Povestea unui tânăr din Moldova: După ce a făcut 40.000 km cu autostopul, și-a deschis la New York o firmă de „evadări turistice”

1505495_10152088612755851_1699464656_n
Foto: Photo Credit: Pavel Ciobanu/Facebook

Metaforic, spune despre el că este obsedat de călătorii și intoxicat cu virusul evadărilor turistice, iar matematic, că a călătorit 40.000 de km cu autostopul în jurul lumii. Oficial însă este Pavel Ciobanu, în vârstă de 34 de ani, născut în Republica Moldova, fost student în Romania și antreprenor în SUA.

883013_10151530585150851_1246511643_o

 

După facultate (ASE), am călătorit timp de cinci ani prin lume – Europa, Asia, Australia, Africa, America – în locurile în care nu merge turistul, am încercat să stau acolo unde pot cunoaște localnicii. Ultima țară în care am locuit mai mult a fost Australia, apoi am mers în State și de acolo am decis să mă stabilesc în România”, povestește Pavel Ciobanu pentru Wall-Street România.

 

În prezent, el locuiește la New York, unde, de altfel, după ce a lucrat într-o corporație, a lansat alături de fratele său trei afaceri, o companie de construcții (închisă din cauza crizei), o afacere online în marketing afiliat (vândută ulterior) și o firmă în turism pe o nouă nișă în domeniu, o platformă de „evadări turistice”, Spoty, lansată în 2013 sub altă denumire.

 

760x0-00-65

Deschiderea afacerii a durat cel mult 10 zile de la depunerea primului document. Legal-ul și Accounting-ul sunt în New York, iar dezvoltarea – în România. „Aici e mult mai multă birocrație – mulți parteneri de aici ne întreabă de ștampile, de exemplu. În New York nu există atâta birocrație. Totul funcționează online și cu siguranță asta ne-a scutit de foarte mult timp pierdut și bătăi de cap”, spune Pavel Ciobanu.

El nu a dorit să menționeze care este investiția în deschiderea Spoty.com, întrucât o mare parte din sumă vine de la diferiți investitori, iar o altă parte – din afacerile lui anterioare. Pavel estimează că va recupera investiția în cel mult cinci ani.

2

Afacerea a pornit de la multiplele experiențe avute de mine și fratele meu, împreună cu familia noastră. Părinții noștri au primit mereu oaspeți, așa că am crescut cu mulți străini în casă, iar eu, după facultate, am călătorit cu autostopul 40.000 km în jurul lumii, în cinci ani. Am fost în aproape 50 de țări. Nu am vrut să fiu un turist obișnuit, care merge, face poze și apoi vine acasă și se uită la poze să vadă pe unde a fost. În primele șapte-opt luni ale călătoriei, nu am făcut nicio poză, am vrut doar să mă bucur de fiecare moment din călătoria mea. Mereu am stat la localnici și am fost în locurile prea puțin vizitate de turiști. Am căutat să mă integrez în comunitatea lor, să înțeleg mai bine cultura și oamenii pe care îi cunoșteam”, continuă să povestească fondatorul Spoty.com.

1

Ce înseamnă de fapt o afacere cu „evadări turistice”

Pavel a lansat firma de turism online în 2013, pe domeniul FamilyVacation.com, care te ducea cu gândul la vacanțe de familie și vacanțe all inclusive, iar pentru că nu își dorea acest lucru și pentru că datele de trafic internațional i-au arătat că un călător modern caută experiențe turistice și nu vacanțe tradiționale, tânărul a decis anul acesta să schimbe numele afacerii în Spoty.com și să o poziționeze ca pe o platformă care vinde „evadări turistice”. Ce înseamnă asta? Practic, Spoty caută localnici în diferite țări care să primească turiști interesați de experiențe locale, nu doar de vizitat.

Ne-am propus să schimbăm călătoria clasică într-o evadare experiențială. Vrem să obișnuim călătorii din întreaga lume cu faptul că o evadare ideală are trei ingrediente obligatorii: locuri extraordinare și mai puțin cunoscute (geografie) + experiențe culturale unice (cultura) + localnici care să te inspire (oameni)”, spune Pavel Ciobanu.

760x0-00-65

Cum găsește „evadările turistice”: „Am mers cu mașina din casă în casă”

La Spoty.com lucrează în prezent opt persoane, din care cinci full time, însă inițial, de proiect s-au ocupat Pavel și fratele său. „Am mers cu mașina din casă în casă, convingând câteva gazde care ofereau experiențe autentic locale să ni se alăture. Azi, îi căutăm prin referințe, cunoștințe, bloguri și site-uri de specialitate pe care le urmărim și le curăm zilnic. Știm deja că sunt piețe care reacționează mai bine la business-ul nostru și altele la care e nevoie de mult efort, timp și explicații pentru a le câștiga încrederea. Surprinzător, dar spaniolii, de exemplu, sunt foarte reticenți când le propui să îi recomanzi, iar în Turcia, puțini sunt obișnuiți cu tool-uri online”, explică Pavel Ciobanu.

3

El spune că depune eforturi și pentru a educa piața evadărilor autentice și a motiva gazdele să gândească experiențe unice, pe care alte persoane nu le au.

„Planuri? Optimizăm și scalăm. Am început, concentrându-ne pe Romania și Turcia, ne-am extins în câteva țări-cheie din Europa. În perioada care vine pregătim o campanie mai agresivă în SUA”, îmi răspunde Pavel Ciobanu. El vrea ca Spoty.com să devină un jucător global pe o piață încă nedefinită, ceea ce va implica multe alte investiții.

11

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente