern, pentru toți și oriunde – este sloganul transportului în comun Lyonez, care este calificat drept cel mai performant din Franța. Pentru a obține această titulatură, autoritățile din Lyon până și astăzi dezvoltă și optimizează rețeaua de transport, fapt ce motivează cetățenii să se bucure pe deplin de mobilitate în propriul lor oraș. Despre lucruri utile care ar putea fi implementate și la noi vă vom vorbi în cadrul reportajului special.
Rețea
Aflat la confluența a două râuri, Rhône și Saône, Lyon dispune de o rețea densă și diversificată de transport: patru linii de metrou, cinci de tramvai, 120 de autobuze și șase troleibuze, nemaivorbind și de cele două linii de funicular, ele fiind și o atracție turistică.
Un fapt, interesant este că liniile de tramvai au reapărut în anul 2000, după distrugerea lor în aceeași perioadă ca și în Chișinău, adică prin în anii ’50. Iată interiorul unui tramvai.
Stațiile special amenajate dispun de orare actualizate electronic, hărți, dar și informații în legătură cu lucrările ce vor avea loc. Stațiile de metrou dispun de locuri special amenajate pentru cotidianele distribuite gratuit.
Un alt lucru pe care îl puteți remarca în aglomerația urbană este linia automatizată de metrou D, care oferă o panoramă a tunelurilor subterane și pe care deseori copiii o preferă. Puteți face o călătorie virtuală cu linia D.
V-ați întrebat ce se întâmplă în caz de perturbări sau defecțiuni tehnice ale liniilor de tramvai sau metrou? Întotdeauna există autobuze de rezervă puse la dispoziție, care circulă după traseele stabilite.
Detaliul pe care nu-l omitem este crearea celor patru linii nocturne de autobuz în nopțile de vineri, sâmbătă și duminică, care circulă din centrul orașului spre periferii. Chiar dacă transportul nu este alături, sute de stații de biciclete sunt amplasate pentru a ajunge acasă.
Accesibilitate
Stațiile de transport sunt bine amplasate, pentru a putea face față unui flux mai mare de călători, fiind amenajate la distanțe mai scurte unele față de celelalte, în comparație cu cele din Chișinău. Troleibuzele dispun de un sistem automatizat de activare și poziționare a antenelor, șoferii fiind scutiți de această rutină.
Pentru cei conectați la Internet există o aplicație oficială care oferă itinerarii personalizate, orare și planurile rețelei de transport. Astfel, întârzierile sunt evitate, datorită orarelor fixe. Interfața permite un acces rapid la informații.
E bine de menționat că transportul este accesibil persoanelor cu dizabilități, inclusiv orbi, ei beneficiind de marcaje speciale în tot orașul.
Tarife
Cât despre preț, e o întrebare subiectivă. 1,6 euro e o cifră destul de mare pentru Moldova, dar comparând cu tarifele din alte mari orașe europene, putem spune că e destul de rezonabil. În plus, studenții achită 1,4 euro per bilet sau 28-30 de euro pentru un abonament lunar, bani care pot fi ușor decontați automat de pe contul bancar personal.
Rămâne doar să profităm de călătorie și să validăm biletele, amenzile aplicându-se și pentru cei ce nu au urmat acestă regulă (5 euro pentru lipsa validării și 55 de euro pentru lipsa unui bilet).
Și în concluzie…
Chișinău ar putea ușor implementa unele lucruri care ar facilita viața orășenilor, precum :
#. Crearea unor benzi speciale pentru troleibuze și autobuze, pentru a fluidiza traficul
#. Monitorizarea strictă a orarelor de circulație
#. Sondaje de opinie în rândul populației înainte de crearea, modificarea, lichidarea unor rute
#. Punerea în circulație a unor abonamente de 1, 7, 15 zile pentru persoanele ce se află temporar în oraș
#. Străzile largi ale orașului ar putea fi ușor adaptate pentru extinderea rețelei și amenajarea unor linii de tramvai, în cazul în care se alocă investiții
#. Câteva linii nocturne de transport cu tarif dublu după ora 12 ce ar lega cartierele Capitalei.
Articol de Eugeniu Burlacu